اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از آتش‌سوزی در یکی از باغات روستای خدابنده

بی‌توجهی مسئولان بر شعله‌های آتش دامن زد/ عدم توجه آتش‌نشانان به تماس‌های مردم

عدم حضور آتش‌نشانی در محل آتش‌سوزی در روستای کبوترک خدابنده شعله‌های آتش را گسترش داد.

بی‌توجهی مسئولان بر شعله‌های آتش دامن زد/ عدم توجه آتش‌نشانان به تماس‌های مردم

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، آتش‌سوزی یا حریق یکی از بلایایی است که می‌تواند در زمانی کوتاه، دارایی و سلامتی افراد را به خطر اندازد.

حریق از سوختن شدید مواد سوختنی یا آتشی ناخواسته و از کنترل خارج شده با دود، حرارت و نور توام است.

آتش‌سوزی در صورتی که به موقع و در زمان مناسب مهار نشود قطعاً خسارات بسیاری از خود بر جای می‌گذارد.

ساکنان روستای کبوترک شهرستان خدابنده در ساعت 13 روز جمعه 15 شهریور ماه جاری ناگهان با مشاهده دود و آتش از یکی باغات انگور این روستا با سامانه 125 تماس گرفتند.

مالک این باغ‌ با مشاهده شعله‌های آتش در ابتدای باغ سراسیمه به طرف شعله‌های آتش می‌دود.

ابتدا این مالک به همراه چندی از اهالی روستا برای اطفای حریق اقدام می‌کنند ولی با وجود وزش باد و گسترش حریق توان اطفای حریق از آنها سلب می‌شود.

در این زمان مالک باغ‌ ابتدا با آتش‌نشانی شهرستان خدابنده تماس می‌گیرد تا برای اطفای حریق درخواست کمک کند.

اما آتش‌نشانی این شهرستان شماره شخص دیگری با نام گنج خانلو مسئول آتش‌نشانی بخش سجاس‌رود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و مسئولیت اطفای حریق روستای کبوترک را وظیفه آن شخص می‌داند.

مالک باغ پس از ارتباط با فرد اعلام شده و شرح ماجرا با رفتار زننده مسئول آتش‌نشانی سجاس‌رود مواجه می‌شود و این فرد از حضور در مکان مورد نظر اجتناب کرده و با بی‌ادبی تلفن را قطع می‌کند.

اهالی روستا و افرادی که در کنار محل حادثه حضور داشتند با آتش‌نشانی شهرستان زنجان تماس می‌گیرند ولی پاسخ قانع‌کننده‌ای نمی‌شوند و این مرکز اطفای حریق را وظیفه آتش‌نشانی شهرستان خدابنده می‌داند، البته روشن بود که تا آمدن آتش‌نشانان از زنجان آنها فقط با تلی از خاکستر روبه‌رو می‌شدند.

پس از تماس‌های بی‌نتیجه با ارگان‌های مختلف زبانه‌های آتش شعله‌ور شده و بر شدت خود می‌افزاید.

مالک این باغ به همراه چندی دیگر بر تلاش‌های خود می‌افزایند ولی با توجه به اینکه محل وجود آب از باغات دور بوده اقدامات آن‌ها بی‌نتیجه می‌ماند.

سرانجام پس از گذشت 2 ساعت و تلاش اهالی برای درخواست کمک از سوی آتش‌نشانی بی‌ثمر بوده و آن‌ها به ناچار با پلیس 110 تماس می‌گیرند.

پس از گذشت زمان کوتاهی نیروهای انتظامی پاسگاه «بولاماجی» شهرستان خدابنده بخش سجاس‌رود در محل حادثه حضور یافته و با شخص اعلام شده از سوی آتش‌نشانی خدابنده تماس می‌گیرند، اما این اقدام نتیجه‌ای ندارد.

سپس ماموران نیروی انتظامی با تنظیم گزارشی از محل آتش‌سوزی و شدت حادثه مجبور به ترک محل مورد نظر می‌شوند.

پس از گذشت ساعت‌ها تقریباً در ساعت 18 بعدازظهر تلاش‌های اهالی بی‌نتیجه بوده و تمامی باغات آن بخش در شعله‌های آتش می‌سوزد.

گستردگی آتش‌سوزی در این باغات به حدی بوده که حریق از فاصله دوری قابل مشاهده بود و احتمال سرایت آتش به باغات و مزارع مجاور نیز وجود داشته است.

عدم حضور آتش‌نشانان در محل حادثه و عدم مهار آتش، شعله‌های حریق افزایش یافته و تمامی باغات آن بخش در شعله‌های آتش می‌سوزد.

*ابراز ناراحتی مالک باغ از بی‌توجهی مسئولان

پس از اعلام گزارش آتش‌سوزی روستای کبوترک خبرنگار فارس با یکی از مالکان باغات انگور مصاحبه کرده و این مالک با تشریح ماجرا اظهار کرد: ساعت‌ها درختان انگور و زردآلو در شعله‌های آتش سوختند و تماس‌های ما نتیجه‌ای نداشت.

علی بختیاری مسئولیت اطفای حریق این آتش‌سوزی را بر عهده آتش‌نشانی خدابنده دانست و گفت: اگر ماموران آتش‌نشانی بلافاصله پس از تماس در محل حادثه حضور می‌یافتند قطعاً خسارت کمتری متحمل می‌شدم.

وی با ابراز ناراحتی از بی‌توجهی مسئولان تصریح کرد: نزدیک یک‌هزار درخت انگور در این حادثه سوخته و دیگر اثری از تاکستان انگور دیده نمی‌شود و علت بروز حادثه نیز مشخص نیست.

این مالک باغ از حضور نیروهای انتظامی پاسگاه «بولاماجی» تشکر کرد و افزود: با توجه به اینکه مسئولیت اطفای حریق این حادثه بر عهده نیروی انتظامی نبود اما آن‌ها بلافاصله پس از تماس در محل حادثه حضور یافتند.

در ادامه یکی از شاهدان این آتش‌سوزی اظهار کرد: در زمان آتش‌سوزی باد بر شدت شعله‌های آتش می‌افزود ولی تلاش‌های مردم بی‌نتیجه بود.

خلیل شیخلو با اشاره به اینکه پنج ساعت طول کشید تا آتش به بخش پایانی این باغ برسد، گفت: در طول این زمان و پس از تماس‌های مکرر، ماموران آتش‌نشانی در این مکان حضور نیافتند.

وی خواستار رسیدگی مسئولان به این حادثه و تنبیه خاطیان ماجرا شد.

*پاسخ مسئولان در پی وقوع آتش‌سوزی

خبرنگار فارس در پی بروز این آتش‌سوزی با چند نفر از مسئولان زیربط تماس گرفته و علت این اتفاق را از زبان آن‌ها جویا شده است.

ابتدا به شخصی که آتش‌نشانی شهرستان خدابنده شماره این فرد را به عنوان مسئول معرفی کرده تماس گرفتیم.

مسئول آتش‌نشانی بخش سجاس‌رود اظهار کرد: اطفای آتش‌سوزی تا شعاع 10 کیلومتری بر عهده این بخش است و روستای کبوترک جزو این بخش محسوب نمی‌‌شود.

گنج خانلو با اشاره به اینکه اطفای حریق روستای کبوترک وظیفه مرکز شهرستان خدابنده است، گفت: مرکز خدابنده چهار ماشین آتش‌نشانی دارد و 17 نفر در این مکان مشغول فعالیت هستند.

وی با ادعای آنکه تماس مالک باغ مبنی بر آتش‌سوزی دروغ بوده است، افزود: آنها خودشان باغات را آتش زده‌اند.

سپس مسئول آتش‌نشانی بخش سجاس‌رود از ادامه مصاحبه اجتناب و تلفن را قطع کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان با اشاره به اینکه مسئولان باید در محل حادثه حضور می‌یافتند، گفت: در صورت کوتاهی با ماموران برخورد می‌شود.

صفی‌الله کرامتی با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها باید همیشه در خدمت مردم باشند، گفت: آتش‌نشانی هر منطقه وظیفه دارد در صورت تماس مردم مبنی بر وقوع حادثه در محل حضور یابند.

وی ادامه داد: مالک باغ می‌تواند گزارشی از روز ‌آتش‌سوزی تهیه کند و در اختیار فرمانداری شهرستان خدابنده و مدیریت بحران استان زنجان قرار دهد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی زنجان در پیگیری انجام شده اظهار کرد: این حادثه باید از طریق مدیریت بحران استان زنجان پیگیری شود.

حمیدرضا یاختی‌فر با تاکید بر اینکه این آتش‌‌سوزی به آتش‌نشانی زنجان ارتباطی ندارد، گفت: فرمانداری و شهرداری شهرستان خدابنده باید پاسخگوی این اتفاق باشند.

همچنین فرماندار خدابنده در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر عدم حضور آتش‌نشانی در محل حادثه اظهار کرد: طبق مصوبه شورای بحران روستاهایی که هفت کیلومتر از مرکز شهرستان فاصله دارند اطفای حریق بر عهده آتش‌نشانی شهرستان است.

علی یوسفی با بیان اینکه فاصله بیشتر از هفت کیلومتر به آتش‌نشانی شهرستان مربوط نیست، گفت: مالک باغ باید در زمان آتش‌سوزی با دهیاری و بخشداری سجاس‌رود تماس می‌گرفت.

وی با تاکید بر اینکه حوزه روستایی به آتش‌نشانی شهرداری خدابنده ارتباطی ندارد، تصریح کرد: مالک باغ می‌تواند برای پیگیری مراحل قانونی این حادثه به فرمانداری شهرستان خدابنده مراجعه کند.

همچنین در این حادثه رئیس آتش‌نشانی شهرستان خدابنده نیز گفت: این آتش‌سوزی به عهده آتش‌نشانی بخش سجاس‌رود است.

روح‌الله کرمی ادامه داد: آتش‌نشانی بخش سجاس‌رود باید در کمترین زمان در محل حادثه حضور به عمل می‌رساند.

در نهایت پس از تماس‌های مکرر با مسئولان پاسخی قانع‌کننده برای عدم حضور آتش‌نشانی بخش سجاس‌رود در محل حادثه دریافت نکردیم هرچند اگر پاسخی نیز بود پس از اتمام آتش‌سوزی دردی از مالک باغ دوا نمی‌کرد.

امید است با تلاش، همکاری و دلسوزی مسئولان دیگر شاهد ماجراهای این چنینی نباشیم چراکه ممکن است یکی از این باغ‌ها‌ به عنوان تنها دارایی یک کشاورز باشد.

انتهای پیام/73008/ر40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول