اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بازار داغ شایعات برای استاندار جدید قزوین

استان قزوین همان استانی است که یک روز مهد تمدن شیعه و اسلام در صفویه بود و امروز نیازمند خونی تازه است تا با جریان افتادن در رگ‌های آن جانی تازه بگیرد.

بازار داغ شایعات برای استاندار جدید قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین این استان سال‌ها در دوران اوج بوده و برای ایران عزیز سربلند و نیز دارای بناهای عظیم باستانی است که شاید کمتر کسی آنها را بشناسد و از ارزش تاریخی آن با خبر باشد.

این استان پس از پایتخت شدن اقتدار جامعه شیعه را رقم می‌زند و مهد تمدن شیعه و اسلام می‌شود، اما سال‌های بعد دچار بعضی کارشکنی‌ها و ناسپاسی‌ها می‌شود که هم برای مردم قزوین و هم برای مسئولان آسیب‌پذیر بود.

استان قزوین پس از یک دوره یک‌صد ساله دیگر رنگ شکوفایی را به خود نمی‌بیند و روز به روز از ارزش آن کاسته می‌شود و آثار تاریخی و باستانی آن به فراموشی سپرده شده است.

استان قزوین طبق قانون تقسیمات کشوری این شهر در سال 1316 جزو استان یکم بود، به طوری که در این سال کشور به 49 شهرستان تقسیم می‌شد پس از سال 1345 قزوین از استان یکم جدا و به استان مرکزی الحاق می‌شود و در همان زمان به خاطر استان شدن زنجان، قزوین به این استان ملحق می‌شود.

پس از آن جلسات مختلفی با پیگیری مسئولان و نمایندگان وقت برگزار شد که نتیجه آن جلسات مختلف مخصوصا سمینار رشد و توسعه قزوین که به گواه حاضران یکی از بهترین سمینارهای برگزار شده در طول عمر قزوین تاکنون است.

مقدمات استان شدن قزوین فراهم شده بود و نمایندگان لایحه را به مجلس بردند که به دلیل مسایلی رای نیاورد.

در سال 73 قزوین به تهران ملحق شد که جدا کردن این شهر از زنجان کمی از احساسات مردم را آرام کرد ولی آنها را راضی نکرد، با این وضعیت قزوین همیشه بین تهران و زنجان به لحاظ اداری پاس کاری می‌شد.

پس از آن هم مسئولان تصمیم گرفتند که به صورت قانونی مسئله استان شدن را پیگیری کنند که تلاش آنها در سال 76 به ثمر نشست و آرامش به این استان باستانی برگشت.

پس از استان شدن مرتضی روزبه، وی اولین کلیددار دارالحکومه صفوی شد.

وی اندوخته‌ای از تجربه مدیریت استان تازه تأسیس را به عهده گرفت که فضای کشور کاملا سیاسی بود.

این استاندار ارتباط خوبی با دولت داشت، اما نتوانست از این ارتباط به نفع استان استفاده مطلوب کند شاید به خاطر اینکه قزوین به تازگی استان شده بود.

امامی که سابقه استانداری نداشت نیز سومین استاندار قزوین لقب گرفت و نشان داد که مرد عمل است و آمده است قزوین را با آرمان شهر خود برساند.

متأسفانه امامی در یک حادثه دلخراش هوایی به همراه همکارانش جان باخت.

استاندار بعدی فریبرز محمودیان معاون سیاسی مرحوم امامی بود که پس از پرواز وی سرپرست استانداری شده بود و پس از مرحوم امامی کلیددار استانداری شد.

با روی کار آمدن احمدی‌نژاد و دولت نهم، دولت در نظر داشت یکی از نیروهای فعال انتخاباتی خود را در این شهر عهده‌دار تصدی استانداری کند به همین علت نصری که در انتخابات مجلس هم شکست خورده بود پس از سازمان استاندارد کشور و وطنش قزوین کوچ کرد تا مردم استاندار بومی را نیز تجربه کنند.

البته این استانداری زیاد طول نکشید و دولت جای نصری را به طاهایی داد.

طاهایی که از مازندران آمده بود رضایت همه را جلب کرد چراکه کار شبانه‌روزی و استفاده از همه ظرفیت‌ها را سرلوحه کارش قرار داده بود.

اما احمد عجم ششمین استاندار قزوین شد که هنوز هم بر سر کار است و خودش هم منتظر نفر بعدی است.

وی که تا به حال سابقه استانداری نداشته است در طول دوران مدیریت خود مسایل خاصی داشت که شاید بهتر است پس از رفتنش واکاوی شود.

از شش استاندار گذشته فقط مرحوم امامی و طاهایی توانستند تا حدودی رضایت مردم و جریان‌های فعال را به دست آورند، انتظار می‌رود استاندار انتخاب شده جدید با مطالعه خاص عمومی مردم و جریان‌های فعال و با سابقه دوران مدیریتی شش استاندار گذشته فصل تازه‌ای را برای رشد و تعالی این استان و نیروهایش رقم بزند.

عدد هفت، رقم خاصی است که امید می‌رود هفتمین استاندار قزوین بتواند این شهر را به آرمان‌شهر واقعی خود برساند.

از آنجایی که این استان دارای توانایی‌ها و ظرفیت‌های بسیار بالایی است و رتبه سوم کشور در صنعت را داراست باید با نگاهی متفاوت به آن نگریست.

استاندار جدید باید فردی متعهد به نظام اسلامی باشد

نماینده مردم آوج و بویین زهرا در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با فارس می‌گوید: استاندار جدید علاوه بر اینکه باید فردی متعهد به نظام اسلامی باشد باید فردی ولایت‌پذیر، کارآمد و معتدل باشد.

روح الله عباسپور می‌افزاید: علاوه بر این موارد، لازم است تا استاندار قزوین فردی آشنا به مسائل اقتصادی باشد زیرا قزوین یک استان صنعتی و دارای ظرفیت‌های بالای کشاورزی و اقتصادی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار می‌کند: برای انتخاب گزینه استانداری جلساتی با آیت‌الله باریک‌بین و حجت‌الاسلام ابوترابی و دیگر نمایندگان حاضر در مجلس شورای اسلامی داشته‌ایم که در یک فضای تعاملی و تفاهمی نتایج خوبی از این جلسات استخراج شده و به وزیر کشور نیز ارائه شده است.

سخنگوی کمیسیون صنعت و معدن مجلس خاطرنشان می‌کند: پس از برگزاری جلسات پی‌درپی تاکنون هفت نفر از سوی نمایندگان مجلس و نماینده ولی‌فقیه در استان به وزارت کشور معرفی شده‌اند و امید است که در آینده نزدیک و نه چندان دور استاندار قزوین معرفی شود.

استاندار آینده باید پیرو ولایت فقیه باشد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز به خبرنگار فارس می‌گوید: از نظر بنده استاندار جدید باید اعتقاد قلبی به نظام و جمهوری اسلامی داشته باشد و به قانون اساسی عمل کند و پیرو ولایت فقیه باشد.

رجب رحمانی می‌افزاید: یک استاندار باید توانایی و کارمندی و کارایی بسیار بالایی داشته باشد و نیز دارای صفات تعهد، تجربه و تخصص باشد و همانطور که امام خمینی در وصایای خود گفته‌اند باید استاندار لایق و مردمی باشد تا در کشور آرامش بیشتری برقرار باشد.

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: جلسات متعددی با نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و همچنین با نخبگان و وزیر کشور داشته‌ایم و امیدواریم که حاصل این جلسات معرفی یک استاندار پرتحرک بشود که برای استان قزوین موثر باشد.

ولایت مداری، صداقت و پاک‌دستی در استاندار باید وجود داشته باشد

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: در استاندار جدید باید ولایت مداری، تعهد، صداقت و پاک‌دستی وجود داشته باشد و استاندار باید فردی مدیر بوده و شناسنامه خود را از بخشداری و فرمانداری شروع کرده باشد.

حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسینی ابراز می‌کند: استاندار باید در بین هیئت دولت صاحب نظر بوده و مورد احترام وزرا و هیئت دولت باشد و با نمایندگان و ائمه جمعه و مدیران استان تعامل داشته باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: استاندار نباید مسایل شخصی را در مسایل کاری دخیل کند و در جریانات سیاسی نباشد و اگر هم هست در استانداری جای ندارد.

با نزدیک شدن به پایان سفر رئیس جمهور و بازگشت وی به کشور باید منتظر انتخاب استاندارهای جدید باشیم که قزوین را نیز شامل می‌شود.

امیدواریم با اقداماتی که از سوی نمایندگان و دیگر مسئولان استان انجام شده، استانداری برای قزوین انتخاب شود که لیاقت استانداری استان متمدنی مثل قزوین را داشته باشد و شکوه و قدرت را به این استان بازگرداند.

انتهای پیام/77007/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول