اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سومین جشنواره تابستانی همدان صورت گرفت

مسافران تابستانی پای سفره شادی همدانی‌ها

با گذشت 20 روز از برگزاری سومین جشنواره تابستانی همدان می‌گذرد و برنامه‌های این جشنواره 40 روزه با استقبال چشم‌گیر مسافران و گردشگران تابستانی روبرو شده است.

مسافران تابستانی پای سفره شادی همدانی‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، «همدانان» چه آن زمان که پایتخت مادها بوده، چه بعدها که مأوای علویان گشته و چه روزگاری که مهد حکیمان و بزرگانی چون بوعلی، باباطاهر و عین‌القضات بوده و چه اکنون که دارالمؤمنین و دارالمجاهدین است همواره بر تارک آسمان ایران‌زمین درخشیده و مردمانش بر خود بالیده‌اند که در سرزمین بزرگ زیسته و نفس می‌کشند.

اکنون همدان از پس هزاران هزار سال یکی از معدود شهرهای جهان است که هم‌چنان محکم و استوار بر ستون‌ها گذشته خود پایدار است و این همه مانایی انگشت حیرت به کام همگان فرو برده تا هگمتانه، اکباتان، آمادای، همدان و دیگر نام‌هایی که هر کدام خود نشانی بر بزرگی این سرزمین هستند در ذهن جهانیان برای همیشه جاودانه بماند.

و اینک این ماییم که میراث‌دار این همه بزرگی و شکوه بوده و باید همه توان و همت خود را در راستای حفاظت از این میراث ماندگار به کار ببندیم و کاری کنیم تا این میراث عظیم آن‌چنان که باید و شاید به مردم دنیا معرفی شده و راه را برای میزبانی جهانیان بگشاییم.

بی‌شک در این راه برگزاری جشنواره‌های مختلف نقش بسزایی می‌تواند داشته باشد که مهم‌ترین هدف آن توجه به بحث تبلیغات در حوزه گردشگری است.

در همین راستا چند سالی می‌شود جشنواره‌های مختلفی چون جشنواره زمستانی و تابستانی با مدیریت مجموعه میراث فرهنگی همدان برگزار شده و نتایج ملموسی را در بر داشته است.

البته طبیعی است چنین جشنواره‌هایی در درازمدت جوابگو خواهد بود اما همین آغاز را می‌توان به فال نیک گرفت.

 

مرداد و شهریورماه امسال نیز همدان میزبان سومین جشنواره تابستانی است که اکنون با گذشت 20 روز از برگزاری این جشنواره 40 روزه برنامه‌های‌ آن با استقبال چشم‌گیر مسافران و گردشگران تابستانی روبه‌رو شده است.

هم‌زمان با عید سعید فطر در سطح استان همدان شور و نشاطی خاصی رونق گرفت و سومین جشنواره تابستانی همدان با تغییرات ملموسی نسبت به دو دوره قبل آغاز به کار کرد.

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با همکاری سایر دستگاه‌ها و ادارات و هم‌چنین متولیان امور فرهنگی دراستان دست به کار بزرگی زد و جشنواره‌ای متفاوت را در همدان طراحی و اجرایی کرد که همچنان ادامه دارد.

ورود بخش خصوصی و طرف قرارداد کردن شرکت‌های تبلیغاتی و مجری به خصوص شرکت رسانه پارسی و مادستان برای اجرای سومین جشنواره‌ تابستانی همدان برگ برنده‌ای است که برای نخستین بار مسئولان میراث فرهنگی همدان آن را تجربه کرده و موفق شدند در یک تعامل مناسب با بخش خصوصی با حداقل هزینه‌ها سومین جشنواره تابستانی همدان را برگزار کنند.

طراحی 22 برنامه شاد و پر از نشاط و پرداختن به بسیاری از حوزه‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و حتی ورزشی باعث شده تا مردم همدان و مسافران آن از این برنامه‌ها استقبال خوبی کنند.

برگزاری مراسم افتتاحیه در کنار مقبره شیخ‌الرییس بوعلی‌سینا باعث شد تا این جشنواره 40 روز باصلابت خاصی آغاز به کار کند و از کنار این جاذبه گردشگری در دل شهر دعوت‌نامه‌ای برای تمام مردم ایران‌زمین برای حضور در همدان صادر شود.

برپایی جشنواره بزرگ نقاشی ویژه کودکان و نوجوانان با توزیع بیش از 20 هزار دفترچه مخصوص برای ترسیم و رنگ‌آمیزی نقاط گردشگری، تفریحی و تاریخی توسط کودکان و نوجوانان با استقبال چشم‌گیر مردم همدان و مسافران همراه شده است.

برگزاری جنگ شادی با حضور هنرمندانی از سطح استان و گروه هنری «عموحمید» به میزبانی دهکده تفریحی، توریستی گنج‌نامه در فضای باز و آب و هوای دل‌انگیز دامنه الوند باعث شده تا دو ساعت خنده و شادی در این دهکده برای مسافران ایجاد شود.

برگزاری موسیقی پاپ، سنتی، نمایش طنز به گویش همدانی، اجرای مسابقه برای سنین مختلف و حمایت مالی مجموعه دهکده گنجنامه، رستوران مستردیزی شعبه همدان موجب شده تا میهمانانی که در این  جنگ حضور و مشارکت دارند با دست پر از این مراسم خارج و جوایز و کارت‌های تخفیف را از برگزارکنندگان دریافت کنند.

رژه موتورسواران و حمل پرچم جشنواره در خیابان‌های شهر همدان و حضور در جاذبه‌های گردشگری و تاریخی و هم‌چنین حرکت خودروهای کلاسیک و قدیمی در سطح شهر از فعالیت‌های هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی استان بود که با همکاری نزدیک و قابل تقدیر با میراث فرهنگی صورت گرفت و چشم‌انداز زیبایی به جشنواره تابستانی بخشید.

حضور اقوام مختلف در پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین و بازگو کردن سنن و آداب و هم‌‌چنین برگزاری آیین‌های سنتی اقوام‌ ایرانی برای آشنایی مردم و مسافران، یکی از جذاب‌ترین و پرمخاطب‌ترین برنامه‌های سومین جشنواره تابستانی همدان بوده که هر شب اقوامی از کردستان، آذربایجان، لرستان، گنبدکاووس و خوزستان برنامه‌های خود را برای حضار اجرا کرده و می‌کنند.

تجلیل از چهره‌های ماندگار و مفاخر همدان در حاشیه مراسم بزرگداشت سالروز تولد ابوعلی‌سینا و نیز روز همدان در چهار حوزه خادمان گردشگری، هنرمندان صنایع دستی و زحمت‌کشان حفظ و احیای میراث فرهنگی و هم‌چنین مفاخر علمی، فرهنگی استان همدان برای نخستین بار یکی از دیگر برنامه‌هایی بود که به همت علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی همدان شکل گرفته و مورد استقبال اهالی فرهنگ و هنر این دیار گردید.

تجلیل از مادر شهید «ایرج خرم‌جاه» به عنوان برجسته‌ترین چهره ماندگار این مراسم بود که با شکوه خاصی توسط مسئولان حاضر در برنامه برگزار شد و تمام میهمانان این مراسم به پاس صبر 27 ساله مادر این شهید چند دقیقه ایستادند و به وی ادای احترام کردند.

برگزاری مراسم عزاداری هم‌زمان با ایام شهادت حضرت امام صادق (ع) رئیس مکتب شیعه طی دو شب و در کنار مقبره بوعلی سینا با هماهنگی و همکاری دفتر نماینده ولی فقیه در همدان و  هتل‌های باباطاهر و آرین و نمازگزاران پارک کودک از دیگر برنامه‌های  سومین جشنواره تابستانی همدان است.

برپایی جشن‌های ویژه دهه کرامت هم‌زمان با سالروز میلاد حضرت معصومه(س) تا روز میلاد سلطان علی‌ بن موسی‌الرضا(ع) از دیگر برنامه‌هایی است که میراث فرهنگی همدان در سومین جشنواره تابستانی تدارک دیده است.

بی‌شک برگزاری ششمین جشنواره زمستانی در بهمن سال گذشته و برپایی سومین جشنواره تابستانی در مرداد و شهریور ماه امسال در راستای بهره‌برداری و معرفی هر چه بیشتر ظرفیت‌های موجود در حوزه گردشگری برای جذب گردشگران داخلی و خارجی بوده و می‌تواند همدان را به جایگاه واقعی خود در صنعت توریسم نزدیک کند.

استان همدان با بهره‌مندی از جاذبه‎‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و ... بسیار توانایی جذب سالانه هزاران هزار گردشگر داخلی و خارجی را دارد که در این زمینه باید با آماده‌سازی زیرساخت‌های مناسب و هم‌چنین توجه وی‍ژه به بحث تبلیغات در صنعت گردشگری و نیز پرداختن هر چه بیشتر به مسائل فرهنگی، زمینه را برای حضور گردشگران و مسافران از اقصی‌نقاط ایران و جهان فراهم کرد.

اکنون که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان پاشنه کشیده پای به میدان گذاشته و تصمیم دارد تا همدان را به عنوان یکی از مقاصد اصلی سفر به مسافران داخلی و خارجی معرفی کند، باید دیگر سازمان‌ها و نهادها از بخش دولتی گرفته تا بخش خصوصی جدی وارد عرصه شوند و عقب‌ماندگی‌های این چندساله را جبران کنند.

باشد که روزی همدان به نخستین مقصد در ذهن هر مسافری تبدیل شود و همدان به عنوان مهد تاریخ و تمدن ایران به جایگاه واقعی خودش دست یابد.

-----------------------------

گزارش: فرشید گل‌محمدی

-----------------------------

انتهای پیام/89020/ق40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول