اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مربی برتر خراسان جنوبی از مشکل کمبود کارآموز می‌گوید

موازی‌کاری بلای جان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است

مربی برتر اتومکانیک خراسان جنوبی یکی از علت‌های کمبود کارآموز در کارگاه‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای را موازی‌کاری در کشور می‌داند.

موازی‌کاری بلای جان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، امروزه در اکثر جوامع پیشرفته و توسعه یافته نمی‌توان نیاز به خودرو به معنی عام آن را در زندگی شخصی و اجتماعی انسان‌ها نادیده گرفت از این رو هر کسی ممکن است با خودرو سروکار داشته باشد.

وقتی دارید رانندگی می‌کنید، با شنیدن یک صدای ناهنجار چه می‌کنید؟ بی‌توجه به راه خود ادامه می‌دهید، با دقت به صدا گوش می‌کنید، ولی کار خاصی نمی‌کنید و دعا می‌کنید صدا خود به خود قطع شود، یا در نخستین فرصت در صدد رفع عیب برمی‌آیید؟ عقل سلیم می‌گوید که هر صدای ناهنجاری نشانه وجود عیب است و برای اینکه سیستم درست کار کند باید هر چه سریع‌تر آن عیب برطرف شود. ولی دعا کنید این اتفاق خارج از شهر برای شما پیش نیاید چون در آن هنگام باید خودتان دست‌ به‌کار شوید و آغاز به تعمیر خودرو کنید، هیچکس نمی‌تواند بگوید این اتفاق برای من نمی‌افتد چون به هر حال اتفاق برای هر کس ممکن است اتفاق بیفتد.

حال مهم است که چقدر برای این روز آمادگی دارید و می‌توانید ماشین خود را حداقل در حد رسیدن به شهر تعمیر کنید چون اگر قصد داشته باشید برای امداد خودرو منتظر بمانید شاید سال‌ها طول بکشد تا بتوانید به شهر برسید.

در این راستا خبرنگار ما با مربی نمونه اتومکانیک فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی به گفت‌وگو پرداخته که در زیر می‌خوانید:

فارس: لطفا خودتان را معرفی کنید؟

مهدی فرشاد لیسانس مکانیک از دانشگاه باهنر کرمان هستم. مدت هفت سال است که مربی کارگاه اتومکانیک خودرو فنی و حرفه‌ای بیرجند هستم و قبل از آن به مدت دو سال، به عنوان کارشناس فنی در شرکت سایپا فعالیت داشته‌ام.

فارس: در مورد افتخارات خود توضیح دهید؟

در مدتی که در نمایندگی سایپا مشغول به کار بوده‌ام نفر برتر آزمون کارشناسان فنی کل کشور شدم و دو سال مربی نمونه فنی ‌و حرفه‌ای در استان خراسان جنوبی بوده‌ام و امسال نیز به عنوان مربی برتر استان به مرحله کشوری معرفی شده‌ام.

فارس: انتخاب مربی نمونه بر اساس چه معیارهایی است؟

امتیازات بر اساس سوابق، تعداد کارآموزان، قبولی کارآموزان در پایان دوره، فعالیت‌های جنبی در حیطه کار مطابق با رشته، نوشتن استانداردهای آموزشی جدید، اختراع و ابتکار‌، شرکت در نمایشگاه گذر مهارت، فعالیت‌های بازدیدآموزی برای کارآموزان، شرکت در دوره‌های مربیگری، تعداد گواهینامه‌ها، گرفتن تقدیرنامه از افراد خاص، آموزش‌های برون سازمانی و امتیازدهی کارآموزان داده‌ می‌شود.

فارس: تاکنون چه دوره‌های آموزشی را گذرانده‌اید و چه گواهینامه‌هایی را کسب کرده‌اید؟

قبل از ورود به فنی و حرفه‌ای در دوره‌های مختلف آموزشی که برای خودروهای پراید،زانتیا و نیسان در شرکت سایپا برگزار شد، شرکت کرده‌ام،بعد از آن به مدت 6 ماه دوره‌های بدو استخدام مربی را در مرکز تربیت مربی و 9 دی کرج گذرانده‌ام.

سالانه نزدیک به 120 ساعت دوره‌های بازآموزی گذرانده‌ام که این آموزش‌ها بر اساس استاندارد‌های تحت نظارت شرکت کویی‌کای کره بوده و در آن از خودروها و تجهیزات به‌روز دنیا استفاده شده است. که من در این مدت توانسته‌ام حدود 50 گواهینامه تخصصی و عمومی در زمینه تعمیر خودرو دریافت کنم.

فارس: تاکنون چه تعداد کارآموز داشته‌اید و چند ساعت آموزشی برگزار کرده‌اید؟

فرشاد: تعداد کارآموزان ما بنا به ظرفیت کارگاه‌ها، در هر دوره 14 نفر است ولی چون استقبال از رشته‌‌های تعمیر خودرو بیشتر است ما نیز تعداد کارآموزان بیشتری را جذب می‌کنیم و حدود 35 تا 40 هزار نفر ساعت آموزش رسمی پرتالی در کارگاه اتومبیل فنی و حرفه‌ای بیرجند انجام داده‌ام ولی در کنار آموزش‌های رسمی، آموزش‌های پادگانی و دانشجویی را نیز انجام داده‌ام.

فارس: درصد قبولی کارآموزان رشته تعمیر خودرو چقدر است؟

متاسفانه ضعفی که در این زمینه وجود دارد این است که آزمون‌هایی که برگزار می‌شود آزمون‌هایی نیست که کارآموزان بتوانند نمره قبولی کسب کنند چون آزمون‌های سراسری بدون منابع آموزشی برگزار می‌شود.

از این رو درصد قبولی کارآموزان دوره‌های درجه دو کمتر است ولی در دوره‌های درجه یک، چون اکثر کارآموزان لیسانس مکانیک هستند و ابتدا درجه‌های درجه دو را گذرانده‌اند، درصد قبولی کارآموزان بیشتر است.

فارس: لطفا در مورد فعالیت‌های جنبی که در حیطه کار انجام داده‌اید صحبت کنید؟

 در سال گذشته یک قطار شادی برای عید نوروز توسط میراث فرهنگی سفارش داده شد که ما برای انجام این کار یک دستگاه لندیور را باز کردیم و با تغییراتی که در آن دادیم و همچنین رنگ‌آمیزی که روی آن انجام شد از آن ظرف مدت 10 روز یک قطار شادی ساختیم.

همچنین در سال 90 در کارگاه درجه یک تعمیر خودرو با همکاری کارآموزان طرح بهبود دهنده موتور پژو 405 را ارائه کردیم که استقبال زیادی نیز صورت گرفت و به فروش نیز رفت.

فارس: در حال حاضر چه دوره‌های آموزشی را برگزار می‌کنید؟

در حال حاضر دوره‌های درجه یک و درجه دو مکانیک خودرو و دوره‌های درجه یک و درجه دو برق خودرو در مرکز فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

امکانات مرکز در کارگاه‌ها به‌روز است و سال به سال خودروهای جدید و امکانات جدید اضافه می‌شود و همچنین گواهینامه‌هایی که به کارآموزان در پایان دوره داده می‌شود، گواهینامه‌های بین‌المللی با کد استاندارد بین‌المللی است که این گواهینامه‌ها برای گرفتن پروانه کسب باید حتما ارائه شود.

فارس: شما به عنوان یک مربی نمونه که چند سال در این زمینه مشغول بکار بوده‌اید چه درخواستی از مسئولان دارید؟

تمام نفراتی که در این سازمان کار می‌کنند باید به صورت زنجیروار با هم همکاری داشته باشند.

مدیران باید جلسات بیشتری با مربیان برگزار کنند تا با همفکری یکدیگر شکاف‌هایی که در بین است برطرف شود و همچنین کمک‌های مالی و تشویقی بیشتری برای مربیان داشته باشند.

مسئولان باید امکانات بهتر و بالاتری در اختیار کارآموزان قرار دهند، بازدیدهای بیشتری برای کارآموزان برگزار کنند، نیازهای آموزشی را ببینند و بر اساس آن آموزش‌های به‌روز را ارائه بدهند.

این مربی با بیان اینکه برای ورود کارآموزان به بازار کار مسئولان باید کاری انجام بدهند، متذکر شد: هنرآموزان از طرف سازمان به اتحادیه‌ها و صنایع معرفی بشوند تا ورود آنها به بازار کار راحت‌تر شود و همچنین برای بیمه کردن کارآموزان در ابتدای کار همکاری لازم را داشته باشند.

بعضی از کارگاه‌ها دستگاهای خیلی گران لازم دارند و کارآموزان برای ایجاد این کارگاه‌ها باید سرمایه اولیه زیادی را داشته باشند که این در صورتی امکان دارد که وام با سود کم و مدت بالا به کارآموزان داده شود که چند سالی است این کار توسط فنی ‌و حرفه‌ای انجام نمی‌شود و این کار توسط بعضی بانک‌ها با حساسیت بسیار بالا انجام می‌شود.

فارس: به نظر شما کمبود کارآموز ناشی از چیست؟

استان ما به عنوان استان صنعتی محسوب نمی‌شود و همچنین آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در استان خراسان جنوبی خوب جا نیفتاده و عدم شناخت عموم از فعالیت‌های فنی‌ و حرفه‌ای از دیگر مشکلات ما در این زمینه است.

یکی از علت‌های کمبود کارآموز شاید این باشد که موازی کاری در کشور ما وجود دارد به طور مثال آموزش‌هایی که ما ارائه می‌دهیم در آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و حتی در شرکت‌های خودرو انجام می‌شود که این خود در تعداد کارآموزان نقش بسزایی دارد.

انتهای پیام/69019/ح40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول