اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

فوائد آزمون تعیین سطح روحانیون اهل سنت به روایت داوطلبان

آزمون تعیین سطح روحانیون اهل سنت از دیدگاه دواطلبان و شرکت‌کنندگان در این آزمون، پیش از اینکه یک آزمون برای همسان‌سازی مدارک حوزوی با مدارک دانشگاهی باشد، فرصتی برای شناخت و وحدت بیشتر بین شیعه و سنی ارزیابی می‌شود.

فوائد آزمون تعیین سطح روحانیون اهل سنت به روایت داوطلبان

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، آزمون تعیین سطح روحانیون و اساتید اهل‌سنت استان‌های هرمزگان، فارس و بوشهر در سطوح یک و دو پنجشنبه و جمعه برابر با 14 و 15 شهریورماه در این شهر برگزار شد.

بندرعباس در حالی میزان شرکت‌های متعدد از شهرهای مختلف بود که شرکت‌کنندگان و علمای اهل سنت نسبت به برگزاری این آزمون اظهار رضایت می‌کنند.

اطلاع‌رسانی سریع و به موقع از ویژگی‌های خوب آزمون تعیین سطح امسال بود

شهاب عیدی‌پور مسئول آموزش و پژوهش دفتر نماینده ولی‌فقیه در امور اهل‌سنت هرمزگان در همین راستا افزود: امسال خوشبختانه اطلاع‌رسانی به موقع و خوب باعث شد تا هم از آزمون استقبال بیشتری صورت گیرد و هم داوطلبان از شرایط برگزاری آزمون رضایت بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: این آزمون در ابتدا به صورت محدود در دانشکده الهیات دنشگاه تهران برگزار می‌شد، اما خوشبختانه با پیگیری‌های دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس دینی اهل ‌سنت برای سهولت کار داوطلبان، آزمون تعیین سطح به صورت جامع در دفاتر استانی امور اهل‌سنت برگزار می‌شود.

عیدی‌پور ادامه داد: امسال خوشبختانه اطلاع‌رسانی به موقع و خوب باعث شد تا هم از آزمون استقبال بیشتری صورت گیرد و هم داوطلبان از شرایط برگزاری آزمون رضایت بیشتری داشته باشند.

مسئول آموزش و پژوهش دفتر نماینده ولی‌فقیه در امور اهل‌سنت هرمزگان با بیان اینکه آزمون تعیین سطح شامل چهار سطح است اظهار کرد: سطح یک برابر فوق دیپلم، سطح دو برابر لیسانس، سطح سه برابر فوق لیسانس و سطح چهار برابر دکتراست

وی ادامه داد: آزمون سطح یک و دو در دفاتر استانی برگزار می‌شود به شکلی که اول در دفتر استانی آزمون کبتی گرفته می‌شود و در صورت قبولی، قبول‌شدگان برای شرکت در دو دوره تکمیلی به مدت دو هفته به تهران اعزام می‌شوند.

عیدی‌پور با بیان اینکه سطوح سه و چهار تنها در تهران برگزار می‌شود، گفت: آزمون سطح سه و چهار به صورت کتبی بوده و بعد از قبولی، قبول‌شدگان باید برای ارائه پایان‌نامه و مصاحبه به تهران اعزام شوند.

وی با اشاره به ایجاد شرایط اسکان داوطلبان توسط دفتر امور اهل‌ سنت هرمزگان گفت: روز پنجشنبه 15 نفر و روز دوم 30 نفر به صورت از پیش برنامه‌ریزی شده اسکان داده شدند.

مسئول آموزش و پژوهش دفتر نماینده ولی‌فقیه در امور اهل‌ سنت هرمزگان با اشاره به آمار و ارقام شرکت‌کنندگان در آزمون تعیین سطح روحانیان اهل‌ سنت اظهار کرد: از مجموع 109 نفر شرکت‌کننده در آزمون، 60 نفر در بخش ویژه مدرسان و 49 نفر در بخش آزمون جامع شرکت کردند.

وی تصریح کرد: همچنین از مجموع داوطلبان، 64 نفر از استان هرمزگان شرکت کرده‌اند که از این تعداد 39 نفر در بخش ویژه مدرسان و 25 نفر در بخش آزمون جامع اعلام حضور کرده‌اند.

عیدی‌پور در پایان نیز با بیان اینکه از مجموع 109 نفر شرکت‌کننده 81 نفر مرد و 28 نفر زن هستند، گفت: از تعداد 64 نفر شرکت‌کننده هرمزگانی 50 نفر مرد و 14 نفر زن هستند.

آزمون تعیین سطح، گامی موثر در تحکیم وحدت حوزه و دانشگاه است/ تقویت ارتباطات حوزه و دانشگاه مورد تاکید رهبری است

عبدالرضا ملایی پلی، فوق لیسانس حقوق جزا و جرم شناسی از دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس و داوطلب آزمون تعیین سطح روحانیون اهل‌ سنت از استان هرمزگان نیز در همین راستا با بیان اینکه آزمون تعیین سطح موقعیت مناسب و خوبی را در اختیار علاقه‌مندان و تحصیل‌کرده‌های رشته‌های علوم اجتماعی و انسانی قرار داده است، گفت: آزمون تعیین سطح روحانیون اهل ‌سنت یکی از عوامل وحدت حوزه و دانشگاه است.

وی ادامه داد: فعالیت علمی لازمه پیشرفت اجتماعی اقشار تحصیل کرده، جامعه بوده و برگزاری آزمون تعیین سطح روحانیون اهل‌سنت نقش بسزایی در  تبادل نظر و سعی در نزدیکی اقشار و گروه‌های مختلف اسلامی دارد.

این داوطلب، با اشاره به رشته تحصیلی خود تصریح کرد: علوم انسانی در موقعیتی است که باید هر چه بیشتر به نظریات و تئوری‌های اسلامی نزدیک شود و از نظر بنده هر کسی که در یکی از شاخه‌های علوم انسانی به فعالیت علمی می‌پردازد، لازم است با علوم مرتبط اسلامی نیز آشنا شوند.

داوطلب آزمون سطح یک روحانیون اهل‌سنت با اشاره به برگزاری آزمون‌های تعیین سطح برای روحانیون اهل‌سنت در کشور بیان کرد: یکی از امتیازهای مهمی که دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس دینی اهل‌سنت کشور برای افراد حوزوی در نظر گرفته است، برگزاری آزمون تعیین سطح است که طی آن یک طلبه با قبولی در این آزمون به مدارک بالاتر تحصیلی و رسمی نائل می‌شود.

وی با بیان اینکه آزمون تعیین سطح موقعیت مناسب و خوبی را در اختیار علاقه‌مندان و تحصیل‌کرده‌های رشته‌های علوم اجتماعی و انسانی قرار داده است گفت: آزمون تعیین سطح روحانیون اهل‌سنت یکی از عوامل وحدت حوزه و دانشگاه است.

ملایی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در خصوص تحکیم ارتباطات حوزه و دانشگاه گفت: بین حوزه و دانشگاه باید همواره تبادل نظر علمی وجود داشته باشد و دانشجویان و طلاب باید از این فرصت و ظرفیت استفاده کنند.

وی با بیان اینکه حضور دین و احکام اسلامی در کنار مسائل علمی موجب استقلال فکری و خنثی شدن هجمه‎های فرهنگی می‌شود، اظهار کرد: برگزاری آزمون‌ تعیین سطح موجب شد تا داوطلبینی چون من که قبلا در رشته‌های دیگر دانشگاهی تحصیل کردم اطلاعات علمی رشته خود را با منابع اسلامی منطبق کنم.

این داوطلب آزمون سطح یک روحانیون اهل‌سنت با اشاره به برگزاری آزمون سطح دو تعیین سطح ویژه اساتید اهل‌سنت بیان کرد: این آزمون در پر بار شدن فنون آموزشی اساتید اهل‌سنت موثر است.

وی با بیان اینکه سطح کیفی امتحانات مطلوب بود، اظهار کرد: خدمات خوابگاهی مسئولین برگزاری آزمون، مکان برگزاری و نحوه برخورد مراقبین آزمون در سطح بالا و کمترین مشکلات بود که بنده از زحمات پرسنل محترم دفتر نماینده ولی‌فقیه در امور اهل‌سنت هرمزگان نهایت تشکر و تقدیر را دارم.

آزمون تعیین سطح، موجب ارتقای مدارج علمی روحانیون اهل‌سنت می‌شود

شیخ سیدعدنان حسینی، امام ‌جمعه و جماعت دهستان کال لامرد فارس، ناظر مدرسه سلمان فارسی شهرستان عمادده لارستان و داوطلب آزمون سطح یک روحانیون اهل‌سنت از استان فارس نیز در این راستا گفت: آزمون تعیین سطح یکی از حقوق و مزایایی است که دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس دینی اهل‌سنت برای طلاب و اساتید اهل‌سنت در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: طبیعتا هر طلبه و استاد برای اینکه مدارج علمی خود را بالا ببرد، باید در آزمون تعیین سطح شرکت کند و این شرکت باعث می‌شود روحانیون رو به مطالعه بیشتر بیاورند که این خود خیلی مفید فایده هم برای خودشان و هم برای تدریس و تعلیم طلاب در مدارس علوم دینی است.

امام ‌جمعه و جماعت دهستان کال لامرد فارس ضمن تشکر از مسئولین برگزاری آزمون تصریح کرد: باید تشکر ویژه داشته باشم از مسئولان محترم نظام جمهوری اسلامی که برای طلاب و اساتید اهل‌سنت ارزش قائل شدند و ارج گذاشتند.

وی اضافه کرد: امیدواریم که با اخذ مدارک رسمی از طریق آزمون تعیین سطح بتوانیم، مدارج علمی خود را در دانشگاه ارتقا بخشیده و این علوم را به دیگران انتقال بدهیم.

شیخ حسینی با اشاره به کیفیت آزمون تعیین سطح گفت: از نحوه چینش سئوال‌ها مشخص بود که اساتید با تجربه‌ای وظیفه طراحی سئوال‌ها را عهده گرفته‌اند و به طور کلی سئوال‌های خوبی بود.

وی مکان برگزاری آزمون را خوب توصیف کرد و افزود: مسئولان برگزارکننده آزمون با متانت، آرامش کامل و پذیرایی مناسب آزمون را برگزار کردند که این جای تشکر و تقدیر دارد.

آزمون تعیین سطح برای علاقه‌مندان به علوم دینی جنبه تشویقی و ترغیبی دارد

حاجر دور یکی دیگر از داوطلبان آزمون سطح یک روحانیون اهل ‌سنت نیز در ادامه با بیان اینکه یکسان‌سازی مدارک علوم دینی اهل ‌سنت با مدارج دانشگاهی نوعی تشویق برای طلاب و اساتید اهل‌ سنت است، بیان کرد: با وجود حل شدن مشکل مدارک طلاب اهل ‌سنت، طلبه‌ای که علاقه‌مند به علوم دینی است دیگر نگرانی در رابطه با آینده کاری و علمی خود ندارد.

وی با بیان اینکه برای اولین بار در آزمون تعیین سطح شرکت می‌کند، اظهار کرد: پیش از این مشکل بزرگ ما این بود که علی‌رغم زحمات و تلاش‌هایی که برای تحصیل دروس علوم دینی می‌کشیدیم، اما مدارک ما فاقد اعتبار بود.

این داوطلب با اشاره به مشکلات طلاب در گذشته ادامه داد: قبل از این مدارک ما ارزش نداشت و در ادارت و مراکز دولتی فاقد اعتبار بود اما با تدبیر مسئولان دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت آزمون‌های تعیین سطح برای طلاب و اساتید اهل‌سنت برگزار شده و زمینه ساز حل مشکلات ما گردید.

داوطلب آزمون سطح یک روحانیون اهل ‌سنت اضافه کرد: در صورت قبولی در آزمون تعیین سطح به داوطلبان مدارکی داده می‌شود که در تمام مراکز، ادارات و سازمان‌های دولتی مورد قبول و تایید است و بدین شکل مشکلات گذشته ما مرتفع شد.

 

وی با بیان اینکه یکسان‌سازی مدارک علوم دینی اهل ‌سنت با مدارج دانشگاهی نوعی تشویق برای طلاب و اساتید اهل‌سنت است، بیان کرد: با وجود حل شدن مشکل مدارک طلاب اهل‌سنت، طلبه‌ای که علاقه‌مند به علوم دینی است دیگر نگرانی در رابطه با آینده کاری و علمی خود ندارد.

دور، با بیان اینکه سطح سئوالات آزمون خوب بود، گفت: با توجه به اینکه قبلا قرار بود آزمون تعیین سطح در ابتدای تابستان برگزار شود، این آزمون در شهریورماه برگزار شد و این مسئله باعث شد تا در بهترین شرایط از لحاظ زمانی بتوانیم در آزمون شرکت کنیم.

آزمون تعیین سطح محبت شیعه و اهل‌سنت را تحکیم می‌بخشد

نظیره صدیقی، لیسانس شریعت، طلبه مدرسه دینی اهل‌سنت و داوطلب آزمون سطح یک روحانیون اهل‌سنت از استان فارس نیز گفت: این آزمون محبت موجود بین شیعه و اهل‌ سنت را بیشتر از پیش کرده و باعث می‌شود که اهل‌سنت بار دیگر مشاهده کنند که رهبری، دولت و مسئولان به فکر قشر اهل‌سنت هستند.

وی در ادامه با اشاره به آثار و نتایج برگزاری آزمون تعیین سطح روحانیون اهل‌سنت اظهار کرد: این آزمون محبت موجود بین شیعه و اهل‌سنت را بیشتر از پیش کرده و باعث می‌شود که اهل‌سنت بار دیگر مشاهده کنند که رهبری، دولت و مسئولان به فکر قشر اهل ‌سنت هستند.

صدیقی، با بیان اینکه ما می‌توانیم با شرکت در آزمون تعیین سطح و اخذ مدرک آن در دانشگاه تحصیلات عالیه داشته باشیم، افزود: طلبه‌هایی که سال‌ها در مدرسه دینی درس می‌خوانند دیگر فرصت نمی‌کنند که مدارک دانشگاهی بگیرند، اما با آزمون تعیین سطح فرصتی ایجاد می‌شود تا طلبه با کمک علوم دینی مدرک معادل را در دانشگاه بگیرد.

داوطلب آزمون سطح یک روحانیون اهل‌سنت با بیان اینکه برای اولین بار در آزمون تعیین سطح شرکت کرده است، گفت: ما در این آزمون معلومات خود را به محک آزمایش گذاشتیم.

وی با بیان اینکه مشکل عمده طلبه‌ها این است که با فضای امتحانات تستی آشنایی ندارند، گفت: پیشنهاد می‌دهم دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس اهل‌سنت کلاس‌هایی را همچون کلاس کنکور برای طلبه‌ها برگزار کند تا طلاب بتوانند با سهولت بیشتر و کیفیت بهتر در آزمون شرکت کنند.

صدیقی در پایان ضمن تشکر از مسئولان برگزاری آزمون گفت: خوشبختانه فضای آزمون چه از لحاظ زمان، مکان و سئوالات به بهترین شکل برگزار شد.

انتهای پیام/88001/ب40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول