اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی:

افزایش تسلط مردم بر قوانین موجب کاهش جرائم می‌شود

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی گفت: اگر تسلط اقشار مختلف مردم بر مواد قانونی افزایش پیدا کند، میزان وقوع جرائم کاهش می‌یابد.

افزایش تسلط مردم بر قوانین موجب کاهش جرائم می‌شود

خسرو گل‌محمدی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه، اظهار داشت: افزایش دانش حقوقی مردم در کانون توجه قرار گرفته و مسئولان و رسانه‌ها در این زمینه گام بردارند.

وی با بیان اینکه گاهی جهل به قانون منشاء بروز مشکلات متعدد می‌شود، خاطرنشان کرد: رسانه‌های جمعی باید مردم را با قوانین و نظامات کشورمان آشنا کنند.

گل‌محمدی ادامه داد: چنانچه اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان اطلاعات قانونی و دانش خود از قوانین را افزایش دهند، میزان وقوع جرائم در مناطق مختلف کشورمان از جمله آذربایجان غربی کاهش پیدا می‌کند.

وی جهل به قوانین را منشاء وقوع برخی جرایم دانست و اضافه کرد: دستگاه‌های قضایی و رسانه‌های جمعی در راستای آگاه کردن اقشار مختلف جامعه گام‌های بلندی بردارند، تا به این ترتیب اطلاعات مردم در ارتباط با مصادیق جرم، مفاهیم دفاع مشروع و مجازات‌ها بیشتر شود.

گل‌محمدی گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند صرف وجود یک خطر بعیدالوقوع و جزئی مقابله به مثل کرده و به فرد دیگری آسیب بزند، چرا که در غیر این صورت نه‌تنها عمل وی وجهه قانونی ندارد بلکه خود مجرم نیز قلمداد می‌شود.

وی به تبیین مفهوم دفاع مشروع طبق قانون مجازات اسلامی پرداخت و افزود: هر کس ناموس، مال، آزادی خود یا دیگری را در معرض تجاوز و خطر قریب‌الوقوع ببیند، می‌تواند از خود دفاع کند و در صورت اجتماع شرایط عمل وی قابل تعقیب و مجازات نیست.

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی در ارتباط با شرایط دفاع مشروع، گفت: دفاع با تجاوز و خطر باید متناسب بوده، عمل ارتکابی بیش از حد لازم نبوده، تجاوز در زمانی صورت گیرد که توسل به قوای دولتی بدون فوت وقت امکان‌پذیر نیست و یا اینکه مداخله قوای مذکور در رفع تجاوز و خطر موثر واقع نشود.

گل‌محمدی با اظهار به اینکه مردم ما قانون‌مدار و مبادی آداب هستند، بیان داشت: چنانچه برای غنی‌‌سازی اوقات فراغت جوانان، رشد معنوی آنها و آگاه‌سازی حقوقی‌شان برنامه‌ریزی صورت گیرد به اندازه قابل توجهی میزان وقوع جرم کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/61002/ر20/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول