اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس ارشد تغذیه در کهگیلویه و بویراحمد تشریح کرد

بایدها و نبایدهای خوراکی زنان باردار برای کاهش تهوع

کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به مراقبت‌های لازم در ماه‌های نخست حاملگی گفت: خوراکی‌ها و رژیم غذایی در برطرف کردن یا افزایش تهوع و استفراغ ناشی از بارداری بسیار مؤثر هستند که باید توجه کافی به آن شود.

بایدها و نبایدهای خوراکی زنان باردار برای کاهش تهوع

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، سمانه عزیزی امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مشکلات شایع اغلب زنان باردار در ماه‌های نخست، تهوع و استفراغ بارداری است که نیازمند مراقبت‌های خاص خود است.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام سجاد (ع) در این‌باره افزود: این بیماری معمولا به صورت صبحگاهی در بسیاری از زنان مشاهده می‌شود که بیشتر به شکل  تهوع همراه با استفراغ  یا بدون آن است.

وی با بیان اینکه بیماری شایع تهوع و استفراغ بیشتر در سه ماهه نخست بارداری ایجاد می‌شود، گفت: اگر تهوع و استفراغ از نوع ساده آن باشد، کاهش و تغییر محسوسی در وزن و وضعیت تغذیه‌ای به وجود نمی‌آید.

عزیزی ادامه داد: در این بیماران مصرف غذا به میزان کم و دفعات زیاد، دراز کشیدن در هنگامی که بیمار تهوع و استفراغ حاملگی دارد از جمله نکاتی است که یک زن باردار به ویژه در ماه‌های نخست حاملگی باید به منظور کاهش تهوع و استفراغ رعایت کند.

وی مصرف بیسکویت یا نان سوخاری قبل از برخاستن از رختخواب و  پرهیز از مصرف غذاهائی که بروز علایم تهوع را تشدید می‌کنند را از دیگر توصیه‌ها به زنان باردار دانست.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی در کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه نوع ساده تهوع و استفراغ ناشی از بارداری نگرانی کمتری دارد، تصریح کرد: استفراغ بدخیم حاملگی (هایپرمزیز) به صورت استفراغ‌های متناوب، طولانی و شدید است که در این حالت معمولا شخص در بیمارستان بستری می‌شود.

خوراکی‌های مفید و مضر در کاهش یا افزایش تهوع ناشی از حاملگی

عزیزی با تشریح برخی اقدامات پزشکی برای زنان بارداری که به علت استفراغ و تهوع طولانی مدت بستری می‌شوند، یادآور شد: ابتدا برای این بیماران استراحت معده به وسیله دریافت نکردن غذا به شکل خوراکی و داروهای ضد استفراغ تجویز می‌شود و پس از این که توانست غذا را تحمل کند باید از غذاهای خشک، زود هضم، مایعاتی مانند شیر، آب‌میوه و چای در وعده‌های متناوب و به مقدار کم استفاده کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به خوراکی‌های مضر و تشدیدکننده تهوع و استفراغ اشاره و خاطرنشان کرد: پرهیز از خوردن غذاهای چرب، افزایش تعداد وعده‌های غذایی و کاهش حجم هر وعده  به طوری که معده‌ هیچ‌گاه خالی نباشد و پرهیز از غذاها و بوهایی که سبب تهوع می‌شوند از دیگر نکاتی است که یک زن باردار باید آنها را رعایت کند.

این کارشناس ارشد تغذیه خوردن بیسکویت خشک در حالت ناشتا قبل از ترک رختخواب، خوردن قطعات یخ و یا مایعات سرد، پیاده‌روی در هوای تازه و آزاد، رفع یبوست با رژیم غذایی مناسب، مصرف مایعات کافی، بوییدن لیموترش و مصرف زنجبیل برای برطرف کردن تهوع و استفراغ بارداری بسیار مؤثر هستند.

عزیزی با تأکید بر اینکه یبوست موجب تشدید حالت تهوع می‌شود، به زنان باردار توصیه کرد از خوردن غذاهای که یبوست را افزایش می‌دهند، بپرهیزند. 

انتهای پیام/82005/ب30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول