اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

افتخارآفرینی یک همدانی ایران را سربلند کرد

ایران جزو 4 کشور تولیدکننده «آهسته‌رهش»

فناوری تولید قرص «آهسته‌رهش» قبلاً تنها در اختیار آمریکا، انگلیس و فرانسه بود که بعد از ساخت این قرص توسط بنده، ایران نیز توانست به این تکنولوژی دست‌یافته و به عنوان چهارمین کشور به جمع تولیدکنندگان آن اضافه شود.

ایران جزو 4 کشور تولیدکننده «آهسته‌رهش»

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، تغذیه یکی از مهمترین عواملی است که انسانها و حیوانان و به طور کلی تمام موجودات در کره خاکی با آن ارتباط تنگاتنگ دارند، تا جایی که اگر تغذیه نباشد، سلامتی نیست و نبود سلامتی یعنی مرگ تمام موجودات.

از آنجایی که بدن برای تأمین نیاز خود بسیاری از مواد را از طریق تغذیه کسب می‌کند بنابراین تغذیه در سلامتی انسان بسیار اهمیت دارد. با توجه به اینکه بسیاری از مواد غذایی انسان و حیوانات از طبیعت استخراج می‌شود باید گفت زمین، شرایط آب و هوایی و بسیاری مسائل دیگر، در تهیه این مواد نقش بسزایی دارند.

ایران به خاطر شرایط آب و هوایی همیشه با کمبود تغذیه برای دام مواجه بوده و می‌توان گفت از نظر مواد معدنی از جمله آهن، روی، سلنیوم و بسیاری مواد معدنی دیگر فقیر است و به تبع گیاهانی که در این خاک رشد می‌کنند نیز ازاین قاعده مستثنا نیستند.

با توجه به اینکه بخش اعظم خوراک انسان‌ها از طریق دام تهیه می‌شود لذا خوراک دام از اهمیت بالایی برخوردار است. برای رسیدن به امنیت غذایی باید خوراک (انسان و دام) به خوبی کنترل شود چرا که اگر دامی خوراکی که می‌خورد عاری از مواد معدنی و مکمل‌های غذایی باشد در نتیجه نمی‌تواند مواد مورد نیاز بدن انسان را (بعد از خوردن گوشت آن دام) تأمین کند و در این مواقع است که به امنیت غذایی که مد نظر جهاد کشاورزی است نمی‌رسیم.

از آنجایی که یکی از سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی رسیدن به امنیت غذایی و بعد رسیدن به امنیت اقتصادی و ملی است در سال‌های متمادی در این راستا تلاش‌های بسیاری انجام شده است.

همانطور که گفتم برای حل مشکل کمبود تغذیه دام که مهمترین مسئله در رسیدن به امنیت غذایی به شمار می‌رود، در سال جاری یکی از پزشکان جوان و توانمند استان همدان توانسته با دستیابی به تکنولوژی قرص آهسته رهش، ایران را جزء چهار کشور تولیدکننده این قرص در جهان قرار دهد.

در خصوص اهمیت دستیابی به این مهم، که یکی از اقدامات بسیار ارزشمند برای دام کشور محسوب می‌شود با دکتر حسن‌ علی‌عربی مخترع و رئیس دانشکده کشاورزی استان همدان به گفت‌وگو نشستیم و شنیدیم:

* فارس: چند سال است که برای تهیه و اختراع قرص آهسته رهش تلاش می‌کنید؟

علی‌عربی: با توجه به اینکه بیش از 15 سال در طول تحصیل خود مخصوصاً دوره دکتری در خصوص تغذیه دام بسیار کار کردم و بعد از فارغ‌التحصیلی در این مقطع، نیز بیشتر فعالیتم در زمینه تغذیه دام بوده، بیش از دو سال برای دستیابی به تکنولوژی و اختراع قرص آهسته رهش تلاش کرده‌ام.

* فارس: چه چیزی باعث شد تا شما بیش از 15 سال در زمینه تغذیه دام متمرکز شوید و مطالعه داشته باشید؟

علی‌عربی: از آنجایی که کشور ما ایران و به خصوص استان همدان از نظر مواد معدنی مورد نیاز در تغذیه دام، با مشکل مواجه بوده من همواره به دنبال راه حلی برای رفع این مشکل بودم تا بتوانم با ارائه راهکاری نیاز دام به مواد معدنی را تأمین کنم که خوشبختانه به لطف خدا و با همکاری مهندس امیر فدایی‌فر به این مهم دست یافتم.

*فارس: آیا این قرص مشابه خارجی دارد؟

علی‌عربی: فناوری تولید آن در اختیار چند کشور از جمله آمریکا، انگلیس و فرانسه بود و از زمانی که ما، توانستیم به تکنولوژی آن دست یابیم، ایران نیز به جمع این کشورها اضافه شد و ایران چهارمین کشوری است که به این فناوری دست پیدا کرده است.

* فارس: گفتید اسم این قرص آهسته رهش است دلیل این نامگذاری چیست؟

علی‌عربی: این قرص تمام مواد معدنی مورد نیاز دام را از زمان استفاده، طی مدت چهار الی شش ماه به صورت آهسته در بدن دام آزاد کرده و مواد مورد نیاز بدن دام را در این بازه زمانی تأمین می‌کند و در فصل‌هایی که مراتع فقیرند مثل زمستان و پائیز، این قرص نیاز دام را به خوبی برطرف می‌کند.

*فارس: مزیت این قرص نسبت به مشابه خارجی چیست؟

علی‌عربی: نخستین و مهمترین مزیت این قرص نسبت به مشابه خارجی، قیمت بسیار ارزان آن است چرا که به لحاظ وزنی چهار برابر و به لحاظ قیمتی، یک ششم مشابه خارجی است.

مزیت دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد اینکه، قرص‌های خارجی براساس نیاز دام همان کشور ساخته شده و شاید تأمین‌کننده بسیاری از مواد معدنی مورد نیاز دام کشور ما نباشد، ولی قرصی که ما اختراع کرده‌ایم، با ایجاد تغییر در عناصرآن برای تأمین نیاز دام(سبک و سنگین) هرمنطقه از کشور قابل استفاده است و می‌توانیم برطبق نیاز هر منطقه از کشور بسازیم و در اختیار دامداران قرار دهیم.

یکی از مهمترین مزایای قرص آهسته رهشی که ما ساخته‌ایم، استفاده آسان این قرص است و با قرص‌خوران به راحتی در شکمبه دام قرار می‌گیرد و استفاده آن برای دامدارانی که مشکل جیره‌نویسی دارند، راحت خواهد بود.

ایجاد رقابت در بین عناصر موجود در شکمبه گوسفند و مناسب‌تر شدن جذب مواد معدنی در آن، از دیگر مزیت این قرص به شمار می‌رود.

*در خصوص وضعیت دامداری توضیح دهید؟

علی‌عربی: با توجه به اینکه حدود 50 میلیون رأس گوسفند در کشور وجود دارد، بخش قابل توجهی از دام‌های کشور (به خصوص گوسفند) به صورت سنتی و عشایری نگهداری می‌شوند. در سیستم عشایری استفاده از منابع عناصری تأمین‌کننده بسیار سخت است و دامداران عشایری می‌توانند با خوراندن این قرص به دام خود در ابتدای حرکت و کوچ، نیاز دام خود را به این مواد معدنی برای شش ماه تأمین کنند.

در خصوص دامداری سنی نیز می‌توان گفت، اگر دامداران سنتی به فواید این قرص پی ببرند به راحتی آن را برای دام استفاده می‌کند.  

*فارس: اهمیت این قرص در چیست؟ نبود مواد معدنی در بدن دام چه چیزی را سبب می‌شود؟

علی‌عربی: مواد معدنی در بدن دام در نحوه عملکرد آن(تولید گوشت، شیر، پشم، زایش) تأثیر بسزایی دارد چرا که اگر با استفاده از این قرص، فقط 10 درصد به عملکرد دام کشور افزوده شود، به لحاظ ریالی برای کشور مبلغ قابل توجهی را در پی خواهد داشت.

بیشتر سقط‌ها و بیماری‌هایی که موجب تلفات دام می‌شود، به خاطر کمبود همین عناصر و مواد معدنی در بدن موجود است و می‌توان گفت، این قرص از بسیاری از سقط‌ها و  بیماری‌ها از جمله بیماری ماهیچه سفید که به شدت در استان همدان وجود دارد، جلوگیری کرده و موجب بالابردن عملکرد دام می‌شود.

*فارس: در خصوص عناصر و اهمیت آنها در تغذیه دام توضیح دهید؟

علی‌عربی: بدن دام به برخی از عناصر از جمله کلسیم، روی، مس، سلنیوم و آهن بیشتر نیاز دارد که به آنها عناصر پرمصرف می‌گوئیم و برخی عناصر کم‌مصرف‌اند و این به لحاظ مقدار است نه اهمیت.

اگر حتی یکی از این عناصر در بدن دام نباشد و یا کم شود متابولیسم بدن دام را تحت تأثیر قرار داده و زندگی دام را به مخاطره می‌اندازد.

در استان همدان، با بیشترین کمبود در ارتباط با عناصر مواجه هستیم بنابراین با استفاده از مکمل معدنی و قرص آهسته رهش تمام این کمبودها جبران و مشکلات برطرف می‌شود و می‌تواند به اقتصاد استان کمک شایانی کند.

*فارس: خواسته شما از وزارت جهاد کشاورزی کشور چیست؟

علی‌عربی: این طرح که ثبت اختراع شده را به عنوان طرح ملی در کشور مطرح کنند و حمایت معنوی از این اختراع داشته باشند چرا که این محصول تولید و آزمایشات آن بر روی دام انجام شده است ولی آنچه الآن لازم است انجام شود، این است که جامعه هدف ما که دامداران کشور هستند از وجود چنین قرص مفیدی برای دامشان مطلع شوند که در این خصوص وزارت کشاورزی باید وارد عمل شود.

* سخن پایانی

علی‌عربی: سعی کردم قدم هر چند کوچک برای دامپروری کشورم انجام دهم و خوشحالم که با این اتفاق گره‌های کور در تأمین مواد معدنی دام کشور، به دست استان همدان باز شد.

انتهای پیام/89024/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول