اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اردبیل:

عسل‌های عرضه شده در کنار جاده‌ها غیر‌استاندارد است

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اردبیل گفت:‌ عسل‌های عرضه شده در کنار جاده‌های استان اردبیل غیر‌استاندارد است و نباید در جمع‌آوری فروشندگان قصوری صورت گیرد.

عسل‌های عرضه شده در کنار جاده‌ها غیر‌استاندارد است

هاشم علایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: ما در چند نوبت از عسل‌های عرضه شده در کنار جاده‌ها نمونه‌برداری کردیم که متاسفانه اغلب عسل‌های آزمایش شده کنار جاده‌ها در این استان غیر‌استاندارد تشخیص داده شده‌اند.

 

وی با یادآوری اینکه وظیفه قانونی ما نیست که این عسل‌فروشی‌ها را از کنار جاده‌ها جمع‌آوری کنیم، خاطرنشان کرد: ما نتیجه آزمایشات و نمونه‌برداری‌های خود را به دستگاه‌های انتظامی و قضایی ارسال کردیم تا آنها بتوانند با این پدیده زشت و تهدید‌کننده سلامت مردم برخوردی جدی داشته باشند.

 

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اردبیل یادآور شد: اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی استان بنا به وظیفه خود موضوع را با تاکید بسیار به سازمان‌های مسئول، اطلاع‌رسانی کرده است.

 

علایی گفت:‌ وظیفه قانونی ما نظارت بر رعایت استانداردهای لازم از سوی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی است که پروانه خود را از وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته‌اند.

 

این مسئول عنوان کرد: در حیطه وظایف ما نیست که از واحدهای عرضه‌کننده عسل‌های تقلبی که بدون کسب مجوز لازم بسته‌بندی شده و به صورت غیر‌استاندارد عرضه می‌شود دخالتی داشته باشیم که لازم است در این زمینه مسئولان انتظامی، قضایی و بهداشتی و تعزیرات حکومتی ورود پیدا کرده و در این امر اقدامات لازم را انجام دهند.

 

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اردبیل با قدردانی از همکاری خوب تعزیرات حکومتی در رسیدگی به پرونده‌های مختلف ارائه شده از سوی استاندارد بیان داشت: اینکه دخالت مستقیم در جمع‌آوری محصول بی‌کیفیت و بدون مهر استاندارد داشته باشیم چنین اختیاراتی در چارچوب وظایف و پیگیری‌های ما نیست.

 

علایی افزود:‌ ما تمام تولید‌کنندگان عسل و کارخانه‌های بسته‌بندی‌کننده این محصول را در استان مکلف کردیم تا نشان استاندارد دریافت کنند و بدون در نظر گرفتن کیفیت از تولید انبوه پرهیز کنند چرا که شهرت استان اردبیل که در تولید عسل و محصولات لبنی است نباید به دلیل قصور و کوتاهی برخی از سودجویان خدشه‌دار شود.

 

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل تصریح کرد: البته اکنون همه واحدهای پروانه‌دار تولید و بسته‌بندی عسل در اردبیل استانداردهای لازم را رعایت می‌کنند.

 

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اردبیل ادامه داد: هر کارخانه تولید مواد غذایی حتماً باید یک آزمایشگاه تخصصی به همراه حداقل یک کارشناس کنترل کیفیت داشته باشد که از سوی اداره کل استاندارد به وی آموزش‌های لازم ارائه می‌شود.

 

علایی افزود: بکارگیری مدیر فنی که مسئولیت نظارت بر کیفیت کالای تولید‌ شده را دارد در این مجموعه ضروری است و این مسئول پاسخگویی به اداره استاندارد را بر عهده دارد.

 

این مسئول گفت: اداره استاندارد با انجام نمونه‌برداری‌های لازم پس از بررسی‌های تخصصی از سوی کارشناسان در آزمایشگاه‌های خود تاییدیه استاندارد را صادر می‌کنند که پیش‌تر با سه بار آزمایش تاییدیه صادر می‌کردیم اما با هدف حمایت از تولید‌کنندگان دولت نهم تصمیم گرفت فقط با یکبار آزمایش تاییدیه استاندارد صادر شود.

 

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اردبیل یادآور شد: به صورت ماهانه و برحسب گزارش مصرف‌کنندگان یا بررسی‌های موردی کیفیت کالاهای تولید شده کنترل می‌شود و در جریان این کنترل کیفیت اگر نمره منفی یک واحد صنعتی به 90 برسد آن واحد تعلیق می‌شود و اگر به 125 برسد، تعطیل خواهد شد.

 

علایی ابراز داشت: در استان اردبیل هیچ واحد کنترل کننده عسل به صورت رسمی با مشکلی روبرو نیست.

 

وی در خصوص عرضه عسل‌های رنگی در کنار جاده‌ها نیز خاطرنشان کرد: ما همچنان شاهد عرضه این عسل‌های تقلبی هستیم که البته تعداد آن‌ها نسبت به گذشته کاهش یافته است.

 

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اردبیل از تشکیل کار گروهی با حضور معاون برنامه‌ریزی استاندار اردبیل، با عضویت هیئت رئیسه انجمن عسل و نمایندگانی از اتاق بازرگانی و تولید‌کنندگان عسل خبر داد که به همراه اعضایی از سازمان‌های اجرایی سعی می‌کنند با طرح دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود موضوع عسل تقلبی را مورد بررسی قرار دهند.

 

علایی در پایان گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل گفت: در سال گذشته تصمیماتی نیز در این کار گروه برای جمع‌آوری عسل‌های تقلبی کنار جاده‌ها و ساماندهی و استقرار عسل‌فروشان در ورودی شهر اردبیل برای نظارت متمرکز بر آن‌ها گرفته شد که در این باره دستوراتی هم از سوی استاندار سابق اردبیل و سازمان‌های اجرایی ابلاغ شد.

 

انتهای پیام/62004/ر40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول