اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

فصل هزار رنگ پاییز و جلوه‌گری گیاهان دارویی در ارتفاعات ریگان

کو‌ه‌های سر به فلک کشیده ریگان به عنوان یکی از جلوه‌های ویژه طبیعی این شهرستان مملو از گیاهان دارویی هستند.

فصل هزار رنگ پاییز و جلوه‌گری گیاهان دارویی در ارتفاعات ریگان

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، با ورود به فصل پاییز طبیعت زیبای ریگان بوی گیاهان دارویی را استشمام می‌کند، مناطق کوهستانی ریگان این روزها با بوی داروهای گیاهی مانند آویشن، زیره، دُرمنه و کلپوره نظر هر بیننده‌ای را به سوی خود جلب می‌کند و اکنون فصل برداشت این گیاهان دارویی است‌.

این مناطق کوهستانی در جنوب شهرستان ریگان واقع شده‌اند که از جمله مناطق کوهستانی که داروهای گیاهی در آنها وجود دارد، کوه زناغی، ارتفاعات پاسرخ، هلیله‌ای و نازن است.

تنوع پوشش گیاهی در مناطق کوهستانی ریگان

معاون فرماندار ریگان در رابطه با جغرافیای اقلیمی این شهرستان گفت: ریگان دارای 236 پارچه آبادی شامل دو بخش مرکزی و گنبکی است و چهار دهستان و جمعیتی بالغ بر 70 هزار نفر و وسعت 8 هزار و 200 کیلومتر مربع است.

محمد‌صادق دادالله‌پور افزود: ریگان دارای آب و هوایی گرم و نیمه خشک است و در شرق استان کرمان قرار دارد که در مسیر جاده ترانزیتی ریگان - چابهار بوده و از شرق به شهرستان ایرانشهر از جنوب به دلگان و رودبار جنوب از غرب به عنبر‌آباد و از شمال به شهرستان‌های نرماشیر، بم و فهرج منتهی می‌شود‌.

وی عنوان کرد: تنوع‌ پوشش گیاهی این منطقه ‌به حدی بوده که حدود 120 سال قبل هنگامی که میر‌زا فرمانفرما حاکم وقت ایالات کرمان از این منطقه عبور می‌کرده در خاطرات خود چنین می‌نویسد «هر چه به ریگان نزدیک می‌شویم، جنگل با‌صفا و با قاعده‌ای مثل کلاردشت به عینه بهتر از کلاردشت آب زیادی در جنگل بود به طوری که درشکه را معطل می‌کرد».

برداشت گیاه «مورد» در ریگان

دادالله‌پور با اشاره به گیاه «مورد» در شهرستان ریگان افزود: در مناطق کوهستانی و کوه‌های کوهشاه از این گیاه به فراوانی دیده می‌شود و با عطر و طراوت خاص این گیاه این منطقه را به روستای گردشگری بدل کرده‌ و اکنون دانه‌های این گیاه آماده برداشت است.

معاون فرماندار ریگان خاطر ‌نشان کرد: در کنار کوه‌های زیبا و سر به فلک کشیده ریگان چشمه‌های آب از کنار این کوه‌ها در حال گذر است، یکی از این چشمه‌ها و رودخانه‌ها رودخانه پاسرخ است که شیرینی این آب موجب شده عده زیادی از این رودخانه دیدن کنند.

آبشارهای زیبا در ریگان

معاون فرماندار ریگان اذعان داشت: با توجه به اینکه در گذشته این شهرستان دارای آبشارهایی پرآب در مناطق کوهستانی بود، این دو آبشار سرگری و ته‌گری دو آبشار مشهور ریگان هستند که دارای آب فراوان و با ارتفاع 30 و 40 متر است که نظر هر گردشگر و بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

دادالله‌پور افزود: مهم‌ترین ارتفاعات ریگان در قسمت جنوب غربی در امتداد جبالبارز که تمام قسمت جنوب این شهرستان را در بر می‌گیرد، این ارتفاعات مانند کوه‌های اویلک، گلوزناغی، کوهشاه، دهنه عباس‌علی و تک فرهاد هستند که در این میان ارتفاعات دامنه‌های معروف کوهشاه در بهار و تابستان‌ها هوایی معتدل داشته و دارای جاذبه گردشگری است‌.

وی تصریح کرد: در کوهشاه وجود درختان بادام کوهی، چشمه‌های جاری و ارتفاعات زیبا و درختان‌ انجیر، انار و انگور سبب شده است که این روستا به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شود.

گیاهان دارویی ریگان

داد‌الله‌پور گفت: با توجه به اینکه گیاهان دارویی در مناطق عشایری زمان برداشت آنها فرا رسیده است، بوی این گیاهان دارویی نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

وی عنوان کرد: اهالی این مناطق با حضور در این ارتفاعات زیبا کار برداشت گیاهان دارویی درمنه، کلپوره و کسرک را آغاز کرده‌اند.

داد‌الله پور گفت: روستای گزبهمن به دلیل رودخانه پرآب آن و جاری شدن قنات‌ بعد از گذشت 15 سال از خشکسالی این روستا را به روستای هدف گردشگری در مناطق عشایری بدل کرده است.

انتهای پیام/80014/ل40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول