اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نایب رئیس شورای شهر قشم:

موازی‌کاری‌ها در مناطق آزاد خدمت‌رسانی را با چالش روبرو می‌کند

نایب رئیس شورای شهر قشم گفت: خودداری سازمان‌های مناطق آزاد از موازی‌کاری و دخالت در امور مدیریت محلی سبب کم شدن چالش‌های خدمت‌رسانی به مردم در این مناطق می‌شود.

موازی‌کاری‌ها در مناطق آزاد خدمت‌رسانی را با چالش روبرو می‌کند

علی رستمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قشم، در پاسخ به سئوالی مبنی بر نحوه تعامل شورا در این شهر با سازمان منطقه آزاد قشم، اظهار داشت: دو جلسه در مردادماه و شهریورماه میان شورای قشم و مسئولان سازمان با حضور مدیر عامل منطقه آزاد قشم تشکیل و مقرر شد که با توجه به ابهامات قانونی تفاهماتی بین شورای شهر، این سازمان و شهرداری قشم در جهت خدمت‌رسانی بهتر به مردم شریف قشم صورت پذیرد.

وی ادامه داد: در این نشست‌ها همچنین مقرر شد جهت دست یافتن به تعامل پایدار از این نوع نشست‌ها هفته‌ای یکبار برگزار و شهرداری و سازمان منطقه آزاد به صورت مشترک خدماتی را به شهروندان ارائه دهند که این امر در صورت تحقق می‌تواند تا حدودی راهگشای معضلات و اختلافات باشد.

این عضو شورای اسلامی قشم تصریح کرد: طبق ماده 112 قانون برنامه پنجم توسعه فقط اختیارات دستگاه‌های دولتی به سازمان منطقه آزاد تفویض شده و شهرداری‌ها به موجب تأکید صریح ماده 5 قانون خدمات کشوری دستگاه‌های اجرایی غیردولتی محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: ماده 112 برای حل اختلاف شهرداری‌ها و سازمان‌های مناطق آزاد وضع شده، بنابراین اختیارات شهرداری‌ها به سازمان منطقه آزاد واگذار و تفویض نشده است.

رستمی اذعان داشت: با توجه به مشروح مذاکرات مجلس در این خصوص می‌توان گفت مدیریت شهری بایستی توسط شهرداری‌ها صورت پذیرد و سازمان منطقه آزاد به وظایف اصلی خود بپردازد.

نایب رئیس شورای شهر قشم بیان کرد: شهرداری، بازوی اجرایی شورای شهر است و اگر شهرداری نتواند به وظایف خود بپردازد، قطعاً شوراها نمی‌توانند برابر اصل یکصدم قانون اساسی و قوانین و مقررات به وظایف خود بپردازند و انتظارات مردم از شوراها برآورده نخواهد شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه پیشنهاد داد: برای حل مشکل امورات ملی توسط سازمان منطقه آزاد اعمال و امورات محلی توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و نیز امور حاکمیتی توسط فرمانداری‌ها اعمال تا در خصوص خدمت رسانی سریع‌تر به مردم و توسعه و آبادانی محقق شود.

این عضو دوره سوم و چهارم شورای شهر قشم از بخش‌های مربوطه در دولت تقاضا کرد: برای رفع اختلافات تکلیف شود تا سازمان‌های مناطق آزاد از موازی کاری و دخالت در امور مدیریت محلی خودداری زیرا این امر خدمت رسانی به مردم را با چالش مواجه کرده است.

وی عنوان کرد: مناطق آزاد دارای رسالت مهمی هستند و فلسفه وجودی آنها جذب سرمایه‌گذار، انتقال تکنولوژی، پردازش کالا، رقابت با بازارهای جهانی، توسعه زیرساخت‌ها و نهایتا نقش محوری در اقتصاد ملی و بین‌المللی است.

به گفته رستمی، این اهداف محقق نمی‌شود مگر اینکه مناطق آزاد به این مأموریت خود توجه کرده و پتانسیل‌های موجود در جزیره قشم می‌تواند کمک مهمی برای رسیدن به این اهداف باشد.

وی تأکید کرد: موازی کاری با مدیریت محلی و مدیریت حاکمیتی مناطق آزاد را از اهداف و ماموریت اصلی باز می‌دارد.

رستمی یادآور شد: از ریاست جمهوری، هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد استدعا داریم در این خصوص تدابیر لازم برای شفافیت قوانین و واگذاری مدیریت محلی به شهرداری‌ها اقدامات لازم را مبذول کنند.

یادآور می‌شود، مراسم تحلیف اعضای شورای شهرهای شهرستان قشم روز سه شنبه دوازدهم شهریورماه در محل دفتر فرماندار قشم برگزار شد.

در نخستین نشست شورای شهر قشم که با حضور فرماندار برگزار شد و  اعضای هیئت ریئسه شورای شهر قشم انتخاب شدند محمد رفیع پورمولوی به عنوان رئیس شورای شهر، علی رستمی به عنوان نائب رئیس و محمدشریف شریفی‌پور و فرشید نانوائی به عنوان منشی اول و دوم شورای شهر قشم برای مدت یک سال انتخاب شدند.

انتهای پیام/88001/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول