اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

مکتب فقهی امام رضا(ع) یکی از وجوه فلسفه احکام است

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: مکتب فقهی و مدرسه فقهی امام رضا(ع) یکی از وجوه برجسته، پررنگ، فعال و توانمند فلسفه احکام بود.

مکتب فقهی امام رضا(ع) یکی از وجوه فلسفه احکام است

حجت‌الاسلام احمد مبلغی امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تبریک سالروز ولادت علی بن موسی الرضا(ع) با اشاره به مدرسه فقهی امام رضا(ع) اظهار کرد: اصولا از خصوصیات فقه این است که به تناسب شرایط زمانی و مکانی حضور متناسب و بازسازی شده در راستای پاسخگویی به مسائل زمان و پوشش نسبت به مسائل را پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این سخن به آن معنا نیست که فقه روش علمی خود را از دست می‌دهد زیرا علمی که در هر زمان دارای روشی است، وحدت آن علم در بستر زمان به هم می‌خورد و آن علم را نمی‌توان علم واحد تلقی کرد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از نقاط مشترک بین وضعیت‌های حادث برای علم و وضعیت‌های گذشته برای علم این است که روش علم تغییر پیدا نمی‌کند، البته تغییر در زمینه تکمیل و تکامل پیدا می‌کند، ولی اساس آن به هم نمی‌ریزد.

این مسئول با اشاره به شرایط فقه در هر شرایط زمانی گفت: فقه در هر شرایط زمانی باید از نظر رویکرد و پوشش‌دهی و ارتقای توانمندی‌های درونی و ذاتی خود برای پاسخگویی به بازسازی بپردازد و اگر دچار رکود باشد به انزوا و حاشیه محکوم می‌شود و قدرت حضور در صحنه و پاسخگویی را از دست می‌دهد.

مبلغی با بیان اینکه امامان معصوم مدرسه‌های فقهی را برای اصحاب برپا می‌کردند، گفت: فقه باید در شرایط مختلف بر اساس نیاز، حالت و وضعیت در جامعه باشد و با رویکرد و پوشش حضور، خودش را عینیت ببخشد، در نتیجه در جامعه امام مدارس فقهی در بستر زمان این تحول را نشان داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در ایران آن روز نگاه‌ها و دیدگاه‌های معطوف به پرسش از سئوالات فلسفی متوجه به فقیه بود و عقلانیت فقهی در آن روز بخشی از دغدغه فقهی را تشکیل می‌داد و بخشی از ذهنیت و فعالیت محسوب می‌شد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سئوالات مطرح شده از امام رضا(ع) سوال از حکم نبود و برخی از سوالات در زمینه فلسفه احکام، علل‌الشرایع و عقلانیت بود و چنین چیزی در آن روزگار در ایران مطرح بود و دلیل آن روشن بود، زیرا ایران یکی از نقاط اساسی فلسفه آن روز به شمار می‌رفت.

وی عنوان کرد: دانشمندانی که در فضای ایران گرایش به اسلام یا فقه پیدا می‌کردند خالی از ذهنیات فلسفی نبودند بلکه ذهنیات فلسفی آنها سئوالات، نگاه‌ها و مطالعات فقهی را تشکیل می‌داد.

مبلغی متذکر شد: امام رضا(ع) مدرسه فقهی را با رویکرد تشریح فلسفه احکام شکل داد، بنابراین اگر چه در احادیث امامان پیشین علل‌الشرایع مطرح شده، اما به صورت گسترده‌تر، بارزتر، تفصیل یافته و شفاف‌تر در روایت امام رضا(ع) فلسفه احکام و علل‌الشرایع انعکاس پیدا کرده است.

این مسئول اذعان داشت: می‌توان اینطور تبیین کرد که مکتب فقهی و مدرسه فقهی امام رضا(ع) یکی از وجه‌های برجسته، پررنگ، فعال و توانمند فلسفه احکام بود.

انتهای پیام/78003/ن30/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول