اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

دفاعی که بر تارک تاریخ ایثار می‌درخشد

حماسه‌‌آفرینی مردم در دوران هشت سال جنگ تحمیلی حادثه عظیمی را به وجود آورد که با نام دفاع مقدس بر تارک تاریخ ایثار و پایداری آزادگان جهان می‌درخشد.

دفاعی که بر تارک تاریخ ایثار می‌درخشد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، 31 شهریور سالروز آغاز جنگ تحمیلی از طرف رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است.

دوران هشت ساله دفاع مشروع امت سلحشور ایران در حفظ و اعتلای نظام مقدس اسلامی و حراست از مرزهای عزت و شرف این مرز و بوم یکی از حساس‌ترین و بارزترین برهه‌های حیات راستین این ملت است که مانند نگینی تابناک تا همیشه زمان بر تارک تاریخ حماسه و ایثار و پایداری آزادگان جهان می‌درخشد.

دفاع امت اسلامی ایران در برابر تجاوز همه‌جانبه دشمنان اسلام در تاریخ افتخار آفرینی مبارزات حق‌طلبانه، یک ملت سترگ، فروزان است.

*پایداری برخاسته از روح وحدت و ایمان ایران اسلامی در دفاع مقدس

پایداری ایران اسلامی که برخاسته از روح وحدت و ایمان بود در سایه هدایت‌های رهبر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) شکل گرفت و موجب احیای یک مکتب سازنده و نهضت‌های آرمان‌گرا و ایدئولوژی جهانگیر شد.

دفاع مقدس در زمینه‌های مختلف سیاسی، ‌نظامی، اجتماعی، فرهنگی و ... توانست معادلات جهانی معمول را بر هم زند و تحلیل‌های مادی دنیاپرستان را نقش بر آب کند.

این حادثه عظیم بدون تردید در یاد ملت ایران می‌ماند و غرور و سرافرازی و حماسه‌آفرینی را در نسل‌های بعد بر جای می‌گذارد.

*نیروی دریایی تأمین کننده امنیت خطوط مواصلاتی صادرات و واردات کشور در دفاع مقدس

فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی رشت با اشاره به نقش نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مسئولیت حفاظت از منافع کشور و تأمین امنیت خطوط مواصلاتی صادرات و واردات کشور و مسدود کردن معابر و خطوط مواصلاتی دشمن بعثی را در طول هشت سال دفاع مقدس به‌عهده داشت.

تورج حسنی‌مقدم، افزود: این نیرو با انجام عملیات‌های غرورآفرین مروارید، اشکان و شهید صفری و حضور مقتدرانه در گشت‌های دریایی و اسکورت کاروان‌های تجاری و نفتی توانست خلیج‌فارس را از لوث وجود دشمن بعثی پاک و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران را در آنجا تأیید و تثبیت کند.

وی ادامه داد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از آغاز تهاجم سراسری دشمن با صدور نخستین اعلامیه بین‌المللی دریایی مبنی بر اعلام ضوابط و محدودیت‌های تردد در خطوط کشتیرانی به منظور اعمال محاصره دریایی کشور متجاوز عراق برای حضور مستقیم در صحنه و اعمال کنترل و فرماندهی موثر قرارگاه مقدم دریایی با عنوان نیروی رزمی 421 را در بندر بوشهر تشکیل داد.

*انهدام بخش اعظم توان دریایی دشمن

به گفته این مسئول، یگان‌های شناور، پروازی، تکاوران دریایی، تفنگداران و عملیات ویژه، تحت کنترل عملیاتی این قرارگاه در صحنه‌های مختلف جنگ به‌کار گرفته شدند.

وی گفت: تا هفتم آذر سال 59 یعنی شصت و هفتمین روز جنگ، ضمن انهدام بخش اعظم توان دریایی دشمن، سیادت دریایی جمهوری اسلامی ایران را در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس و دریای عمان به اثبات رساندند.

حسنی‌مقدم، نیروی دریایی را نخستین یگان از نیروهای مسلح کشور ذکر کرد که توانست به اهداف نهایی جنگ دریایی که درهم کوبیدن ماشین جنگی دشمن، حفظ سیادت دریایی کشور، بستن خطوط مواصلاتی دریایی دشمن و باز نگه داشتن خطوط مواصلاتی خودی بود، دست یابد.

*دفاع 34 روزه تکاوران و تفنگداران دریایی از خرمشهر

وی اضافه کرد: دفاع 34 روزه از خرمشهر توسط تکاوران و تفنگداران دریایی، تأمین پدافند سطحی و هوایی (ارتفاع پست) از جزایر و سکوهای نفتی کشور از آغاز تهدیدات تا پایان جنگ تحمیلی، از جمله عملیات‌ها بود.

فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی رشت، تصریح کرد: پدافند از جزیره آبادان و مقابله با تکمیل محاصره آبادان و خرمشهر در عملیات کوی ذوالفقاریه، انجام عملیات پشتیبانی از جزیره آبادان با به‌کارگیری یگان‌های هوادریا و شناورهای سبک نزاجا در دوران محاصره زمینی این جزیره، از جمله اقدام‌های نیروی دریای در دفاع مقدس بود.

*تشکیل قرارگاه عملیاتی نداجا در لشکر 92 زرهی اهواز

وی، شرکت گسترده در عملیات بیت‌المقدس با تشکیل قرارگاه عملیاتی نداجا در لشکر 92 زرهی اهواز و سازماندهی سه گردان شناورهای هجومی آبی خاکی با بیش از 300 فروند قایق فعال برای پشتیبانی قرارگاه‌های نصر، فتح و قدس در عملیات عبور از رودخانه کارون را از دیگر اقدام‌ها برشمرد.

حسنی‌مقدم، افزود: درگیری نزدیک با نیروهای بعثی عراق در کوی ذوالفقاری و عقب راندن آنها تا پشت رودخانه بهمن‌شیر، انجام سلسله عملیات همراهی و اسکورت کاروان‌های تجاری و نفتکش، اجرای تاخت‌های انهدامی علیه پایانه‌های نفتی البکر و الامیه در عملیات‌های اشکان و شهید صفری، از جمله اقدام‌های نیروی دریایی در دفاع مقدس بود.

وی اجرای عملیات ظفرمند مروارید به منظور انهدام سکوهای البکر و الامیه را در هفت آذر سال 59 عنوان کرد و یادآور شد: نتیجه این عملیات موجب انهدام سکوهای البکر و الامیه عراق ساقط کردن 10 فروند هواپیما، بالگرد، ناوچه و ناوهای عراقی توسط ناوچه قهرمان پیکان با همکاری عقابان تیز پرواز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شد.

*ماموریت‌های نیروی دریایی در هشت سال جنگ تحمیلی

این مسئول، از بین بردن توان دریایی متجاوزان بعثی و گوشه‌گیر کردن واحدهای شناور عراقی در پس از هفتم آذر 59 تا پایان جنگ تحمیلی را از ماموریت‌های نیروی دریایی در دفاع مقدس نامید.

وی، اذعان کرد: انجام عملیات رهگیری و بازرسی کشتی‌های مشکوک برای بستن خطوط مواصلاتی دریایی دشمن و اطمینان از کامل بودن حصر دریایی آن کشور، پشتیبانی پدافندی و لجستیکی از جزایر و سکوهای نفتی در طول هشت سال دفاع مقدس، از دیگر ماموریت‌ها بود.

حسنی‌مقدم، شرکت هواناوها در عملیات خیبر در منطقه هورالهویزه و جزایر مجنون، شرکت هواناوها در عملیات والفجر هشت در منطقه فاو، اعزام تیم‌های ویژه با تخصص SBS به منظور شناسایی سواحل و جزایر خلیج‌فارس و دریای عمان (سواحل خودی و دشمن)، را از دیگر ماموریت‌ها ذکر کرد.

*مسدود کردن محل تردد شناورهای عراقی در خلیج فارس

وی تخریب بویه‌های مستقر در دهانه فورعبدالله توسط تیم ویژه تکاوران دریایی، شرکت در عملیات مین‌روبی‌ در تنگه هرمز و دریای عمان در سال 1366، مین‌ریزی به وسیله لنج و قایق (fec) در چهار نوبت به منظور مسدود کردن محل تردد شناورهای عراقی در خلیج‌فارس و خور عبدالله، جزو ماموریت‌های نیروی دریایی بود.

حسنی‌مقدم، آموزش هزاران نفر از نیروهای مردمی و بسیج توسط تکاوران و تفنگداران نیروی دریایی، همکاری تکاوران نیروی دریایی با شهید چمران در تشکیل ستاد جنگ‌های نامنظم را از جمله ماموریت‌ها برشمرد.

وی افزود: پرورش نیروهای واکنش سریع جنگ‌های پارتیزانی، همکاری با نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تصرف بندر فاو (عملیات والفجر 8)، تشکیل ایستگاه دریایی در منطقه قفاص و قاسمیه و تشکیل پست‌های استراق سمع، از دیگر ماموریت‌ها بود.

*انهدام سکوهای موشکی و دکل‌های راداری سامانه موشک‌های کرم ابریشم دشمن

به گفته فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی رشت، عملیات نفوذی تیم ویژه تکاوران دریایی به عمق مناطق دشمن و انهدام سکوهای موشکی و دکل‌های راداری سامانه موشک‌های کرم ابریشم دشمن در منطقه راس‌البیشه، از دیگر ماموریت‌های نیروی دریایی در دفاع مقدس بود.

وی، خاطرنشان کرد: در دفاع مقدس عملیات‌های شناسایی و ایذایی در سواحل غربی اروند رود توسط تیم‌های عملیات ویژه تکاوران دریایی، اجرا شد.

حسنی‌مقدم، رویارویی مستقیم یگان‌های شناور نداجا (ناوشکن‌های سهند، سبلان و ناوچه موشک‌انداز جوشن) با ناوگان متجاوز آمریکا در 29 فروردین 67 در خلیج‌فارس را از جمله ماموریت‌های دیگر برشمرد.

*سرنگونی 13 فروند هواپیمای دشمن بعثی/جنگ نفتکش‌ها

وی متذکر شد: انجام عملیات امداد و نجات پیکر مطهر شهدای سقوط هواپیمای مسافری ایرباس توسط یگان‌های پروازی و شناورهای نیروی دریایی از جمله اهم ماموریت‌ها و عملیات‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس بود.

این مسئول درباره جنگ نفتکش‌ها با رویارویی مستقیم ایران و آمریکا در خلیج فارس، تصریح کرد: عملیات مروارید ناوچه پیکان از نیروی دریایی ایران با حمله به عمق آب‌های عراق و تصرف و انهدام دو سکوی مهم البکر و الامیه و به غنیمت گرفتن تمام تجهیزات موجود در آن اسکله‌ها و سرنگون کردن 13 فروند هواپیمای جنگی و چهار فروند ناوچه و تعدادی از شناورهای جنگی عراق، درسی فراموش نشدنی به دشمنان ایران داد که تا همیشه تاریخ کسی حتی فکر حمله به مرزهای آبی ایران را نکند.

*کمک‌های فراوان غربی‌ها به عراق

وی با اشاره به اینکه در راه بازگشت این ناوچه مورد اصابت موشک‌‌های دوربرد عراق قرار گرفت، خاطرنشان کرد: تعدادی از رزمندگان اسلام به شهادت رسیدند.

حسنی‌مقدم افزود: کمک‌های فراوانی متحدان صدام در اختیار او قرار دادند که شامل در اختیار گذاشتن پایگاه و آسمان کشورهای عربی برای حملات هوایی علیه ایران بود.

وی، دادن بالگردهای سوپرفرلون فرانسوی که قدرت فوق‌العاده‌ای در جنگ دریایی دارند، هواپیماهای سوپر اتاندارد که مجهز به موشک‌های اگزوسه بودند و ... را از دیگر کمک‌های کشورها به عراق عنوان کرد.

این مسئول با بیان اینکه عراق بدون این کمک‌ها قادر نبود هیچ حرکتی را در خلیج فارس انجام دهد، اضافه کرد: سرانجام در سال 1366 آمریکا به همراه متحدانش که در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گرد هم آمده‌ بودند مانند کشورهای انگلیس، فرانسه، هلند، بلژیک و دیگر کشورهای اروپای غربی به همراه شوروی سابق تصمیم می‌گیرند با اعزام ناوهای هواپیمابر و ناوهای جنگی و اعزام نیروهای نظامی به خلیج فارس ایران را وادار به تسلیم کنند.

وی یادآور شد: با این اقدام دنیای استکبار، جبهه‌ای دیگر به وسعت دهها کیلومتر از بندر جاسک در دریای عمان تا خور عبدالله در انتهای خلیج فارس علیه ایران گشوده شد.

*انتقام‌جویی آمریکایی‌ها از ایران/حمله بدون تردید ایران به کشتی‌های آمریکایی

حسنی‌مقدم ادامه داد: آمریکایی‌ها موقعیت را برای انتقام گرفتن از ایران به خاطر تحقیر آن کشور در به گروگان گرفتن و بازداشت جاسوس‌های آمریکایی در تهران مناسب دیدند.

به گفته وی، کشورهای عربی خلیج فارس که با حمایت‌های بی‌دریغ خود از عراق در واقع با ایران در حالت جنگ قرار داشتند نگران حملات ایران بودند و کویت پرچم ملی خود را از روی کشتی‌های نفتکش ‌برمی‌دارد و پرچم آمریکا را روی آنها نصب می‌‌‌کند تا مانع از حمله ایران شود.

حسنی‌مقدم، گفت: ایران اعلام کرده بود که اگر در حمله به کشتی‌های عربی تردید کند در حمله به کشتی‌‌های آمریکایی تردیدی نخواهد کرد و تمام دنیای زور و ستم جمع شده‌ بودند تا با جلوگیری از صادرات نفت ایران و ممانعت از واردات کالای مورد نیاز مردم محاصره اقتصادی و نظامی ایران را تکمیل و مانع از پیروزی ایران شوند.

*610 هواپیمای جنگی عراق در مقابل 200 هواپیمای جنگی ایران

به گفته وی، سرانجام اتحاد شوم شیاطین دنیا در خلیج فارس دست به‌کار می‌شوند و با 50 فروند ناو هواپیمابر، ناوچه موشک‌انداز، ناوشکن، رزم‌ناو و نبردناو با استفاده از 7 هزار نیروی نظامی غربی که در این ناو‌ها حضور داشتند با به کارگیری 90 فروند هواپیمای جنگی فوق مدرن، با کمک نیروی نظامی عراقی و عربی که تعدادشان چند برابر نیروهای ایران است و 610 هواپیمای جنگی عراق در مقابل 200 هواپیمای جنگی و 655 هزار نیروی نظامی ایران آغاز به ایجاد مزاحمت برای ایران کردند.

وی با اشاره به اینکه نماینده ایران در سازمان ملل متحد اعلام کرد اگر خلیج فارس و تنگه هرمز برای ایران ناامن شود، ایران این آبراه بین‌المللی را برای تمام دنیا ناامن می‌کند، متذکر شد: از سازمان‌های بین‌المللی خواست جلو تشنج‌آفرینی را در خلیج فارس بگیرند.

فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی رشت، افزود: پس از این ایران طبق قوانین بین‌المللی کشتی‌هایی را که از تنگه هرمز عبور می‌کنند مورد بازرسی قرار داد تا اگر سلاح برای عراق حمل می‌کنند از این کار جلوگیری ‌‌‌کند.

*شدت مزاحمت‌های نیروهای خارجی مستقر در خلیج فارس و دریای عمان / اشتباه عراقی‌ها در هدف گرفتن ناو آمریکایی

وی با بیان اینکه مزاحمت‌های نیروهای خارجی مستقر در خلیج فارس و دریای عمان شدت گرفته بود، تصریح کرد: جنگ نفتکش‌ها با حمله ایران به کشتی باری ایوان کارلیف روسیه که در حال اسکورت توسط چند رزم‌ناو بود، آغاز شد.

حسنی‌مقدم، گفت: پس از آن یک کشتی دیگر روسی به نام مارشال چخوف با مین برخورد کرد و منفجر شد و خلبانان عراقی که برای حمله به کشتی‌های ایرانی به آسمان خلیج فارس وارد شده بودند با دستپاچگی و به اشتباه ناو استارک آمریکا را مورد هدف قرار دادند و نابود کردند.

وی افزود: سرانجام آمریکایی‌ها وارد میدان شدند و با تبلیغات زیاد اعلام کردند دو کشتی سوپرتانکر بریجتون و حمل گاز پرنس که متعلق به کویت است را تا رسیدن به ساحل این کشور اسکورت می‌کنند.

*صدور دستور عملیات از کاخ سفید به پنتاگون در وزارت جنگ آمریکا

این مسئول با بیان اینکه فرمان عملیات از کاخ سفید به پنتاگون در وزارت جنگ آمریکا صادر شده بود، متذکر شد: عملیات اسکورت از سواحل امارات عربی متحده به مقصد کویت آغاز شد.

وی یادآور شد: تعدادی از خبرنگاران خبرگزاری‌های بین‌المللی نیز در عرصه کشتی بریجتون حضور داشتند و لحظه به لحظه خبر عملیات را با آب و تاب به دنیا مخابره کردند و به یک‌باره در 27 کیلومتری سواحل کویت کشتی بریجتون با مین برخورد کرد و از شدت انفجار تمام خبرنگاران و خدمه کشتی به همراه تعدادی از نظامیان و ملوانان کشتی‌های جنگی آمریکا که در حال اسکورت بودند به داخل آب‌های خلیج فارس پرتاب شدند.

حسنی‌مقدم با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها فکر نمی‌کردند ایرانی‌ها تا این اندازه مقاومت نشان دهند و نقشه‌های آنها را ناکام کنند، خاطرنشان کرد: آنها اعلام کردند که «آمریکا خواستار درگیری رزمی با ایران نیست».

*جنگ 2887 روزه عراق علیه ایران/هزار روز نبرد فعال

وی مدت زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را  2 هزار و 887 روز عنوان کرد و افزود: در این مدت هزار روز نبرد فعال صورت گرفت که 793 روز حمله از طرف رزمندگان اسلام و 207 روز از طرف ارتش متجاوز بعثی بود.

فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی رشت، اضافه کرد: در طول جنگ شمار 381 هزار و 680 نفر از نیروهای دشمن کشته و یا زخمی شدند و 72 هزار نفر به اسارت نیروهای اسلام در آمدند.

به گفته وی، در این هشت سال 371 فروند هواپیما و 82 فروند بالگرد دشمن منهدم شد.

حسنی‌مقدم ادامه داد: در مدت هشت سال جنگ تحمیلی یک‌هزار و 700 دستگاه تانک و نفربر، 480 قبضه توپ و 3 هزار و 363 دستگاه خودرو نظامی به غنیمت ایران در آمد.

وی تصریح کرد: در مدت مذکور تعداد 5 هزار و 758 دستگاه تانک و نفربر، 532 قبضه توپ و 5 هزار و 152 دستگاه و خودرو نظامی دشمن منهدم شد.

*مقاومت رزمندگان و بدهی 70 میلیارد دلاری عراق پس از جنگ

وی با اشاره به اینکه مقاومت رزمندگان اسلام موجب شد تا ذخایر ارزی عراق که در ابتدای جنگ حدود 30 میلیارد دلار بود، پس از شکست در عملیات بیت‌المقدس و فتح خرمشهر به صفر برسد، خاطرنشان کرد: پس از پایان جنگ این کشور بیش از 70 میلیارد دلار بدهی داشت.

انتهای پیام/2300/صا40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول