اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون شهردار شیراز:

برخی آموزش و فرهنگ را از یکدیگر تمیز نمی‌دهند

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهردار شیراز با بیان اینکه کار فرهنگی آموزش‌ کاربردی، عمومی و تخصصی نیست، گفت: برخی آموزش و فرهنگ را از یکدیگر تمیز نمی‌دهند.

برخی آموزش و فرهنگ را از یکدیگر تمیز نمی‌دهند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی حوزه معاونت فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری شیراز، محمد فرخ‌زاده اظهار داشت: برخی از مدیران و کارشناسان سیاسی، امروز در جامعه تا بحث ناهنجاری‌های اجتماعی مطرح می‌شود، نخستین کلمه تکراری نخ‌نمایی که به ذهنشان می‌رسد این است که باید کار فرهنگی شود و اینکه یا غیرمنصفانه می‌گویند کار فرهنگی نشده و این در حالی است که هنوز بین فرهنگ و آموزش تمیز داده نمی‌شود.

وی افزود: امروز عدم نگاه علمی و کارشناسی به مقوله فرهنگ به معضلی تبدیل شده است که افراد آن را با فرهنگ عمومی و برخی کارهای سطحی اشتباه گرفته‌اند.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهردار شیراز با بیان اینکه انتظار برخی از افراد این است که با بعضی از تسکین‌های مقطعی که جنبه فرهنگ عمومی دارد جامعه تغییر کند، خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌های دقیق، هیچ فرد بی‌فرهنگی در جامعه وجود ندارد و هر آنچه امروز در قالب باور، ادب، آداب و رفتار از ما سر می‌زند همان فرهنگ ما بوده، اما افراد آموزش ندیده بسیارند.

فرخ‌زاده ادامه داد: ما دوران درخشان تولد تا هفت سالگی و هفت سالگی تا پایان دبیرستان و دانشگاه، یعنی 20 سال نخست را فراموش کرده‌ایم و انتظار داریم با چند مراسم، همایش، نشست تخصصی، اردو، تبلیغات، برنامه تلویزیونی و ... حاصل 20 سال شکل‌گیری شخصیت افراد را ظرف چند روز تغییر دهیم.

وی خاطرنشان کرد: شاخص‌های سبک اسلامی مقاطع مهم زندگی را در سه رده هفت ساله از بدو تولد تا جوانی در نظر گرفته که لازم است برای آن با دقت برنامه‌ریزی شود وگرنه حرف‌های رفع تکلیفی در برخی جلسات رسمی و غیررسمی توسط مسئولان و برخی کارشناسان و نیز متخصص‌نمایان فرهنگی دردی را از جامعه امروز ما درمان نمی‌کند.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهردار شیراز با تاکید بر ضرورت توجه به تربیت کودکان در ابتدای تولد در خانواده، گفت: لازم است آشنا کردن خانواده‌ها قبل، حین و بعد از ازدواج برای آشنایی با مفاهیم و اصول صحیح تربیت کودک و آموزش‌های کاربردی در دوران دبستان و راهنمایی به عنوان هفت سال اول و دوم در مورد ادب و آداب صحیح و اصولی زندگی، ارتقای دانش، مهارت‌ها، شکل دادن و هدایت شخصیت کودکان بسته به توانایی‌ها، اخلاق حرفه‌ای و دینی به طور جدی در زمان امانتداری آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد.

فرخ‌زاده ابراز داشت: آشنا کردن نوجوانان با مفاهیم زندگی، افزایش اطلاعات مذهبی و انسانی، تحکیم روابط جوانان و نوجوانان و حضور موثر در کانون‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد، پایگاه‌های مقاومت و ... در راستای افزایش توانمندی مشارکت‌های اجتماعی و ورود در برخی مشاغل غیرحرفه‌ای (استاد شاگردی) از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: آشنایی با آموزش‌های صحیح سبک زندگی، سبک اعتقادی، سبک آداب و سنت‌های ارزشمند و دیرین ایران، سبک‌های زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی، سبک‌های قانون‌مداری و حقوق متقابل و ... از جمله نیازهای ایجاد جامعه مترقی بر اساس تمدن نوین اسلامی ایرانی است.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهردار شیراز با اشاره به اینکه ما زمان 20 سال اول را از دست می‌دهیم و می‌خواهیم با امور کم‌اثر و سطحی یک نظام تربیتی را تغییر دهیم، خاطرنشان کرد: لازم است از این نگرش سطحی به شدت پرهیز شود و جامعه شیعی به کارهای زیرساختی و اساسی روی آورد.

فرخ زاده تصریح کرد: لازم است در سه برهه اساسی ابتدای زندگی، کودکان و نوجوانان به خوبی با کتب ارزشمند قرآن، نهج‌الفصاحه، نهج‌البلاغه، مفاتیح‌الحیات، رساله حقوق امام سجاد (ع)، کلیات سعدی و مواردی از این دست آشنا شوند، زیرا برای اخلاق الهی و انسانی هرگز فرصت مجددی ایجاد نمی‌شود و عمر گران می‌گذرد.

وی افزود: با توجه به اهمیت نقش اخلاق در تنظیم روابط فردی، خانوادگی، اجتماعی در وهله نخست لازم است از این منابع به صورت ویژه استفاده شود و سایر دروس با حجم کمتر در کنار سایر مطالب قرار گیرد و ابتدا اخلاق و بعد علم در جامعه نهادینه شود.

انتهای پیام/2448/ق/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول