اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مخترع بسیجی:

متفکران بسیجی با مطالعات به روز، نقایص تجهیزات خارجی را برطرف کنند

مخترع بسیجی مازندران گفت: متفکران بسیجی می‌توانند با مطالعات خود بر روی تجهیزات ساخته شده کشورهای خارجی، نقایص مصنوعات را برای بهبود کیفیت برطرف کنند.

متفکران بسیجی با مطالعات به روز، نقایص تجهیزات خارجی را برطرف کنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، ولی‌الله مهدی‌پور مخترع بسیجی شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران است.

 این مخترع که فوق لیسانس کارشناسی ارشد مهندسی صنایع است عضو بسیج پایگاه‌های بابل و شورای مرکزی بسیج است.

این مخترع شش طرح پژوهشی اجرایی انجام داده، کارگر نمونه کشور در سال 89 و رئیس کارخانه خمیرسازی شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران و دارای ابداعات سازنده‌ای همچون طراحی سیستم بازیابی پساب صنعتی کارخانه، طراحی سیستم کاهنده آلودگی پساب صنعتی است.

وی با یادآوری اینکه نباید تلقی کرد تولیدات کشورهای خارجی عاری از نقص است در گفت‌وگو با فارس گفت: متفکران بسیجی می‌توانند با مطالعات خود بر روی تجهیزات ساخته شده کشورهای خارجی، نقایص مصنوعات را برای بهبود کیفیت برطرف کنند.

این بسیجی مازندران طراحی و ساخت تیغه‌های جداکننده خمیر در دستگاه فیلتر دوار را از دیگر اختراعاتش بیان کرد و گفت: دستگاه پرس آمریکایی به دلیل تحریم ورود قطعاتش ناممکن بود و همواره از بدو زمان نصب با مشکل مواجه بوده و با توقف خط تولید لطمات زیادی را به دنبال داشتیم.

وی ادامه داد: از این جهت با تلاش نیروهای خلاق و بروز ایده‌ها، طرحی را برای جایگزینی دستگاه اتخاذ کردیم که علاوه بر جلوگیری از خروج بیش از 2 میلیارد تومان در سال 85 با صرف هزینه تمام شده 50 میلیون تومان نیاز داخل را برطرف و از اتکا به بیگانگان و سودجویان بی‌نیاز شده و چرخه تولید صنعت و توسعه را پایدار کردیم.

این مخترع مازندرانی دغدغه ضعف و نقص در طراحی تیغه دوار کشورهای سازنده را از جمله موارد مهم در شرایط تحریم ایران دانست که عامل بروز ایده در طراحی و ساخت این تیغه بی‌نقص در کشور شد و افزود: به دلیل ضعف طراحی مشکل بازگشت مجدد مواد شستشو شده از پرسه تولید به داخل مواد اصلی نظیر خمیر کاغذ را داشتیم.

وی گفت: با توجه به مشکلات زیست محیطی ایجاد شده و هزینه هدررفت مواد به فکر اصلاح ساختار دستگاه افتادیم که ابتدا وقتی با طراح دستگاه در سوئد صحبت شد اذعان می‌کرد این ضعف غیر قابل اصلاح است اما ما با پیگیری و مطالعه ایده، طرح جدیدی ارائه دادیم و موفق به رفع نقص شدیم.

مهدی‌پور روشن سیستم بازیافت پساب را از دیگر ابداعات خلاق جامعه بسیج علمی در چوب و کاغذ مازندران خواند و گفت: عموما پساب‌های صنعتی به دلیل آلودگی زیاد قبل از رهاسازی در طبیعت تصفیه شده تا از آلودگی خارج شوند که این کار برای صنایع چوب و کاغذ همواره یک دغدغه بود که آلودگی برخی از پساب‌ها به راحتی قابل کاهش نبود.

وی گفت: از جمله پساب صنعتی واحد کارخانه پخت خمیر کاغذ که در این شرایط با ایجاد طراحی جدید با ساخت تجهیزات مناسب با تصفیه پساب مجددا آب را در پروسه تولید به چرخش درآوردیم.

این مخترع طراحی سیستم افزایش ظرفیت مواد مواد بازیافتی را از دیگر ابداعات خود خواند و ادامه داد: حجم زیادی از موارد مورد نیاز واحد خمیرسازی به واحد بازیافت ارسال می‌شد که از ظرفیت دستگاه خارج بود و باعث توقف خط تولید می‌گشت پس با طراحی و اندازه‌گیری سیستم‌های تولید خمیر و پخت مواد شیمیایی به اندازه ظرفیت بالا از هدر رفت مواد جلوگیری شد.

مخترع بسیجی از برتری طرح خود در جشنواره خوارزمی سال 89 کشور یاد کرد و گفت: به خاطر اجرای طرح سیستم بازیافت و پساب تقدیرنامه‌هایی از کشورهای سوئد و فنلاند داشتم.

وی افزود: در سال 1371 از کشورهای انگلیس و کانادا دعوت نامه داشتم اما احساس کردیم حضور در آنجا با عقیده ارزشی و  شرایط فرهنگی ما ایرانیان متعهد مطابقت ندارد.

مهدی‌پور روشن از حضور خود در عملیات کربلای پنج در شلمچه یاد کرد و گفت: افتخار دارم در دوران دفاع مقدس رزمنده سپاه اسلام بودم و جانبازی کوچکی را به یادگار داشتم و با این تفکر بسیجی و انقلابی است که در مقابل تحریم‌ها ایستادگی کردیم.

انتهای پیام/2296/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول