اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تا پایان امسال صورت می‌گیرد

افزایش سرانه کتابخانه در استان همدان

مدیرکل کتابخانه‌های استان همدان گفت: تا پایان امسال سرانه کتابخانه به ازای هر 100 نفر به دو متر مربع در استان همدان افزایش می‌یابد.

افزایش سرانه کتابخانه در استان همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از نهاوند، ارشاد استعدادی عصر امروز در انجمن «مطالعه مفید» شهرستان نهاوند اظهار داشت: ترویج فرهنگ مطالعه در سطح استان ضروری است و مسئولان فرهنگی تلاش دارند با فراهم‌ کردن بسترهای مناسب، دسترسی آسان به کتاب و کتابخانه‌ها را محقق کنند.

وی یکی از راه‌های فرهنگ‌سازی را ایجاد ایستگاه‌های مطالعه در مناطق پرتردد دانست و افزود: در این مکان‌ها، نهاد کتابخانه‌های استان با همکاری نهادهای متقاضی اقدام به راه‌اندازی تجهیزات لازم با عنوان ایستگاه مطالعه کرده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به فعالیت بیش از 13 ایستگاه مطالعه در سطح استان همدان افزود: تا پایان سال جاری در فاز سوم این طرح تعداد ایستگاه‌های مطالعه به 22 باب افزایش می‌باید.

وی اذعان کرد: تاکنون برای 13 ایستگاه مطالعه فعال در استان بیش از 53 هزار جلد انواع کتاب علمی، آموزرشی، فرهنگی، سیاسی، تاریخی و غیره تأمین شده و طبق برنامه زمان‌بندی‌ شده هر سه ماه یکبار این ایستگاه‌ها با کتاب‌های جدید شارژ می‌شوند.

استعدادی ادامه داد: تلاش می‌شود قفسه‌های این ایستگاه‌ها همیشه مملو از انواع کتاب موضوعاتی عام‌پسند باشد.

وی از افتتاح کتابخانه مشارکتی و خیرساز در سطح استان خبر داد و گفت: تاکنون هشت باب از این دست کتابخانه‌ها در استان فعال هستند که باید تا پایان سال به 13 باب افزایش یابند.

مدیرکل کتابخانه‌های استان همدان ادامه داد: در مرحله اول در هر کتابخانه بیش از 10 هزار جلد کتاب موجود خواهد بود و به تدریج این رقم سیر صعودی می‌گیرد.

وی افزود: در حال حاضر پنج پروژه کتاخانه در سطح استان در حال احداث هستند که به طور میانگین بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

استعدادی تصریح کرد: با افتتاح این واحدها، سرانه کتابخانه به ازای هر 100 نفر تا پایان سال به دو متر مربع می‌رسد.

وی از آمادگی این نهاد برای جذب نیروی کتابدار و یک نفر راننده برای راه‌اندازی کتابخانه سیار(اتوبوس کتابخانه‌دار سیار) خبر داد و گفت: اداره کل کتابخانه استان همدان نسیت به تأمین کتاب، کتابدار و راننده آن اقدام می‌کند.

مدیرکل کتابخانه‌های استان همدان افزود: بخش خصوصی می‌تواند با خرید یک اتوبوس و تحویل آن به اداره کل کتابخانه‌ها در مزایای این طرح سهیم ‌باشد.

وی هدف این طرح را دسترسی آسان مردم به کتاب و کتابخانه و ترویج فرهنگ مطالعه عنوان کرد و از ایجاد اشتغال برای سه نفر به ازای هر اتوبوس خبر داد.

استعدادی از آمادگی این نهاد برای همکاری با مالکان مجتمع‌های مسکونی علاقمند به ایجاد ایستگاه مطالعه خبر داد و گفت: در مساجد و مکان‌های مذهبی که حضور مردم در آنها بیشتر است امکان ایجاد ایستگاه مطالعه فراهم است.

فرماندار نهاوند نیز افزود: در شهرستان نهاوند بیش از پنج باب کتابخانه فعال وجود دارد که بالغ بر 70 هزار جلد انواع کتاب در آنها موجود است.

مجتبی مولوی با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین آحاد مردم به ویژه نسل جوان افزود: کتاب غذای روح آدمی است بنابراین کتابخانه‌ها باید به گونه‌ای تجهیز شوند که مراجعین بتوانند بدون دغدغه و به راحتی به کتب مورد نظرشان دسترسی داشته باشند.

وی گفت: تاکنون در نهاوند بیش از 500 عضو فعال کتابخانه‌های نهاوند، برزول و گیان وجود دارد که از این تعداد در مقایسه با جمعیت بالای شهرستان ناچیز است و باید روز به روز بر تعداد افراد علاقمند به کتاب و کتابخوانی افزوده شود.

در حاشیه این مراسم، هشتمین کتابخانه مشارکتی استان در محل پژوهشکده معلم، سیزدهمین ایستگاه مطالعه در محل بیمارستان علیمرادیان نهاوند و کتابخانه مستقل امید در چارباغ عارف نهاوند به بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام/89016/ح40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول