اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

صادرات یونجه تولیدی از دشت‌های مخملی ریگان

یونجه تولید ریگان در کشور بی‌نظیر است و بیش از 7 هزار هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت یونجه قرار دارد که از هر هکتار 10 تا 15 تن یونجه برداشت و به دیگر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

صادرات یونجه تولیدی از دشت‌های مخملی ریگان

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، این شهرستان به دلیل تنوع آب و هوایی یکی از شهرستان‌های استان کرمان است که به دلیل ظرفیت خوب در زمینه کشاورزی قطب تولید یونجه در استان و حتی در کشور است.

این گیاه در تمام روستاهای ریگان کشت می‌شود و با توجه به اینکه هر وجب از خاک ریگان طلا است، کشاورزان از این نعمت خدادادی استفاده بهینه را دارند و با کشت یونجه برای تهیه علوفه دام، مازاد آن برای صادرات و بذر آن برای کشت محصول استفاده می‌شود.

یونجه گیاهی است علفی و چند ساله که ارتفاع آن تا یک متر می‌رسد، برگ‌های آن دارای سه برگچه نوک تیز، سبز رنگ و بیضی شکل است، گل‌های یونجه به شکل سبز و بنفش تیره یا آبی روشن است، میوه یونجه مانند صدف بوده و دانه داخل میوه مانند لوبیا اما کوچک‌تر از آن است.

یونجه ریشه‌ای بسیار عمیق دارد و ریشه آن تا سه متر داخل زمین نفوذ می‌کند و بنابراین منبع ویتامین‌ها و مواد معدنی است که از خاک می‌گیرد.

یونجه از زمان‌های بسیار قدیم در ایران کشت می‌شده است و در حدود پنج قرن قبل از میلاد مسیح از ایران به یونان برده شد و در قرن هفتم بعد از میلاد به اروپا راه یافت، یونجه در ایران در مناطق مرکزی و جنوبی به مقدار بسیار زیاد کشت می‌شود.

یونجه منبع تغذیه زنبور عسل

زنبورعسل گل یونجه را دوست دارد و از آن شهد زیادی به دست می‌آورد و تبدیل به عسل می‌کند، پرورش این گیاه در قدیم برای تهیه علوفه چهارپایان بوده، اما در حال حاضر به علت دارا بودن مواد مغذی به مصرف غذایی نیز می‌رسد.

یونجه سرشار از ویتامین‌های A ،C ،E ،K و همچنین دارای آمیلاز آنزیم مخصوص هضم مواد نشاسته‌ای است.

در شهرستان ریگان به جز تهیه علوفه از یونجه و بذر آن از جوانه‌های یونجه برای استفاده از غذاهای سنتی استفاده می‌شود، یکی از غذاهای سنتی که از یونجه در این شهرستان به دست می‌آید بورک است که نانی با یونجه‌های جوان پخته شده است.

در این غذا ابتدا یونجه جوان برداشته سپس آن را پخت می‌کنند و با شیوه‌ای هنرمندانه داخل خمیر گذاشته با مخلوطی از ادوات داخل تنور محلی پخت می‌کنند.

یکی دیگر از غذاهای سنتی که از این یونجه جوان در آن استفاده می‌شود تهیه آش سبزی است که این غذا بیشتر در ایام پاییز و زمستان برای کسانی که دچار سرماخوردگی هستند، تهیه می‌شود.

10 هزار بهره‌بردار کشاورزی در ریگان

مدیر جهاد کشاورزی ریگان گفت: 10 هزار بهره‌بردار کشاورزی در حال فعالیت در 40 هزار هکتار از اراضی شهرستان هستند که از این میزان 21 هزار هکتار زیر کشت باغی و عمده آن خرما و یونجه است.

موسی جلالی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه شهرستان ریگان دارای آب و زمینی حاصلخیز در زمینه کشاورزی است، بیان داشت: در این شهرستان 200 حلقه چاه عمیق و 300 حلقه چاه بدون مجوز و 50 رشته قنات دایر است.

وی افزود: یونجه تولید ریگان در کشور بی‌نظیر است و بیش از 7 هزار هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت یونجه قرار دارد که طی سال 10 چین برداشت می‌شود و از هر هکتار 10 تا 15 تن یونجه برداشت و به صورت خشک شده به دیگر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

یونجه زمینه رونق و پرورش دام سبک

مدیر جهاد کشاورزی ریگان با اشاره به اینکه یونجه شهرستان ریگان از کیفیت خوبی برخوردار است، عنوان کرد: به دلیل علوفه کافی در این شهرستان پرورش دام سبک رو به افزایش است به طوری که بیش از 260 هزار رأس دام سبک در این شهرستان نگهداری می‌شود.

جلالی افزود: با توجه به اینکه بذر یونجه دارای قیمت مناسب است به طور متوسط هر کیلو بین هشت تا 10 هزار تومان به فروش می‌رسد و به دلیل یونجه با کیفیت بذر این محصول به دیگر استان‌های کشور صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان گفت: با توجه به سطح زیرکشت یونجه در شهرستان ریگان، 50 درصد این محصول به صورت خشک برای غذای دام‌ها به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

وی گفت: با توجه به وجود یونجه و درختان و گیاهان، آب فراوان و برکه‌های زیبا در ریگان توجه ویژه به عرصه زنبورداری نقش مهمی در توسعه صنعت این شهرستان دارد.

غلامرضا رمضان‌زاده یکی از علوفه‌کاران ریگانی اظهار داشت: به دلیل آب فراوان و خاک مناسب یونجه زیادی کشت و مازاد مصرف دام‌ها را به استان‌های مجاور صادر می‌کنم.

وی افزود: رونق کشت این محصول اقتصاد خانواده‌ام را تامین و سال به سال مزارع خود را در زمینه کشت علوفه افزایش می‌دهم.

==============

گزارش از موسی ملائیان

==============

انتهای پیام/80014/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول