اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهبود تولیدات دامی استان اردبیل:

اردبیل با 10 درصد تولید عسل قطب کشور است

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: استان اردبیل با تولید 10 درصد عسل کشور یکی از قطب‌های اصلی تولید عسل در کشور است.

اردبیل با 10 درصد تولید عسل قطب کشور است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، علیرضا توانا عصر امروز در جریان بازدید از تولید شهد ناب سبلان اظهار داشت: از لحاظ میزان تولید عسل استان اردبیل رتبه سوم و از لحاظ سرانه تولید در هر کندو با 26 کیلوگرم برداشت عسل ناب از کندوها رتبه اول کشور را دارد.

وی تصریح کرد: برای اولین بار در کشور در منطقه شمال‌غرب اصلاح نژاد ملکه زنبور عسل در استان اردبیل اجرا می‌شود که براساس آن امیدواریم میزان تولید و فعالیت زنبورستان‌ها تقویت شود.

توانا از تولید ملکه‌های نسل اف یک خبر داد و خاطر نشان کرد: با تولید و تکثیر این ملکه‌ها در کلنی‌های مختلف سعی می‌شود میزان تولید عسل افزایش یافته و در کنار افزایش کمی یک افزایش کیفی مناسبی را نیز شاهد و ناظر باشیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، معاون بهبود تولیدات دامی استان اضافه کرد: بخش عظیمی از تولیدکنندگان عسل به صورت مطلوب و شایسته اقدام به تولید و فرآوری این محصول می‌کنند که با جلوگیری از تولید عسل‌های تقلبی امکان رقابت و حضور آنها در بازار عرضه محصولات بهتر فراهم می‌شود.

اما با توجه به پوشش گیاهی متنوع در دامنه‌های سبلان پرورش زنبور عسل و تولید عسل یکی از اقدامات و برنامه‌ریزی‌های فعالان این بخش است به طوریکه علاوه بر زنبورداران استان اردبیل از سایر مناطق نیز به زنبورستان‌‌های این استان سفر کرده و در فصل تولید اقدام به این امر می‌کنند.

در قرآن کریم نیز سوره‌ای به همین نام نامیده شده که اهل تدبیر و تفکر باید در این زمینه به ویژه عجایب و شگفتی‌های زنبور به عنوان یکی از نعمات الهی تأمل و تفکری کنند تا بهتر از هر زمان دیگر به عظمت و زیبایی‌های این موجود ارزشمند پی ببرند.

اما در کنار همه این ابعاد معنوی، ارزشی و تولید مطلوب و مناسب عسل مرغوب سبلان این محصول در مداوا کردن بیماری‌های مختلف به ویژه حل مشکل عفونت کلیه، بیماری‌های گوارشی و هضم غذا نقش بسزایی دارد به طوریکه به نظر می‌رسد اکثر خانواده‌ها از عسل به عنوان داروی شفابخش و ماده حیاتی استفاده می‌کنند و در کنار آن عسل ناب سبلان سوغات ارزشمند این دیار است که مسافران و میهمانان می‌توانند از آن استفاده کنند.

انتهای پیام/62007/ک30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول