اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل مدیریت بحران استانداری‌ اصفهان:

تنها راه نجات کاشان از خشکسالی اجرای طرح‌های آبخیزداری است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری‌ اصفهان اجرای طرح‌های آبخیزداری در بخش کشاورزی را تنها راه نجات منطقه کاشان از بحران بی‌آبی و خشکسالی قلمداد ‌کرد.

تنها راه نجات کاشان از خشکسالی اجرای طرح‌های آبخیزداری است

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس‌ در کاشان با تأکید بر اجرای طرح‌های آبخیزداری در مناطق مختلف شهرستان کاشان اظهار داشت: با اجرای طرح‌های آبخیزداری در منطقه کاشان ضمن جلوگیری از سیلاب، آب مورد نیاز تغذیه سفره‌های زیرزمینی نیز تأمین شده و همچنین بحران بی‌آبی و خشکسالی در منطقه کاشان کاهش می‌یابد.

وی تغییر فصول و جابه‌جایی زمان بارش، تغییر نوع بارش از جامد به مایع، افزایش دما و تبخیر، عدم ذخیره بارش مناسب، کاهش شدید منابع آبی سفره‌های زیرزمینی، تخریب اراضی، بهره‌برداری زیاد از آب و تغییر اقلیم در سال‌های گذشته را از جمله عوامل تشدید بحران بی‌آبی و خشکسالی در این منطقه برشمرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و تخلیه سفره‌های زیرزمینی، پیشگیری از برداشت‌های بی‌رویه آب و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی را استراتژی مدیریت ریسک خشکسالی در کاشان دانست.

شیشه‌فروش تقویت اجرای طرح‌های تأمین آب از جمله سد خنچه، لایروبی و بازسازی مسیرهای رودخانه‌های منطقه از جمله گازرگاه، حیدر سوک‌چم و شاه زید را از جمله برنامه‌های اجرایی در این حوزه در آینده نزدیک عنوان کرد.

وی همچنین اصلاح 90 کیلومتر شبکه آب شرب شهری و کاهش 5 درصدی پرت آب، اجرای مدیریت مصرف، به مرحله اجرا در آوردن مدیریت فشار، منطقه‌بندی شبکه‌ها و اجرای تله‌مترینگ در بخش آب و فاضلاب را اقدامات انجام شده در بخش آب شرب برشمرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در ادامه اجرای یکصد کیلومتر کانال‌سازی، 80 کیلومتر لوله‌گذاری، اصلاح 25 باب استخر با دو و نیم میلیون متر مکعب حریم، تسطیح و یکپارچه‌سازی 320 هکتار از اراضی کشاورزی و لایروبی 650 رشته قنات را از اقدامات انجام شده در بخش کشاورزی شهرستان اعلام کرد.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: تاکنون دو هزار و 150 هکتار آبیاری تحت‌فشار انجام شده است که از این مقدار یک‌هزار و 150 هکتار آن در هشت سال گذشته صورت گرفته است.  

وی همچنین سطح زیر کشت گل محمدی قبل از انقلاب را 10 هکتار اعلام کرد و با اشاره به اینکه این میزان گل محمدی به 800 هکتار در سال 84 افزایش یافت متذکر شد: سطح زیر کشت گل محمدی از 800 هکتار در سال 84 نیز به یک‌هزار و 600 هکتار در سال 91 افزایش یافت که این میزان گل محمدی به دلیل سازگاری و شرایط اقلیمی منطقه تا پایان سال 1404 به سه هزار هکتار افزایش می‌یابد. 

انتهای پیام/2406/غ30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول