اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

داور سومین جشنواره نمایشنامه‌خوانی رضوی در همدان:

جشنواره نمایشنامه‌خوانی همدان امیدوارکننده بود

داور سومین جشنواره نمایشنامه‌خوانی رضوی گفت: جشنواره نمایشنامه‌خوانی همدان با توجه به اینکه کودکان متن نمایشنامه‌ها را اجرا کردند، امیدوارکننده است.

جشنواره نمایشنامه‌خوانی همدان امیدوارکننده بود

حسین صفی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان، با بیان اینکه هیئت داوران در انتخاب گروه‌های برتر نمایشنامه‌خوانی دو معیار اصلی داشت، اظهار کرد: متن نمایشنامه و اجرای نمایشنامه‌خوانی دو معیار اصلی انتخاب گروه‌های برتر نمایشنامه‌خوانی بود.

وی ادامه داد: در بخش نگاه به متن، مناسب بودن موضوع و محتوا با اصل جشنواره نمایشنامه‌خوانی رضوی و استفاده از ساختار دراماتیک و شخصیت‌پردازی را در انتخاب آثار برتر مد نظر قرار دادیم.

داور سومین جشنواره نمایشنامه‌خوانی رضوی در همدان با تاکید بر اینکه معتقدم که نمایشنامه‌خوانی فقط خوانش صحیح یک نمایشنامه است، افزود: در اجرای نمایشنامه شیوه درست خواندن نمایشنامه را مد نظر داریم.

وی اضافه کرد: در نمایشنامه‌خوانی نباید عناصر موسیقی، افکت، لباس و گریم را وارد کرد و این عناصر هیچ ربطی به نمایشنامه‌خوانی ندارد.

صفی ابراز داشت: خوانش صحیح نمایشنامه تکنیک، فن و قواعد خاص خود را نیاز دارد و انتقال درست حس، بیان درست، حق مطلب، دیالوگ و شخصیت را باید بتوان ادا کرد.

وی با اشاره به اینکه انتخاب هشت اثر از بین 241 اثر رسیده به دبیرخانه نشان می‌دهد که این هشت اثر استانداردهای بیشتری نسبت به دیگر آثار داشتند، اذعان کرد: یک نمایشنامه‌خوانی مناسب باید هماهنگی بین اعضای گروه، ارتباط با سایر بازیگران، انتقال خوب حس، اندیشه و عاطفه کلام را منتقل کند.    

داور سومین جشنواره نمایشنامه‌خوانی رضوی در همدان، با بیان اینکه نمایشنامه‌خوانی یک تاریخچه، اصول و قواعد علمی دارد تصریح کرد: نمایشنامه‌خوانی در واقعیت تاریخی برای معرفی نمایشنامه، نقد و بررسی متن نمایشنامه و معرفی متون برجسته دنیا شکل گرفته است. 

وی خاطرنشان کرد: قبل از اجرای نمایش بر روی صحنه بازیگران، دورخوانی نمایشنامه را انجام می‌دهند که شباهت‌هایی به نمایشنامه‌خوانی دارد.

صفی با بیان اینکه در نمایشنامه‌خوانی تنها ابزار فقط بیان و میمیک است گفت: نمایشنامه‌خوانی امر پیچیده‌ای نیست و به صورتی ساده می‌توان خوانش نمایشنامه را انجام داد. 

وی با اشاره به اینکه از زمان تولد درام، نمایشنامه‌خوانی نیز شکل گرفته است خاطرنشان کرد: هنر تئاتر در ایران از یکصد سال پیش شکل گرفته و به همین منظور خیلی‌ها هنر نمایشنامه خوانی را نوزا می‌دانند.

داور سومین جشنواره نمایشنامه‌خوانی رضوی در همدان بیان کرد: نمایشنامه‌خوانی در جریان صحیحی قرار گرفته و بنده به برگزاری جشنواره‌خوانی امیدوار هستم.

وی ادامه داد: تشکیل نشست‌های آسیب‌شناسی این هنر با حضور متخصصان و متولیان امر می‌تواند به حرکت صحیح و درست هنر نمایشنامه‌خوانی در مسیر خود کمک کند.

صفی افزود: چون در دو جشنواره قبلی حضور نداشتم نمی‌توانم ارزیابی مقایسه‌ای در مورد روند حرکت جشنواره داشته باشم اما کارهای ارائه شده در جشنواره همدان امیدوارکننده بود.

انتهای پیام/89019/ت30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول