اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اردبیل درصدد ایجاد اتاق بازرگانی مشترک در باکو

بیش از 80 درصد از تولیدات اردبیل به جمهوری آذربایجان صادر می‌شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: بیش از 80 درصد از تولیدات اردبیل به جمهوری آذربایجان صادر می‌شود.

بیش از 80 درصد از تولیدات اردبیل به جمهوری آذربایجان صادر می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل حسین پیرموذن در سفر به جمهوری آذربایجان با هدف توسعه روابط مشترک بین ایران و جمهوری آذربایجان در کنفرانس خبری باکو اظهار داشت: در حال حاضر در اتاق بازرگانی استان اردبیل بخش‌های ویژه‌ای برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با چندین کشور خارجی به خصوص با کشورهای اروپایی ایجاد کرده‌ایم اما اتاق مشترک بازرگانی با کشور جمهوری آذربایجان نداریم.   

وی با دعوت از مقامات رسمی جمهوری آذربایجان و روزنامه‌نگاران این کشور برای سفر به ایران ابراز امیدواری کرد مقامات و روزنامه‌نگاران آذربایجانی در این سفر با ظرفیت تولید در ایران که سیستمی مطابق با سیستم تولید اروپا دارد آشنا شوند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن نزدیکی و همسایگی دو کشور آذربایجان و ایران و همچنین پائین بودن قیمت اجناس در ایران، ایجاد تسهیل در برقراری مناسبات تجاری و اقتصادی منافع هر دو کشور را تأمین خواهد کرد.

وی یادآور شد: هدف ما نیز از این سفر ایجاد اتاق مشترک بازرگانی استان اردبیل با جمهوری آذربایجان می‌باشد که راه رسیدن به این اهداف را کوتاه‌تر می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد پس از انجام دیدارها و مذاکرات دو جانبه این کار به نتیجه رسیده و موجب توسعه سطح همکاری‌ها و مناسبت‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور همسایه شود.

پیرموذن با اشاره به حجم 57 میلیون دلاری مبادلات تجاری استان اردبیل با جمهوری آذربایجان در سال گذشته، گفت: بیش از 80 درصد از محصولات تولیدی استان اردبیل به کشور جمهوری آذربایجان صادر می‌شود که عمدتاً شامل کالاهای پلاستیکی و محصولات کشاورزی می‌باشد.

این مسئول کیفیت ممتاز و قیمت ارزان صنایع قدرتمند شیمیایی ایران را خاطرنشان کرد و با بیان اینکه در شش ماه نخست امسال حجم تجارت با جمهوری آذربایجان به میزان 19 میلیون دلار بوده است، عنوان کرد: زمانی حجم مبادلات تجاری با آذربایجان در جایگاه دهم بود و هم‌اکنون جایگاه دهم اشغال شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل در پاسخ به سئوال خبرنگاران آذری در خصوص چگونگی مناسبات تجاری این استان با کشور ارمنستان بیان داشت: استان اردبیل به دلیل هم مرز نبودن با ارمنستان همکاری اقتصادی با این کشور ندارد.

پیرموذن افزود: برقراری خط هوایی اردبیل – باکو می‌تواند بسیار راهگشا باشد و این اقدام منافع متقابل برای اتباع هر دو کشور همسایه به خصوص تجار و بازرگانان را به همراه خواهد داشت.

این مسئول تصریح کرد: هر چند مقامات آذربایجانی تاکنون علاقه‌ای برای ایجاد این خط پروازی نشان نداده‌اند و از طرفی به دلیل تحریم‌هایی که علیه ما صورت گرفته است قادر به برقراری این خط پروازی نیستیم اما برای برقراری این خط پروازی آماده هستیم و در جلسات آینده نیز در خصوص این موضوع مذاکراتی با مقامات محترم جمهوری آذربایجان خواهیم داشت.

شرایط مناسبی برای حضور سرمایه‌گذاران آذری در اردبیل فراهم می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، شهردار اردبیل نیز در کنفرانس مطبوعاتی باکو طی سخنانی شرایط مناسب شهر اردبیل به عنوان مکانی ایده‌آل برای سرمایه‌گذاری در امر گردشگری را خاطرنشان کرد و با دعوت از فعالان اقتصادی دو کشور همسایه برای مشارکت در این امر گفت: تجار و بازرگانان دو کشور همسایه می‌توانند در این زمینه همکاری‌های مناسبی داشته باشند.

صدیف بدری با اذعان به اینکه شرایط مناسب را برای سرمایه‌گذاران آذربایجانی فراهم می‌کنیم، یادآور شد: ما می‌توانیم در زمینه ساخت و ساز و توسعه حمل و نقل درون‌شهری همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشیم.

وی با تحسین عملکرد مسئولان اجرایی شهر باکو در زمینه نوسازی و توسعه ساخت و ساز در مرکز شهر باکو ابراز داشت: دو شهر اردبیل و باکو می‌توانند در این زمینه از تجربیات هم استفاده کنند.

انتهای پیام/62003/ی/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول