اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت

پارک ملی دریاچه ارومیه پدیده‌ای خدادادی که حیات آن در خطر است

پارک ملی دریاچه ارومیه یکی از مهم‌ترین مناطق حفاظت‌شده زیست محیطی کشور محسوب شده و در سطح جهانی نیز در کنوانسیون‌های مختلفی به ثبت رسیده و از جایگاه بی‌بدیلی برخوردار است، که به دلایل طبیعی و انسانی حیات آن در خطر افتاده است.

پارک ملی دریاچه ارومیه پدیده‌ای خدادادی که حیات آن در خطر است

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، موقعیت جغرافیایی و طبیعی آذربایجان غربی به صورتی است که پیدایش گونه‌های جانوری مختلف شاهد هستیم، که این موضوع در کنار ارتفاعات بلند با منابع آبی و پوشش گیاهی غنی و دریاچه طبیعی جلوه‌ای خاص به این خطه داده است.

گوزن زرد، قوچ، میش، آهو، انواع پرندگان مانند کبوتر، کبک، حواصیل، درنا، غاز پیشانی سفید، عقاب طلایی، غاز خاکستری، قرقی و جغد قهوه‌ای از جمله حیوانات و پرندگان زیبایی به شمار می‌روند، که در حیات وحش این استان دیده شده است.

پارک ملی دریاچه ارومیه یکی از مهم‌ترین مناطق حفاظت‌شده زیست محیطی نه‌تنها آذربایجان غربی بلکه کشور محسوب شده و در سطح جهانی نیز در کنوانسیون‌های مختلفی به ثبت رسیده و از جایگاه بی‌بدیلی برخوردار است، ولی بنا به دلایل طبیعی و انسانی حیات آن در خطر افتاده است.

سدسازی بی‌رویه، احداث پل میان‌گذر شهید کلانتری ارومیه، بهره‌برداری غیر قابل باور از سفره‌های آب زیرزمینی، توسعه کشاورزی، وجود تعداد قابل توجهی چاه آب غیرمجاز از جمله مهم‌ترین علل خشک شدن این دریاچه محسوب می‌شود، که در کنار این علل کاهش نزولات جوی و افزایش دما مزید بر علت شده است تا روند خشک شدن دریاچه شتاب گیرد.

این دریاچه در زمان‌های گذشته محل استراحت، تخم‌گذاری و پرورش انواع پرندگان بومی و مهاجر بود، که در این میان می‌توان به فلامینگو، پلیکان، نوک‌قاشقی اشاره کرد، ولی هم اکنون دریاچه ارومیه و زیستگاه‌های طبیعی آن جلوه و زیبایی سابق خود را از دست داده است.

در برشماری مهم‌ترین شکارگاه‌های استان که البته مناطق حفاظت شده زیست محیطی نیز هستند علاوه بر پارک ملی دریاچه ارومیه، به منطقه حفاظت شده مراکان، آغ‌گل، شکارگاه‌های جنوب و مرکز استان نیز می‌توان اشاره کرد که در هر کدام از آنها جانداران خاصی در حال رشد و نمو هستند.

قوچ، میش، فلامینگو، پلنگ، مار، میش و سنجان در منطقه مراکان، قوچ، میش، کل، گراز، کبک معمولی، کبک حبل از جمله جانداران دیده شده در ماکو، کل، بز و روباه، میش، قوچ و ... از جمله حیواناتی هستند که در منطقه آغ‌گل دیده شده‌اند.

علاوه بر مناطق حفاظت شده در این خطه چشمه‌ها، رودخانه‌ها و آب معدنی‌های زیبایی وجود دارد، که گردشگران مناطق مختلف استان و کشور را به سوی خود فرا می‌خوانند، از آن جمله چشمه زندان سلیمان است که در قسمت غربی کوه زندان قرار گرفته و ساکنان منطقه و مسافران آن را استفاده می‌کنند.

چشمه گراو نیز در 500 متری جاده مهاباد سردشت روی تپه‌ای قرار گرفته‌ است، آب معدنی کوه زنبیل نیز در مجاورت دریاچه ارومیه قرار دارد.

از دیگر چشمه‌های آب معدنی معروف این خطه می‌توان به آب معدنی هفتابه اشاره کرد که در 50 کیلومتری جنوب غربی شهرستان ارومیه قرار دارد، علاوه بر خاصیت درمان از منظره‌ای زیبا نیز برخوردار است، زیرا آب آن همراه با گاز به صورت استوانه‌ای خارج شده و چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

در ارتباط با زیبایی‌ها، مناظر طبیعی و چشم‌اندازهای بی‌بدیل نه‌تنها آذربایجان غربی بلکه مناطق مختلف کشور هرچه نوشته و توصیف شود، حق مطلب ادا نخواهد شد، در این میان تنها کاری که می‌تواند مفید به فایده واقع شود، توجه مسئولان به این قبیل نعمات خدادادی و تلاش برای گردشگرپذیر کردن استان است، تا همگان از این ثروت‌های خدادادی بهره برده و از طرف دیگر رونق اقتصادی استان را از این رهگذر شاهد شویم.

انتهای پیام/61002/ط40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول