اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پلیس فتای خراسان شمالی:

سرقت‌های اینترنتی بیشترین جرائم سایبری در خراسان شمالی/ 27 نفر دستگیر شدند

رئیس پلیس فتای خراسان شمالی بیشترین جرائم سایبری در این استان را مربوط به سرقت‌های اینترنتی برشمرد و گفت: این جرم با 37 درصد بیشترین سهم جرائم سایبری را در این استان به خود اختصاص داده است.

سرقت‌های اینترنتی بیشترین جرائم سایبری در خراسان شمالی/ 27 نفر دستگیر شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، سهیل خاکشور ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه جرائم عفت عمومی و هتک حیثیت از طریق فضای مجازی و همچنین کلاهبرداری‌های رایانه‌ای در رده‌های بعدی جرائم این حوزه قرار دارد، اظهار کرد: 27 نفر متهم در این راستا دستگیر شده که اکثر مرد بوده‌اند.

رئیس پلیس فتای خراسان شمالی عمده متهمان دستگیر شده را دارای سنین زیر 23 سال عنوان کرد.

وی همچنین نظارت بر آتلیه‌های عکس و آرایشگاه‌های زنانه از سوی پلیس را برشمرد و گفت: این اماکن به خاطر نوع فعالیت خطرات خاصی را به لحاظ سوء استفاده از عکس‌ها و تصاویر شهروندان داشته که در این زمینه ضمن هوشیاری شهروندان، پلیس نظارت‌های خاص خود را اعمال می‌کند.

* رشد 45 درصدی جرائم رایانه‌ای در خراسان شمالی

خاکشور با اشاره به میزان جرائم رایانه‌ای در این استان نسبت به سال گذشته گفت: متأسفانه این آمار نسبت به سال گذشته با 45 درصد افزایش همراه است.

وی علت این افزایش را به خاطر عدم آشنایی مردم با پلیس فتا و شرح وظایف این پلیس عنوان کرد.

رئیس پلیس فتای خراسان شمالی اظهار کرد: افزایش خدمات بانکی از طریق رایانه، پرداخت و دریافت‌های آن‌لاین رایانه‌ای ضمن آنکه دارای محاسن زیادی بوده به خاطر غفلت برخی افراد از حوزه‌های آسیب‌زا در حوزه جرائم رایانه‌ای است.

* فعالیت پلیس فتا فعلا در بجنورد

خاکشور همچنین تنها مرکز پلیس فتای خراسان شمالی را در بجنورد عنوان کرد و گفت: البته برنامه‌هایی برای افزایش فعالیت پلیس فتا در این استان در دستور کار است.

وی اظهار کرد: به همین منظور پلیس فتا در آینده در شهرستان‌های شیروان و اسفراین نیز راه‌اندازی خواهد شد.

رئیس پلیس فتای خراسان شمالی گفت: هم اکنون نظارت بر فعالیت‌های سایبری در استان توسط نمایندگان پلیس فتای استان در این شهرستان‌ها انجام می‌شود.

* اسفراین و شیروان بیشترین جرائم سایبری در خراسان شمالی

خاکشور، اسفراین و شیروان را دارای بیشترین جرائم سایبری در این استان در کنار مرکز استان عنوان کرد.

وی بر لزوم فرهنگ‌سازی برای کاهش تخلفات رایانه‌ای در این شهرستان‌ها تاکید کرد.

رئیس پلیس فتای خراسان شمالی اظهار کرد: البته در کنار آن نظارت خانواده‌ها بر فرزندان امری اجتناب ناپذیر است و باید همواره سیستم‌های رایانه‌ای در معرض دید خانواده‌ها باشد.

وی گفت: باید خانواده‌ها نسبت به چت‌روم‌های فرزندان خود هوشیار بوده و همواره نسبت به آسیب‌هایی که می‌تواند فرزندان آنان را در خطر قرار دهد، غفلت نورزند.

* هشدار پلیس فتای خراسان شمالی نسبت به کلاهبرداری‌های پیامکی

رئیس پلیس فتای خراسان شمالی همچنین نسبت به افزایش پدیده کلاه‌برداری‌های پیامکی در این استان هشدار داد.

وی تصریح کرد: متأسفانه تعدادی از افراد سودجو با ارسال پیامک انبوه به تلفن همراه شهروندان مبنی بر اینکه شما برنده مسابقه شده‌اید یا با عنوان شرکت در قرعه کشی هم‌وطنان را تشویق به پیگیری جهت دریافت جایزه می‌کنند و ضمن افزایش حس کنجکاوی و اشتیاق مخاطبان و ایجاد ارتباط و با استفاده از روش‌های مختلف فریب دهنده اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

به گفته وی، در این روش اشخاص با استفاده از حس اعتماد برخی افراد جامعه اقدام به کلاهبرداری از آنان می‌کنند. در این گونه پیام‌ها فرد کلاهبردار با ارسال پیامکی به شخص قربانی وی را برنده جایزه (ماشین، حج و ...) اعلام کرده و از وی درخواست می‌کند آدرس و تلفن و مشخصات کامل خود را به شماره‌ای که اعلام می‌کند ارسال کند.

رئیس پلیس فتای خراسان شمالی تصریح کرد: در این راستا فرد قربانی با توجه به کم هزینه بودن، به این‌ کار اقدام کرده و بعد از ارسال اطلاعات، پیامی دریافت می‌کند مبنی بر اینکه اطلاعات ارسالی با اطلاعات فرد برنده شده همسان است.

وی گفت: طی مرحله بعد کلاهبردار با دادن شماره حساب، درخواست می‌کند از طریق اینترنت وجه مورد نیاز جهت انجام امور اداری ارسال جایزه را پرداخت کند یا آن‌ها را پای دستگاه خودپرداز کشانده و جابه‌جایی وجه با دست خودشان به حساب فرد کلاهبردار را انجام دهد که بعد از واریز مبلغ متوجه می‌شوند از جایزه خبری نیست و به دام کلاهبرداران افتاده‌اند، از این‌رو باید شهروندان همواره هوشیار و خود را به دردسر نیندازند.

انتهای پیام/63002/ش40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول