اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آبفا کاشان:

کاشان در بحران بی‌آبی؛ صادرات آب دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان گفت: صادرات آبی از منطقه کاشان در حالی انجام می‌شود که کاشان به شدت با بحران‌ بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند.

کاشان در بحران بی‌آبی؛ صادرات آب دارد

محمدرضا اسدی صبح امروز در حاشیه برگزاری سومین همایش ملی بحران آب در دشت کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار داشت: صرف نظر از صادرات بخش کشاورزی کاشان در بخش صنعت با تولید هر یک دستگاه اتومبیل در کاشان حدود 15 هزار کیلوگرم آب مصرف و صادر می‌شود.

وی افزود: امروز برای مقابله با بحران بی‌آبی در بخش صنایع باید به دنبال صنایع هایتک باشیم صنایع پاکی که با حداقل مصرف آب و کمترین مشکلات زیست‌محیطی و آلایندگی به بازار عرضه می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان همچنین سهم مصرف بخش کشاورزی از منابع آب منطقه کاشان را 90 درصد و سهم شرکت آب و فاضلاب را 6 درصد اعلام کرد و یادآور شد: اگر بخش کشاورزی در تعامل با شرکت آب و فاضلاب نباشد بحران آب در کاشان به مرز هشدار می‌رسد.

وی، رویکرد کشاورزی سنتی به صنعتی و استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین، سیاست‌گذاری برای استفاده از محصولاتی‌ با نیاز آبی کم و توجه به آب مجازی را از مهمترین راهکارهای اساسی برای حفظ اندک منابع آب باقی‌مانده منطقه کاشان و مقابله با بحران بی‌آبی و خشکسالی در منطقه عنوان کرد.  

اسدی با بیان اینکه با برداشت بی‌رویه از منابع آب منطقه فشار مضاعفی به منابع آب وارد شده است ابراز داشت: این منابع قابلیت تحمل چنین فشاری را ندارد و به زودی به مرحله‌ای می‌رسد که آبی برای برداشت از منابع وجود نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان تأکید کرد: وضعیت منابع آب در منطقه کاشان به اندازه‌ای بحرانی است که در صورت صرفه‌جویی مصرف آب در بخش صنعت و کشاورزی باز هم نیاز به انتقال آب از سایر حوزه‌ها به شهرستان کاشان ضروری به نظر می‌رسد.

اسدی همچنین از کیفیت آب موجود به عنوان یکی از نگرانی‌های متولیان تأمین آب شهرستان کاشان یاد کرد و گفت: آنچه که امروز بیش از هر چیز دیگری باعث نگرانی متولیان تأمین آب بوده بحث کیفیت آب موجود است.

وی خاطرنشان کرد: نزدیکی دریاچه نمک به منابع آب شیرین، کاهش سطح منابع آب و سرازیر شدن آب‌های شور به سمت منابع شیرین یکی از مهمترین تهدیداتی است که کیفیت آب شرب منطقه کاشان را تحت تأثیر قرار داده است.

به گفته‌ این مقام مسئول شاخص‌های کیفی آب شرب در منطقه کاشان روز به روز در حال کاهش است و باید هرچه زودتر تدابیری برای افزایش کیفی آن اتخاذ شود چراکه وضعیت کنونی نگرانی‌هایی را همراه داشته است.

مدیرعامل آبفای کاشان در ادامه دستاوردهای همایش‌های بحران آب در دشت کاشان را برای خروج از بحران بی‌آبی و خشکسالی حائز اهمیت دانست و گفت: در سومین همایش بحران آب در دشت کاشان مسئولانی حضور داشتند که هیچ تخصصی در بخش آب ندارند اما حضورشان در این همایش و آشنایی آنان با مشکلات تأمین منابع آب تعامل بین بخشی با سایر دستگاه‌های مرتبط با آب را فراهم می کند.

انتهای پیام/2406/ق30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول