اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وقتی توجیهی برای مدیریت آب نیست

بحران آب و رونق فروش تانکرهای آب در اصفهان

بحران بی‌آبی برای شهروندان سختی‌هایی به همراه دارد و دود این قضیه بیشتر به چشم زنان خانه‌داری می‌رود که مدام باید با آب شستشو کنند، اما برای برخی از فروشندگان و سازندگان تانکرهای آب رونق خوبی به همراه داشته است.

بحران آب و رونق فروش تانکرهای آب در اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، این روز‌ها با افزایش روز افزون دمای هوا و نیز افت فشار شدید آب، آب در بسیاری از خانه‌ها کم‌فشار و گاها روبه قطعی رفته است به نحوی که حتی در ساعات نصف شب که دیگر اوج مصرف آب پایین است در برخی از نقاط اصفهان آب قطع است.

گویا این قطعی و افت فشار آب، امسال در اصفهان فراگیر شده و از هر کس در هر منطقه سئوال کنید، شکایت از وضعیت بد آب و کمبود فشار آب دارد.

اخیرا در پی قطعی‌های مکرر آب که زمان خاصی هم در طول روز ندارد، خبرهای ضد و نقیضی در مورد آلودگی آب در اصفهان از سوی مردم گزارش می‌شود که حاکی از تغییر رنگ و مزه آب تصفیه شده دارد.

همچنین در یک ماهه اخیر میزان مراجعات به بیمارستان‌ها بر اثر بیماری‌های عفونی و اسهال که ناشی از نوشیدن آب آلوده در اصفهان است، بنا به گفته پزشکان بخش مربوطه افزایش یافته است، چنان‌که به بیماران مراجعه کننده توصیه به مصرف آب معدنی برای خوردن و نیز شستشو به هنگام دستشویی شده است.

البته ناگفته نماند که مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ضمن تأیید قطعی آب در ساعات قبل از ظهر تا میانه‌های شب؛ به مردم توصیه کرده‌اند که از مصارف غیرضروری مانند استحمام و شستشوی لباس در این ساعات به شدت خودداری کنند و این‌گونه مصارف را به ساعات غیر پیک انتقال دهند.

*ساختمان‌های اصفهان بدون وجود پمپ‌های مکش و تانکر آب، قطره‌ای آب ندارند

اما از این قضایا که بگذریم، با وجود ساخت و سازهای گوناگون در سطح شهر و نیز آپارتمان‌های چندین طبقه، اندک قطره آب در لوله‌های جیره‌بندی شده نیز کفاف نیاز مردم را نمی‌دهد و قطعا با این وضعیت به طبقات بالای ساختمان‌های چندین طبقه آبی نمی‌رسد.

در چنین وضعیتی مسئولان شرکت آب و فاضلاب نیز به شهروندان توصیه می‌کنند که باید از پمپ‌های مکش آب در خانه‌هایشان خودداری کنند تا امکان استفاده از این مایه حیات برای سایرین نیز فراهم شود.

*مردم از پمپ‌های مکش استفاده نکنند

گفتنی است، این موضوع در حالی بیان می‌شود که در وضعیت عادی و پر فشار آب در اصفهان بدون وجود پمپ‌های مکش آب، قطره‌ای به ساختمان‌های چندین طبقه نمی‌رسد و در واقع حیات در این ساختمان‌های بلند در چنین وضعیت گرما فقط با وجود پمپ‌های فشار قوی مکش آب امکان‌پذیر است وگرنه که خانه‌های آپارتمانی بدون وجود آب خریداری ندارد.

از طرفی مردم اصفهان هم که اصولا در مواقع بحران تدبیرانه عمل می‌کنند، در چنین وضعیتی دست روی دست نگذاشتند و دنبال راه‌حل‌های مختلفی برای رفع این وضعیت گشتند، این روزها فروشندگان وسایل صنعتی و آبیاری آمادگی خود را در زمینه خرید، فروش، مشاوره فنی و راه‌اندازی انواع پمپ به واحدهای مسکونی، صنعتی، کشاورزی، ساختمانی  اعلام کرده‌اند و با در اختیار داشتن واحد صنعتی مجهز انواع پمپ‌های خانگی، البته به قیمت روز به مشتریان خود می‌فروشند.

*گرانی قیمت پمپ، سبب رونق مخازن و تانکرهای آب شده است

در پی گرانی نرخ پمپ‌های آب و نیز احتمال ممنوعیت استفاده از پمپ‌های مکش آب در پی فراگیر شدن آن در خانه‌های شهروندان، برخی خانواده‌های دوراندیش در این روزها اقدام به خرید تانکرهای آب کرده‌ و رونق جدیدی امسال به خریداری تانکرهای آب داده‌اند.

شاید در چنین وضعیتی که با خشکی آب زاینده‌رود و خشکسالی‌های پی در پی که در سال‌های گذشته و نیز سال‌های آینده پیش روی اصفهان است، پیش‌بینی ذخیره آب دائمی برای منازل مسکونی حتی یک طبقه خالی برای تامین آب شرب و نیز استفاده برای کولر در فصل تابستان کار گزافی نباشد.

*مزین شدن پشت بام‌های مردم از تانکرهای ذخیره آب

از این پس با وجود نبود مدیریت‌های صحیح آب و نیز کمبودهای افت فشار آب و در پی آن قطعی‌های مکرری که به تجربه ثابت شده است که فقط بحرانی برای یک سال نبوده و سال‌های بعدی هم تکرار می‌شود، باید بر روی پشت‌بام‌های شهروندان اصفهانی علاوه بر کولر، دودکش، تجهیزات ماهواره منتظر دیدن یک تانکر ذخیره آب هم باشیم.

*مردم خودشان وضعیت بحران آب را مدیریت می کنند، مسئولان نگران نباشند

هر چند این اپیدمی بی‌آبی برای شهروندان سختی‌هایی به همراه دارد و دود این قضیه بیشتر به چشم زنان خانه‌داری می‌رود که مدام باید با آب شستشو کنند، اما برای برخی از فروشندگان و سازندگان تانکرهای آب رونق خوبی به همراه داشته است.

این روزها در روزنامه‌ها، سایت‌های اینترنتی و نیز برخی از محل‌های فروش تانکرهای آب، تبلیغات مختلفی پیرامون مخزن پلی‌اتیلن توسط باربری با کمترین کرایه در محل مورد نظر تبلیغ می‌شود.

برخی مخزن آب پلاستیکی و برخی منبع آب آهنی را تبلیغ می‌کنند و برخی با تخفیف ویژه و گارانتی برای متفاوت بودن با سایرین ضد قارچ و جلبک بودن، مقاوم بودن در برابر انواع اسید و مواد شیمیایی، جداره قوی و قابلیت نصب انواع اتصالات و ظرفیت بسیار بالای حجم ذخیره آب را تبلیغ می‌کنند.

مردم هم که در این وضعیت بیش از هر چیز باید به فکر سلامتی خانواده خود باشند، برای رهایی از بحران کمبود آب و آلودگی‌های حاصل از کمبود آب در چنین وضعیتی ترجیح می‌دهند که یک‌بار برای کمبود آب هزینه کنند و یک تانکر و یا مخزن ذخیره آبی تهیه و برای همیشه خود را از شر کمبود آب رها کنند.

و به‌جاست بگوییم، اگر چه توجیه‌های مسئولان برای کمبود و قطعی آب برای همه مردم اصفهان آب تو لوله نشد اما برای خیلی‌های دیگه نان و تانک روی پشت‌بام شد.

==============

گزارش از: نفیسه راهداری

==============

انتهای پیام/63012/ط40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول