اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران قزوین:

قدیمی‌ترین حوزه علمیه کلاسیک خواهران در قزوین قرار دارد

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان قزوین گفت: نخستین حوزه علمیه کلاسیک خواهران در سطح کشور در قزوین قرار دارد.

قدیمی‌ترین حوزه علمیه کلاسیک خواهران در قزوین قرار دارد

حجت‌الاسلام رضا کاظم‌لو امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: نخستین حوزه علمیه کلاسیک خواهران در سطح کشور در خیابان شهید انصاری شهر قزوین و پشت مسجد هفت درب قرار دارد و در حال حاضر با نام «کوثر» فعالیت می‌کند.

وی افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی دروس حوزوی به صورت مکتبی به بانوان ارائه می‌شده است؛ به طوری که استادان مرد در هر شهر، جلساتی را در قالب مکتب برای ارائه آموزه‌ها و معارف دینی به بانوان تشکیل می‌داده‌اند.

این مسئول ادامه داد: شهر قزوین نخستین جایی بوده که حوزه علمیه خواهران را به صورت کلاسیک پذیرفته و برای آنان به طور رسمی کلاس تشکیل داده است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران قزوین تصریح کرد: در حال حاضر نیز بانوانی با سنین بالا در قزوین حضور دارند که بیش از 20 سال از زمان تحصیل آنان در حوزه علمیه به صورت کلاسیک می‌گذرد.

این مسئول با اشاره به توجه ویژه علمای دوران گذشته و حتی حاکمان گذشته‌های نه چندان دور به حوزه‌های علمیه، اظهار کرد: مدارس و مساجدی که از دوران گوناگون نظیر قاجاریه و صفویه در قزوین بر جای مانده، نشانگر همین توجه افراد و حتی مسئولان دولتی به این گونه مکان‌هاست.

کاظم‌لو با اشاره به تشکیل پایه‌های ایجاد مقطع کارشناسی حوزه‌های علمیه خواهران استان قزوین از اوایل دهه 70، خاطرنشان کرد: همچنین حوزه خواهران استان فعالیت خود را در مقطع کارشناسی ارشد به طور رسمی از سال 75 آغاز کرده است.

وی تصریح کرد: حوزه خواهران قزوین با قدمت یاد شده تا به حال چند مرحله در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل داشته و دو گروه نیز در رشته‌های گوناگون در مقطع کارشناسی ارشد از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران قزوین خاطرنشان کرد: این استان هم‌اکنون دارای شش مدرسه علمیه خواهران است که پنج مورد از آن‌ها فعال بوده و یک مورد نیز در شهرستان تاکستان با 50 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت و ساز است.

کاظم‌لو گفت: حوزه علمیه خواهران فاطمیه (س) قزوین نیز که روز گذشته با حضور معاون اداری مالی حوزه‌های علمیه کشور افتتاح شد، در زمینی به مساحت 10 هزار متر مربع با پنج هزار مترمربع ساخت ‌و ساز در دو طبقه ساخته شده است.

وی ادامه داد: این حوزه بزرگ‌ترین حوزه علمیه خواهران در بین استان‌های همجوار است که شاید تعداد حوزه‌های مشابه آن در سطح کشور به 10 مورد نیز نرسد.

این مسئول افزود: این ساختمان دارای دو عنوان کلاس شامل کارشناسی و کارشناسی ارشد است و پذیرش و ورودی طلاب آن، جدا از دیگر حوزه‌های علمیه صورت می‌گیرد.

کاظم‌لو ظرفیت پذیرش طلاب را در مدرسه کوثر در مجموع دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بیش از 500 نفر عنوان کرد و افزود: علاوه بر استقرار مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان در این مدرسه، فضایی نیز برای انتقال یک مدرسه علمیه دیگر قزوین به این مکان اختصاص یافته است.

وی یادآور شد: مدرسه یاد شده دارای فضای مناسبی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی است و حوزه علمیه خواهران قزوین برای تشکیل جلسات دینی و فرهنگی متقاضیان اعلام آمادگی می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران قزوین در خصوص سطح علمی، آموزشی و کیفی فعالیت‌های حوزه متبوع خود اظهار کرد: در سال جاری نفر نخست المپیاد علمی کشور از طلاب مدرسه علمیه خواهران کوثر قزوین بوده است.

کاظم‌لو احیای امر به معروف و نهی از منکر در بوستان بانوان قزوین را کاری کم‌سابقه برشمرد که در یک سال گذشته از سوی بانوان حوزه‌های علمیه استان به انجام رسیده است.

وی گفت: همچنین در بخش فعالیت‌های فرهنگی، بانوان حوزه‌ها در تخصص‌های مختلف، با شرکت در یکی از غرفه‌های نمایشگاه دائمی استان قزوین به ارائه مشاوره، پاسخگویی به احکام و راهنمایی تحصیلی به بیش از یک‌هزار نفر از علاقه‌مندان پرداختند.

انتهای پیام/77011/ز40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول