اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مسئول بهداشت روان در کهگیلویه و بویراحمد:

رفتار امروز والدین شخصیت آینده کودک را می‌سازد

کارشناس ارشد بهداشت روان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به نقش خانواده در سلامت جامعه گفت:‌ والدین بدانند که رفتار امروز آن‌ها، شخصیت آینده فرزندانشان را می‌سازد که از این‌رو باید به احساسات و خواسته‌های کودکان توجه کنید.

رفتار امروز والدین شخصیت آینده کودک را می‌سازد

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، سیدحسن پوربابا ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت تحکیم بنیان خانواده در جامعه اسلامی به والدین و خانواده‌ها توصیه کرد، موضوع رفتار و نوع برخورد با کودکان خود را جدی بگیرند.

کارشناس ارشد بهداشت روان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به این‌که پدر و مادر باید در خانه محیطی را فراهم کنند تا کودکان به راحتی بتوانند درد دل کنند و مشکلات را در میان بگذارند، افزود: احساسات کودکان برای خودشان حقیقتی محکم است و نباید والدین از دریچه ذهنی خودشان  احساسات کودکان را منکر شوند.

پوربابا گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات هر فرد به‌خصوص کودکان در زندگی، پیدا کردن کسی است که به درد دل‌های او خوب گوش کند و مورد اعتماد او باشد.

کودکان والدین خود را مطئمن‌ترین فرد می‌دانند

کارشناس بهداشت روان مرکز بهداشت بویراحمد با بیان این‌که کودکان قاعدتاً با داشتن پدر و مادر این تفکر را دارند که پدر و مادر را مورد اعتمادترین فرد برای خود در شرایط طبیعی بدانند، افزود: گوش دادن مهارتی است که هر پدر و مادری باید بیاموزد و با استفاده از آن به کودکان خود کمک کند تا احساساتشان را بیان کنند و به اصطلاح عامیانه سبک بشوند.

پوربابا ادامه داد: گوش دادن والدین باعث نزدیک‌تر شدن آن‌ها به کودکانشان می‌شود و به بچه‌ها کمک می‌کند که به راه‌حل جدیدی برای مسائل‌ خود فکر کنند.

وی با اشاره به این‌که راه‌هایی برای گوش دادن موثر و پویا وجود دارد که با رعایت این نکات کودکان بهتر می‌توانند هر احساس و درد دلی را برای والدین خود بیان کنند، تصریح کرد: یکی از این راه‌ها نشان دادن علاقمندی و توجه خود برای گوش دادن به حرف کودک است به طوری که با برقراری تماس چشمی او را مطمئن کنید که متوجه‌ حرف‌هایش هستید.

این کارشناس بهداشت روان اظهار داشت: تعدادی از کودکان نیاز دارند که برای شروع صحبت از آن‌ها دعوت شود پس بهتر است که کودک را برای صحبت کردن تشویق کنید.

به شیوه «بله و خیر» به سئوالات فرزندان خود پاسخ ندهید

وی ادامه داد: کودکان به دلیل ذخیره لغات محدودتر نسبت به بزرگ‌ترها و تجربه و تمرین کمتر در حرف زدن وقت بیشتری را صرف پیدا کردن کلمه‌های مناسب می کنند؛ از این‌رو لازم است والدین صبورانه به حرف فرزندان خود گوش دهند تا احساس کنند که برای گوش دادن به حرف‌هایشان وقت کافی دارید.

پوربابا با اشاره به پیام‌های غیرکلامی کودکان از جمله اخم کردن، مشت کردن دست‌ها به هنگام عصبانیت یا تغییر در روش‌های رفتاری افزود: والدین باید به اشارات غیرکلامی کودکان توجه کنند.

این کارشناس بهداشت روان مرکز بهداشت بویراحمد به والدین توصیه کرد: از سئوال‌های بسته و مبهم بپرهیزید و در جواب سئوال‌های کودکان با «بله یا خیر» پاسخ ندهید که جلوی گفت و شنود را می‌گیرد و مکالمه زود بسته می‌شود.

احساسات کودکان را بازنمایی کنید و کمک کنید تا تجاربش را تشریح کند

پوربابا با بیان این‌که احساسات کودکان را بازنمایی کنید و کمک کنید تا تجاربش را تشریح کند، یادآور شد: خودتان را به جای کودک گذاشته و به او نشان دهید که مسئله را درک و با او هم‌دل هستید و از این‌رو به او کمک کنید تا افکارش را تشریح کند.

وی در خصوص کلمات و جملات سخت به کودکان اظهار داشت: کلمات باید با فهم کودک متناسب باشد و از کلمات قلمبه، سلمبه و سخت استفاده نشود.

پوربابا خاطرنشان کرد: کودکان گاهی نمی‌خواهند درباره موضوعی صحبت کنند یا این‌که می‌خواهند مدتی تنها باشند که بهتر است در آن لحظه به خلوت کودک احترام گذاشته و متوجه او باشید که در فرصتی مناسب پای صحبت او بنشینید.

انتهای پیام/82005/م40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول