اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی خبر داد

اجرای طرح آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی استان مرکزی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی از اجرای طرح آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی در استان خبر داد.

اجرای طرح آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی استان مرکزی

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، محمدرضا رضا‌فرح پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این طرح از 20 شهریورماه آغاز می‌شود و تا 20 مهرماه ادامه دارد.

وی تصریح کرد: به منظور ساماندهی وضعیت سکونت مسکن در سکونت گاه‌های روستایی، طرح جامع بهسازی مسکن روستایی با سه هدف مهم توسعه مسکن متناسب با نیاز طراحی، ساخت اصولی مسکن و گسترش مسکن شهر و روستا از سال 79 در دستور کار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفت و با مطابقت اهداف کوتاه مدت و میان مدت این طرح با برنامه‌های پنجساله توسعه اقتصادی اجتماعی کشور پیشرفت چشمگیری در این زمینه ایجاد شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی ادامه داد: با توجه به اینکه اطلاع از ابعاد مختلف مسکن روستایی از اهمیت برخوردار است برای شناخت وضعیت سکونت و مسکن روستایی طرحی با عنوان طرح شناخت ویژگی‌های مسکن روستایی در نظر گرفته شده است.

رضافرح با بیان اینکه در سرشماری عمومی نفوس و مسکن اطلاعاتی درباره مسکن خانوارها و تسهیلات آن جمع‌آوری می‌شود، اظهار کرد: اغلب اطلاعات جمع‌آوری شده، اطلاعات عمومی واحدهای مسکونی است و منابع به دست آمده فاقد ویژگی‌‌های فنی و تخصصی واحدهای مسکونی نظیر سازه و یا عناصر معماری آن و همچنین کاربری فضاهای مختلف واحدهای مسکونی روستایی است.

وی ادامه داد: بنابراین اطلاعات حاصل از سرشماری‌های نفوس و مسکن نیاز بنیاد مسکن را به عنوان متولی بهسازی مسکن روستایی در کشور تامین می‌کند، همچنین بنیاد برای طراحی و اجرای طرح جامع بهسازی مسکن روستایی نیازمند داشتن آماری دقیق از وضعیت کمی و کیفی مسکن و اجرای طرح جامع بهسازی مسکن روستایی است.

این مسئول گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به منظور سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور مربوط به مسکن روستایی نیازمند آمار و اطلاعات دقیق جامع در رابطه با ویژگی‌های مسکن روستایی و اقتصادی و اجتماعی آبادی‌های کشور است.

وی با بیان اینکه بنیاد مسکن در سال 82 برای نخستین بار اقدام به تهیه و اجرای طرح نمونه‌گیری از واحدهای مسکونی روستایی کشور کرد و برای دومین بار نیز این طرح در سال 87 با گذشت پنج سال از طرح قبلی به اجرا گذاشته شد، ادامه داد: بررسی موجود حاکی از آن است که با توجه به گذشت پنج سال از اجرای طرح آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی از سال 82 اطلاعات جامعه آماری به طور طبیعی دچار تغییر شده است و به دلیل لحاظ تامین نیازهای آماری جدید، کسب اطلاعات از وضعیت کمی و کیفی مسکن در روستاهای کشور برای اجرای این طرح اجتناب‌ناپذیر است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی ادامه داد: همچنین با توجه به مصوبه هیئت دولت مبنی بر بهسازی و نوسازی دو میلیون واحد مسکونی روستایی طی برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه در کشور و اقدامات گسترده‌ای که توسط بنیاد مسکن از سال 84 انجام گرفته، ضروری است آمار و اطلاعات دقیقی از وضعیت مسکن در روستاهای کشور برای ارزیابی میزان موفقیت برنامه‌ها و سیاست‌های اعمال شده در بخش مسکن روستایی تهیه شود.

رضا‌فرح اظهار کرد: با توجه به گذشت پنج سال از اجرای طرح آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی سال 87 اطلاعات جامعه آماری به طور طبیعی دچار تغییر شده است و به این منظور تامین نیازهای آماری جدید و اطلاعات از وضعیت کمی و کیفی مسکن در روستاها اجتناب‌ناپذیر است، همچنین با توجه به امکانات فراهم شده در امر بازسازی و احداث بنا در مناطق روستایی که از سوی بنیاد مسکن همه ساله در روستاهای کشور مشمول بازسازی قرار می‌گیرند ضرورت دارد آمار و اطلاعات دقیقی از وضعیت مسکن در روستاهای کشور جمع‌آوری شود که خود معیاری برای ارزیابی میزان موفقیت برنامه‌ها و سیاست‌های اعمال شده در بخش مسکن روستایی است.

وی گفت: طرح آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی در سال 92 همزمان با سراسر کشور اجرا خواهد شد؛ به طوری که در این آمارگیری به 8 هزار و 445 آبادی نمونه و 211 هزار و 684 واحد مسکونی نمونه مراجعه و آمارگیری می‌شود و نتایج آن در سطح کل کشور، استان و شهرستان قابل ارائه است.

به گفته وی، پوشش جغرافیای این طرح در سال جاری نیز در سطح شهرستان است و مطابق چارچوب سرشماری سال 90 به 31 استان و 397 شهرستان مراجعه و آمارگیری خواهد شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی شناخت ویژگی‌های واحدهای مسکن روستایی و عمومی و تغییرات ایجاد شده در واحدهای مسکونی بهسازی شده را از اهداف کلی این طرح عنوان کرد.

رضافرح گفت: روش آمارگیری در این طرح نمونه‌ای است و اطلاعات از طریق مصاحبه مستقیم با خانوار ساکن در واحد مسکونی یا مطلعان محلی در آبادی جمع‌آوری می‌شود.

انتهای پیام/87003/ز40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول