اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با وجود جنگل‌های انبوه بلوط در کهگیلویه و بویراحمد

خواص میوه بلوط در درمان بیماری‌ها بلااستفاده مانده است

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: میوه بلوط و فراورده‌های آن در درمان بسیاری از بیماری‌ها و نارسایی‌های جسمی مؤثر است و باید از این ظرفیت در کهگیلویه و بویراحمد استفاده شود.

خواص میوه بلوط در درمان بیماری‌ها بلااستفاده مانده است

فاطمه امیری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج، با اشاره به پوشش جنگل‌های انبوه این استان از درخت بلوط اظهار کرد: نان بلوط به علت نداشتن گلوتن برای استفاده بیماران حساس به گلوتن بسیار مفید و قابل استفاده است.

کارشناس تغذیه بیمارستان شهید بهشتی یاسوج بیان کرد: میوه بلوط وپوست داخلی آن به علت دارا بودن ماده مؤثر تانن با جذب آب و رسوب پروتئین در درمان اسهال کاربرد داشته و خواص منقبض‌‌کننده دارد.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: به علت خواص مختلف دارویی تانن‌ها، از جمله جلوگیری از رشد پاتوژن و ضد خونریزی بودن، از پودر تانن موجود برای ترمیم زخم‌های پوستی استفاده می‌شود و بسیار هم مؤثر است.

امیری با اشاره به سایر خواص میوه بلوط ادامه داد: رفع درد و گاز معده، رفع کم خونی، نرمی استخوان وی تقویت عمومی بدن از دیگر موارد استفاده تانن‌ها و میوه بلوط است.

وی خاطرنشان کرد: نتایج بررسی‌ها نشان داده که شاه ‌بلوط و عصاره همورئید بواسیر آن به عنوان درمان حمایتی در حفظ عملکرد غشای دیواره رگ‌ها و وریدها و بهبود جریان خون در نارسایی مزمن وریدی استفاده می‌شود.

این کارشناس تغذیه گفت: میوه شاه بلوط از التهاب عضلات و رگ‌های واریسی کاسته و موجب بهبود و بازگشت خون به قلب می‌شود.                                                                           

وی اضافه کرد: بافت نان به دست آمده از بلوط به علت نداشتن گلوتن از کیفیت پایین‌تری برخوردار است ولی افزایش کیفیت این نان امکان‌پذیر بوده که مطالعات در این زمینه در حال انجام است. 

به گزارش فارس، استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن هشت درصد جنگل‌های کشور ظرفیت‌های زیادی در این حوزه داشته و از طرفی عمده جنگل‌های آن درختان بلوط هستند که با وجود خواص بسیار زیاد میوه بلوط، تاکنون از میوه بلوط و فراورده‌های آن استفاده‌ای نشده است.

انتهای پیام/82005/س30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول