اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی بابل خبر داد

برپایی کارگاه تبیین مبانی طب سنتی ایرانی در مازندران

مسئول دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: نخستین کارگاه تبیین مبانی طراحی پرسشنامه در طب سنتی ایرانی در دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی بابل برگزار شد.

برپایی کارگاه تبیین مبانی طب سنتی ایرانی در مازندران

سیدعلی مظفرپور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بابل اظهار داشت: نخستین کارگاه ارائه مبانی علمی برای طراحی پرسشنامه در طب سنتی ایرانی با حضور 15 نفر از اساتید شاخص طب سنتی ایران از جمله محمود خدادوست معاون طب سنتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و 15 نفر از متخصصان رشته‌های دیگر پزشکی از جمله آمار و اپیدمیولوژی برگزار شد.

وی افزود: این کارگاه در ماه جاری با تدریس اساتید آشنا با مبحث ابزارسازی (طراحی پرسشنامه) در دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی بابل تشکیل شد.

این مسئول بیان داشت: در علوم پزشکی، همواره برای تشخیص و پیگیری درمان نیاز به طراحی ابزار است که یکی از مهم‌ترین این ابزارها، پرسشنامه بوده که طراحی یک پرسشنامه معتبر، سیر منطقی، علمی و مورد توافقی در دنیا دارد. 

مظفری گفت: اگرچه به طور پیوسته پرسشنامه‌های زیادی در دنیا تهیه می‌شود ولی پرسشنامه‌های مهم و پرکاربرد، عمدتا در کشورهای غربی تولید شده و در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی اذعان داشت: در طب مکمل نیز که امروزه در دنیا مورد اقبال قرار گرفته، پرسشنامه‌های معتبر نیز در این کشورها در حال تهیه است.

این متخصص طب سنتی افزود: در راستای تولید علم بومی، تلاش برای طراحی پرسشنامه‌های معتبر در طب سنتی ایرانی از ضرورت‌های اولیه برای گسترش این علم و ارائه به دنیا است.

وی تصریح کرد: مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که گروه‌هایی که به طور اختصاصی در زمینه طراحی ابزار (از جمله پرسشنامه) تسلط داشته باشند، در کشور وجود ندارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: عبادی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله، زارعیان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش و راوری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان یکی از بهترین گروه‌ها پزشکی در این زمینه در کشور بوده که برای تدریس در این کارگاه دعوت شدند.

مظفری گفت: در این کارگاه دو روزه با تبیین مبانی علمی و سیر منطقی طراحی ابزارهای تشخیصی و پرسشنامه‌های معتبر، بعضی از موارد اختلافی در طب سنت، به بحث گذاشته شد.

مسئول دانشکده طب سنتی بابل اظهار داشت: همچنین برای شروع کار در این زمینه، کارگروهی از اساتید حاضر در این جلسه با محوریت دانشکده طب سنتی بابل، مأمور برنامه‌ریزی برای طراحی پرسشنامه‌های معتبر برای سنجش مزاج افراد بر اساس مبانی طب سنتی ایرانی شدند.

انتهای پیام/86009/ح30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول