اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه مازندران مطرح کرد

احیای فرهنگ ایثارگری یکی از مهم‌ترین دستاوردهای امام و رهبری

رئیس دانشگاه مازندران گفت: احیای فرهنگ شهادت و ایثارگری یکی از مهمترین دستاوردهای اساسی امام و رهبری بود.

احیای فرهنگ ایثارگری یکی از مهم‌ترین دستاوردهای امام و رهبری

به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر، احمد احمدپور رئیس دانشگاه مازندران عصر امروز در چهارمین همایش خادمان شهدای گمنام استان که به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران در دانشکده علوم انسانی این دانشگاه برگزار شد با تبیین واژه شهادت در فرهنگ اسلامی گفت: دستاورد اساسی حضرت امام خمینی (ره) در رهبری انقلاب اسلامی، احیای اسلام ناب محمّدی(ص) و مهم‌ترین ویژگی آن احیای فرهنگ شهادت و ایثارگری بود.

وی افزود: با مروری بر فرایند نهضت عظیم امام (ره) و قوام نظام اسلامی به خوبی مشاهده می‌کنیم که اگر فرهنگ شهادت‌طلبی و ایثارگری نبود، نه انقلاب به پیروزی می‌رسید و نه نظام اسلامی دوام می‌یافت، همانگونه که در صدر اسلام نیز اگر این ویژگی نبود نه اسلام شکل گرفته بود و نه دوام می‌یافت.

رئیس دانشگاه مازندران تصریح کرد: موضوع شهادت و ایثارگری سکه پربهایی است که در یک روی آن باید والاترین ارزش‌های الهی را مشاهده کرد و در روی دیگر آن دستاوردها و آثار و برکات بی‌بدیل را دید.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه مازندران ادامه داد: شهادت از برترین واژه‌های فرهنگ اسلامی و از مقدّس‌ترین مفاهیم معارف الهی است. شهادت اوج کمال انسان است، آنگاه که انسان تمام هستی خود را یکجا نثار معبود می‌کند و قطرة وجودش به دریای بیکران هستی مطلق می‌پیوندد.

رئیس دانشگاه مازندران تصریح کرد: به شهادت تاریخ، دین مقدّس اسلام که کامل‌ترین نسخه الهی برای هدایت، شفای امراض درونی و کمال بشر است، از بدوِ پیدایی تاکنون، از طرف دشمنان حقّ و عدالت و معرفت، در معرض انواع حمله‌ها و تهاجم‌ها بوده است و خواهد بود.

احمدپور در ادامه رسیدن به تکامل و جاودانگی، معامله سودمند با خداوند، اطاعت از خدا و رسول، کمک به مستضعفین، آلایش روح و آمرزش گناهان، امر به معروف و نهی از منکر، ایثار در راه ارزش‌های متعالی ،الگوسازی برای جامعه، تزریق خون تازه به پیکر اجتماع، تقویت روحیه انقلابی در آحاد مردم، انتخاب بهترین و هنرمندترین و زیباترین نوع مردن و حضور در صحنه جهاد فی سبیل اللّه را از مهمترین انگیزه‌های شهادت‌طلبی برشمرد.

رئیس دانشگاه مازندران اطاعت بی‌چون و چرا از مقام ولایت، خدامحوری در مقابل خودمحوری، ترجیح دیگران برخود با انگیزه الهی، ترجیح آخرت به دنیا، صبر و استقامت، سازش‌ناپذیری، عزت نفس، حضور در صحنه‌های دفاع از حق در مقابل باطل، نترسیدن از مرگ، ترجیح دادن رضای خدا به رضای خلق و آمیختن عقل با عشق را از مهم‌ترین دستاوردهای شهادت برای انسان بیان کرد.

احمدپور افزود: شهادت در مکتب قرآن و تشیع دارای هفت رکن  داشتن ایمان به خدا، پیامبر و ائمه راستین معصوم اسلام ، گزینش آگاهانه ،  به فرمان خدا و رسول خدا(ص) ، انگیزه راه خدا قرار دادن ، ایثارگری برای خشنودی خدا و رسیدن به رضوان و قرب او ، برای اعلاء کلمه حق و ریشه کن نمودن باطل پیکار کردن و در معیت خدا و اولیاء خدا بودن است.

وی افزود: در تفکر شیعی، برترین کامیابی، بزرگ‌ترین پیروزی، والاترین مقام، بالاترین امتیاز، عظیم‌ترین فوز، نیکوترین نیکی، رفیع‌ترین مرتبت و عالی‌ترین رتبت و گرانمایه‌ترین درجه، رسیدن به فیض عظمای شهادت است و برای شهید، گرانبهاترین اوقات و شکوهمندترین لحظه‌ها و زیباترین زمان‌ها، ساعتی است که پیروزمندانه به دست دشمنان پست بیگانه... به مرگ شرافتمندانه نائل شود و جام شهادت را به لب گرفته و آن را به بهای جان خریداری کند.

رئیس دانشگاه مازندران با اشاره به وظیفه جامعه امروز  نسبت به ایثارگران و شهدا هشت سال دفاع مقدس گفت: از آنجا که شهید برای خدا و در راه خدا، هستی خود را برای نجات و سعادت جامعه فدا می‌کند هر چند پاداش اصلی خود را از خداوند دریافت می‌کند اما بنابر حکم عقل، جامعه نیز به لحاظ حقی که شهید بر گردن آنان دارد. مدیون شهید است و باید با تمام وجود دین خود را در قبال شهید ایفا کند.

وی ادامه داد: زنده نگهداشتن یاد و نام شهید و بزرگداشت زمان و مکان شهادت و مدفن و الگوسازی از شخصیت و سیرة زندگی و حماسة ایثارگرانة شهید، بخشی از وظائف جامعه نسبت به شهید است.

احمدپور تصریح کرد: این نکته افزودنی است که فایده انجام این نوع وظائف عمدتاً به خود مردم باز می‌گردد و در حقیقت این ما هستیم که نیازمند شهدا هستیم نه آن که شهدا نیازمند بزرگداشت ما باشند. اجر و مقامی که شهدا نزد پروردگارشان دارند با بزرگداشت یا غفلت مردم از آنان کم و زیاد نمی‌شود. بزرگداشت و تکریم شهید در جامعه یعنی بزرگداشت و تکریم فرهنگ شهادت و تمام نیکی‌ها و ترویج روحیه ایثارگری و فداکاری برای ارزش‌ها و دفاع از جامعه و سرزمین اسلامی.

احمدپور در پایان حضور دو شهید گمنام در صحن دانشگاه مازندران را تلنگری برای خود و همه اقشار دانشگاهی دانست و اظهار امیدواری کرد که برگزاری این همایش‌ها ادای دینی باشد به شهدایی که در گمنامی همه هستی خود را فدا کردند تا انقلاب اسلامی و دستاوردهای عظیم آن پابرجا و مستحکم بماند.

انتهای پیام/86025/ی40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول