اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران کردستان:

ناشران کردستانی از حضور در نمایشگاه‌های استانی محروم شدند

مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران کردستان از محروم‌ شدن ناشران کردستانی برای حضور در نمایشگاه‌های استانی به دلیل عدم هماهنگی و همکاری سازمان نمایشگاه‌های کتاب ایران خبر داد.

ناشران کردستانی از حضور در نمایشگاه‌های استانی محروم شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سعدی سجادی پنج‌شنبه شب در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هم‌اکنون در استان کردستان 12 انتشاراتی مجوز فعالیت را دریافت کرده و هشت ناشر به صورت مستمر مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: متأسفانه علی‌رغم تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر فرهنگی بودن کردستان و توجه ویژه به حوزه فرهنگ و هنر در این استان فرهنگی و ضرورت احترام به باورهای دینی و اعتقادی اهل سنت شاهد بی‌مهری‌هایی در دولت نهم و دهم نسبت به ناشران استان بودیم.

رئیس اتحادیه چاپ و نشر استان کردستان تصریح کرد: طی چهار سال اخیر فشارهای بیشتری بر ناشران کردستانی وارد شده و متأسفانه فقط در 6 استان کشور می‌توانیم، حضور داشته باشیم.

وی تصریح کرد: این در حالی است که همه کتب منتشر شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت کرده و هیچ مغایرتی با قوانین و مقررات ندارد.

سجادی افزود: متأسفانه طی چهار سال اخیر محدودیت‌های بسیاری بر ناشران کردستانی وارد شده که همگی این محدودیت‌های سلیقه‌ای بوده و هیچ یک از مسئولان وزارت ارشاد نیز در این خصوص جوابگو نیستند.

وی خاطرنشان کرد: کار به جایی رسیده که افرادی غیر کارشناس و به صورت شفاهی کتب در دست چاپ ناشران استان را از انتشار محروم کرده و با سانسورهای غیرکارشناسی و بدون سند و مدرک موجب یأس و ناامیدی در بین ناشران و حتی شعرا و نویسندگان کردستانی می‌شوند.

مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران کردستان اظهار داشت: متأسفانه طی چند روز اخیر متوجه شدیم که مسئولان آذربایجان غربی مجوز حضور ناشران کردستانی را به بهانه اینکه این ناشران بیشتر کتاب‌هایشان اهل سنت است، صادر نکردند.

وی اضافه کرد: این درحالی است که در این استان چند 100 هزار نفر از هموطنان اهل سنت زندگی می‌کنند و یکی از استان‌هایی است که وزارت ارشاد برای حضور ناشران اهل سنت معرفی کرده‌ است.

سجادی افزود: متأسفانه برای پیگیری این موضوع چند بار هم با مسئولان نمایشگاه‌های کتاب ایران در تهران تماس حاصل شد، که آنان توپ را به میدان استان آذربایجان غربی انداختند و باز هم بر ناشران کردستانی ظلم شد.

وی خاطرنشان کرد: ناشران کردستانی با این ناهماهنگی‌ها و مشکلات ناآشنا نبوده و هرساله به بهانه‌های واهی با این مشکلات مواجه می‌شوند.

سجادی افزود: 2 سال قبل نیز ناشران کردستانی به صورت منسجم به نام شرکت تعاونی ناشران استان در نمایشگاه کتاب ارومیه شرکت کردند که متأسفانه پس از 2 روز معطل شدن کتب ناشران کردستانی با عدم همکاری و اجازه مسئولان ارشاد این ارومیه مواجه شد.

*تحمیل محدودیت‌های سلیقه‌ای بر ناشران کردستانی

وی عنوان کرد: محدودیت‌های سلیقه‌ای بر ناشران کردستانی تنها به نمایشگاه‌های استانی محدود نشده و حتی در نمایشگاه بین‌المللی تهران نیز بارها شاهد این موارد بوده‌ایم و زمانی که با وزیر ارشاد وقت و سایر مسئولان نمایشگاه در میان می‌گذاشتیم با بی‌اطلاعی آنان مواجه می‌شدیم.

سجادی افزود: حال که دولت یازدهم سرکار آمده و با وعده‌های انتخاباتی خویش رأی اکثریت اهل سنت را کسب کرده، ما توقعی جز اجرای قوانین و مقررات مبتنی بر قانون اساسی و احترام به ادیان و مذاهب را از این دولت نداریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم آقای جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان این وزارتخانه پاسخ متقنی برای محرومیت ناشران کردستانی از نمایشگاه کتاب ارومیه داشته باشند.

انتهای پیام/79006/ر40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول