اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون حوزه‌های علمیه خواهران کشور خبر داد

فارغ‌التحصیلی 60 هزار مبلغه از حوزه‌های علمیه خواهران کشور

معاون اداری مالی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور گفت: حوزه‌های علمیه خواهران کشور تاکنون نزدیک به 60 هزار مبلغه فارغ‌التحصیل داشته است.

فارغ‌التحصیلی 60 هزار مبلغه از حوزه‌های علمیه خواهران کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، زنان مسلمان از دوران ظهور اسلام تاکنون به شکل‌ها و شیوه‌های گوناگون سعی در فراگیری دانش‌های اسلامی و انتقال آن به علاقه‌مندان، اطرافیان و خانواده‌های خود داشته‌اند.

حضور در جلسات درس زنان دانشمند همچون دخت گرامی نبی اسلام (ص)، مکتب‌ها یا کلاس‌های حوزه‌های علمیه در دوره‌های مختلف، از تجلی‌گاه‌های این سعی و کوشش است و امروز تا آنجا پیش رفته است که با راه‌اندازی نظام آموزشی کلاسیک در کشور، زنان ایرانی بخش عمده‌ای از طلبه‌ها و فارغ‌التحصیلان حوزه‌های علمیه سراسر کشور را تشکیل می‌دهند.

خبرنگار فارس در قزوین در حاشیه افتتاح حوزه علمیه خواهران فاطمیه(س) این شهر طی گفت‌وگویی با اصغر عبداللهی معاون اداری مالی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور پرسش‌های خود را در این حوزه مطرح کرد که پاسخ آن را در ادامه می‌خوانید:

*در خصوص قدمت فعالیت حوزه‌های علمیه خواهران توضیح دهید.

زنان از صدر اسلام به صورت پراکنده و در دوره‌هایی هم به شکل انفرادی و با تشکیل گروه‌هایی درس می‌خواندند تا اینکه نخستین حوزه علمیه بانوان در کشور، از حدود 90 سال پیش در شهر قزوین تشکیل شد.

پس از آن حدود 45 سال پیش مکتب‌ها با عناوینی همچون نرجس و فاطمه شکل گرفت که البته درس خواندن زنان در این مکاتب مانند مردان نبود و در واقع فعالیت حوزه‌های علمیه خواهران با رویکرد جدیدی که نظام مقاطع به صورت کلاسیک در آن طراحی شده باشد، از سال 75 پس از سفر مقام معظم رهبری به شهر مقدس قم و تدابیر ایشان پایه‌گذاری شد.

تا پیش از آن معدود حوزه‌هایی موجود بودند که به صورت نظام‌های آموزشی پراکنده با به کارگیری 16 نظام آموزشی فعالیت داشتند که تعداد حوزه‌های غیررسمی آن شاید به بیش از 40 مورد نیز می‌رسید.

*امروزه چند حوزه علمیه خواهران در سراسر کشور وجود دارد؟

هم‌اکنون بیش از 350 هزار حوزه علمیه خواهران در بیش از 300 شهر و نقطه شهری کشور زیر پوشش حوزه‌های علمیه وجود دارد که پیش از این نظام آموزشی سطح یک تا چهار در آن‌ها فعال بود؛ اما در حال حاضر با حذف دوره کاردانی، سطح دو و سه و در سال جاری نیز سطح چهار دایر می‌شود.

*خواهران طلبه کشور چه تعداد هستند؟

حدود 56 هزار طلبه خواهر در حال تحصیل هستند و حوزه‌های علمیه خواهران تاکنون نزدیک به 60 هزار فارغ‌التحصیل داشته است.

*حوزه‌های علمیه خواهران در چه عرصه‌هایی فعالیت می‌کنند؟

تبلیغ دین مهم‌ترین رویکرد حوزه‌های علمیه است و این حوزه‌ها در زمینه دین سه مأموریت اساسی دارند.

مأموریت نخست، آموزش طلبه است و پس از آماده کردن ذهن طلاب و مسلح کردن آن به اطلاعات دینی در این مرحله، تبلیغ دین در مرحله دوم قرار می‌گیرد.

ترویج و اجرای مفاهیم و آموزه‌های دینی در جامعه نیز سومین مأموریت حوزه‌های علمیه است و آن‌گونه که به نظر می‌رسد، سرمایه‌گذاری‌های انجام شده روی جامعه زنان تاکنون بازدهی مطلوبی داشته است.

*طلبه‌ها پس از آموزش، برای تبلیغ به کجا معرفی می‌شوند؟

تبلیغ، عرصه متنوعی است. آموزش و پرورش یکی از جوامع هدف حوزه علمیه محسوب می‌شود؛ به‌طوری که در حال حاضر نزدیک به سه هزار مدرسه در کشور زیر پوشش حوزه‌های علمیه خواهران است.

در این عرصه دانش‌آموزان به عنوان یک جامعه سازماندهی شده‌اند و فضا، امکان و تعامل بین حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش ظرفیت خوبی را برای فعالیت در این عرصه فراهم کرده است.

ضمن اینکه تبلیغ در کودکی و نوجوانی به واسطه اثرگذاری بیشتر روی افراد، مصداق حکاکی روی سنگ است و تربیت خوب یک کودک او را در بزرگسالی به انسانی بزرگ تبدیل می‌کند.

*با توجه به برگزاری جلسات خانگی زنان در ایام سوگواری و ولادت پیشوایان دین و فرصت‌ها و تهدیدهای ناشی از آن، آیا طلبه‌ها و بانوان حوزه‌های علمیه در این زمینه هم فعالیتی دارند؟

بله، بخشی از عرصه تبلیغ به جامعه زنان اختصاص دارد. در گذشته بیشتر اداره‌کنندگان مراسم خانگی که با عنوان خانم جلسه‌ای فعالیت داشتند، زنان خوش‌صدای کم‌سواد و اهل خرافات بودند که پوچ‌گرایی را به جامعه تزریق می‌کردند؛ اما فارغ‌التحصیلان و سپاه که امروزه در عرصه تبلیغ ساماندهی شده‌اند، به واسطه گذراندن واحد درسی فن خطابه؛ از مهارت، سواد، انگیزه و انرژی لازم برای تبلیغ برخوردارند.

استفاده از دانش روانشناسی، جامعه‌شناسی، روانشناسی تبلیغ و جمعیت‌شناسی جزو تحصیلات طلبه‌هاست و از همین روست که چنین افرادی برای پوشش دادن جلسات خانگی بانوان، جایگزین زنان کم‌سواد قبلی شده‌اند.

*در چه عرصه‌های دیگری از توان این بانوان استفاده می‌شود؟

عرصه‌های تبلیغی و نهادهای رسمی شامل حوزه علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، سپاه پاسداران و گردان‌های الزهرا(س) از دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه خواهران به عنوان مبلغه استفاده می‌کنند که بخش زیادی از آن مربوط به ماه‌های رمضان و محرم و ایام‌الله‌هاست.

همچنین از آنجا که زنان زندانی به نوعی بیمار محسوب می‌شوند و به درمان نیاز دارند، مقاوم کردن آنان در برابر آسیب‌ها و درمان ترویجی یکی دیگر از اقدامات زنان مبلغه است.

علاوه بر این چهار هزار نفر در قالب طرح رحمت برای توسعه معارف اسلامی و تبلیغ در اختیار استانداری‌ها قرار گرفته‌اند.

در واقع با توجه به گستردگی پهنه تبلیغ، هر جا که وجود زنان مبلغه ضرورت داشته باشد، این زنان حضور می‌یابند.

انتهای پیام/77011/ط40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول