اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پس از ۳۵ سال انجام شد

تحویل کاخ آغا محمدخان قاجار به میراث فرهنگی گلستان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: کاخ آغا محمد خان قاجار پس از ۳۵ سال به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تحویل داده شد.

تحویل کاخ آغا محمدخان قاجار به میراث فرهنگی گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی وامورفرهنگی این اداره کل، قربان عباسی اظهار کرد: کاخ آغا محمد خان قاجار در تاریخ 12 هجری قمری ساخته شده و در نزدیکی دروازه بسطام سابق، حدود میدان کاخ و پارک شهر فعلی ساختمان شهرداری گرگان قرار دارد.

وی افزود: این بنای تاریخی از محدود آثار به جا مانده از زمان قاجار در سطح کشور است که هم اکنون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان کاربری فرهنگی به آن می پردازد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه تحویل این کاخ توسط سپاه پاسداران انجام شده، پس از مرمت و بازسازی این بنای تاریخی، موزه زن در دفاع مقدس عنوان این کاخ خواهد بود.

عباسی افزود: احیا و مرمت کاخ آغا محمد خان قاجار 500 میلیون تومان هزینه در بر داشته و تا پایان سال 1393 به بهره‎برداری می‎رسد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان از مرمت و بازسازی مناره مسجد جامع گرگان خبر داد و افزود: مناره مسجد جامع گرگان دارای کتیبه‌ای به خط کوفی و متعلق به دوره سلجوقی است.

وی گفت: این سازمان با جلب موافقت روحانیون مسجد جامع، کار مرمت و باز سازی مناره مسجد را آغاز کرده است.

عباسی اظهار کرد: در داخل مسجد بر دیوارهای ایوان غربی سنگ ‌نبشته‌های زیادی نصب شده است که بسیاری از آنها فرمان‌های حکام و پادشاهان زمان در ارتباط با شهر استرآباد است و این بخش نیز مورد مرمت و باز سازی قرار می‎گیرد.

وی گفت: با توجه به اینکه سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان متولی مرمت و بازسازی مسجد جامع گرگان شده است، تصمیم به تبدیل بافت دیگر بخش‌های مسجد به سبک قدیم این بنای تاریخی در دستور کار سازمان است.

وی هزینه مرمت و بازسازی مناره و دیوارهای ایوان غربی را 450 میلیون تومان ارزیابی کرد.

عباسی از ایجاد سقف متحرک در حیاط مسجد خبر داد و افزود: برای رفاه حال نمازگزاران در تمامی فصول با همکاری شهرداری، شورای شهر و فرمانداری، سقف متحرکی برای حیاط مسجد جامع احداث می‎شود.

وی هزینه سقف متحرک را یک میلیارد تومان ارزیابی کرد و گفت: 50 درصد از این مبلغ از سوی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان پرداخت می‎شود و 50درصد باقیمانده را شهرداری، شورای شهر و فرمانداری تقبل کرده است.

بنای اصلی مسجد جامع گرگان واقع در محله نعلبندان این شهر است و در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است

انتهای پیام/2307/ت

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول