اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس عنوان شد

کمیته امداد در تلاش برای کم‌عمق کردن شکاف میان فقیر و غنی

کمیته امداد در تلاش برای کم‌عمق کردن شکاف میان فقیر و غنی است و در این راستا با ایجاد پایگاه‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی در این راه گام‌های موثری برداشته است.

کمیته امداد در تلاش برای کم‌عمق کردن شکاف میان فقیر و غنی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، عده‌ای از هموطنانمان زیر بار سنگین مشکلات اقتصادی کمر خم کرده‌اند. تورم و گرانی از یک سو و عدم مدیریت مناسب اندوخته‌های مالی از سوی دیگر، سبب ایجاد شکافی عمیق میان فقیر و غنی در جامعه کنونی شده است که در این میان ضرورت وجود نهادهای امدادی و کمک‌رسان به این اقشار مستضعف، بیش از پیش احساس می‌شود.

کمیته امداد امام خمینی به عنوان یادگار ارزشمند امام راحل و مهمترین نهاد که در این زمینه فعالیت می‌کند، به روزنه امیدی برای بسیاری از افراد این قشر آسیب‌دیده اجتماعی تبدیل شده است.

برای تقویت چنین حمایت‌هایی از محرومان، بر خود لازم دانستیم به کمیته امداد امام خمینی سری بزنیم تا در جریان اقدامات این نهاد در خدمت‌رسانی به محرومان و دستگیری از نیازمندان قرار بگیریم.

به این منظور گفت‌وگوی مفصلی را با جلال حسین‌زاده، مدیرکل کمیته امداد آذربایجان غربی انجام داده‌ایم که توجه خوانندگان را به این گفتوگو جلب می‌کنیم.

در سه ماه نخست سال‌جاری چه تعداد افراد به جمع مددجویان زیر پوشش کمیته امداد پیوستند؟

تا پایان سال 91، تعداد کل خانوارهای زیر پوشش کمیته امداد آذربایجان غربی، 70 هزار و 649 خانوار، مشتمل بر 151 هزار و 99 نفر بودند، که تا پایان سه ماه نخست سال‌جاری این تعداد به 78 هزار و 596 خانواده افزایش یافت که این آمار حاکی از پیوستن 7 هزار و 947 خانواده جدید به مجموعه کمیته امداد بوده است.

همچنین تعداد کل افراد زیر پوشش، با رشد 14 هزار و 20 نفری، در نهایت به 165 هزار و 119 نفر تا پایان سه ماه نخست سال‌جاری رسید.

از این میان 56 هزار و 844 خانوار به صورت مددجویان عادی و 21 هزار و 752 خانوار در قالب طرح شهید رجائی از خدمات همه جانبه کمیته امداد استان بهره‌مند شدند.

با توجه به مشکلات متعدد خانواده‌های دارای سرپرست زن، چه تعداد از مددجویان مورد حمایت دارای سرپرست زن بوده‌اند؟

تا پایان سه ماه نخست سال‌جاری، تعداد کل خانوارهای مورد حمایت دارای سرپرست زن رقمی بالغ بر 35 هزار و 700 خانواده، با بیش از 60 هزار و 700 نفر بود، که برای حل مشکلات معیشتی و معضلات مالی این افراد، حمایت‌های مادی و معنوی خوبی در حد توان از آن‌ها صورت گرفته است.

در راستای کمک‌رسانی به خانواده‌های زندانیان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

حل مشکلات متعدد خانواده‌های زندانیان، به ویژه زندانیان جرائم غیر عمد، از دیگر محورهای مهم کمیته امداد آذربایجان غربی در دستگیری از نیازمندان است که بر این اساس، یک هزار و 200 خانوار مشتمل بر 3 هزار و 463 نفر، زیر پوشش حمایت‌های کمیته امداد قرار گرفتند که این رقم در مقایسه با آمار نهایی سال گذشته، رشد قابل توجهی داشته است.

در ارتباط با حل مسائل و مشکلات درمانی بیماران زیر پوشش کمیته امداد، چه اقداماتی انجام شده است؟

برای حل مشکلات درمانی این افراد، اقدام به صدور کارت بیمه درمانی برای 61 هزار و 482 نفر صورت گرفت، که هم اکنون این افراد دارای کارت بیمه درمان هستند و می‌توانند از خدمات درمانی ارائه شده برای دارندگان این کارت‌های بیمه بهره‌مند شوند.

در این راستا و برای تأمین هزینه خدمات درمانی این افراد، بیش از 10 میلیارد و 192 میلیون ریال هزینه شده است.

چه تعداد مراکز درمانی طرف قرارداد با کمیته امداد، در حال حاضر در استان وجود دارد؟

در حال حاضر قریب به 500 مرکز درمانی در زمینه ارائه خدمات به بیماران زیر پوشش کمیته امداد با ما همکاری می‌کنند که شامل 28 بیمارستان، 28 درمانگاه، 54 آزمایشگاه، 40 مرکز سونوگرافی، 110 داروخانه، به همراه 13 مرکز فیزیوتراپی، دو مرکز کلینیک تخصصی و یک مرکز رادیولوژی نوار عضله می‌باشد.

این مراکز در شهرستان‌های مختلف استان به تناسب جمعیت آن مناطق توزیع شده‌اند، به طوری که بیش‌ترین این مراکز در ارومیه با 185 مرکز، میاندوآب با 39 مرکز و مهاباد با 37 مرکز درمانی است.

علاوه بر این مراکز، در حال حاضر 132 پزشک متخصص، 52 پزشک عمومی و دو پزشک فوق تخصص به همراه 17 دندان‌پزشک در استان با کمیته امداد امام خمینی همکاری دارند.

برای کمک به ازدواج جوانان و حل معضل اشتغال آنان چه کمک‌هایی از سوی کمیته امداد ارائه می‌شود؟

ازدواج سنت حسنه‌ای است که با توجه به مشکلات مالی بسیار که گریبانگیر جوانان عصر کنونی شده است، عموما با تأخیر صورت می‌گیرد، که کمیته امداد برای حل بخشی از این مشکلات جوانان، با ارائه تسهیلات مختلف، سعی در هموارسازی این مسیر برای آنان دارد.

کمیته امداد آذربایجان غربی در سه ماه نخست سال‌جاری بیش از 100 مورد جهیزیه به دختران نیازمند و کمک هزینه ازدواج به پسران جوان نیازمند ارائه کرده که در این راستا بیش از یک میلیارد و 152 میلیون ریال هزینه به جوانان در آستانه ازدواج پرداخت شده است.

علاوه بر این با ارائه وام‌های قرض‌الحسنه به نیازمندان، سعی در حل بخشی از مشکلات مالی افراد داشته‌ایم که از این باب نیز تنها در سه ماه نخست سال‌جاری بیش از 747 وام قرض‌الحسنه، با ارزشی بیش از 5 میلیارد و 870 میلیون ریال، به افراد نیازمند پرداخت شد که این وام‌ها بدون کارمزد بوده و با عنوان وام کارگشایی به افراد ارائه شده است.

میزان مشارکت‌های مردمی در راستای کمک به خانواده‌های نیازمند به چه صورت بوده است و آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به تعدد نیازمندان و کثرت نیازهای مالی آنان در شرایط کنونی، نیاز به مشارکت‌های مردمی خیرین نیکوکار، به خوبی احساس می‌شود که خوشبختانه مردم خیراندیش استان، همواره در امور خداپسندانه پیش قدم بوده‌اند، به طوری که سال گذشته جمع کل مشارکت‌های مردمی به این نهاد، به بیش از 270 میلیارد ریال رسید که این رقم در نوع خود تا سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

در سه ماه نخست سال‌جاری نیز بیش از 24 میلیارد و 414 میلیون ریال از محل کمک‌های مردمی، درآمد عاید کمیته امداد شد که این مبالغ برای رفع مشکلات مددجویان هزینه می‌شوند.

با توجه به افزایش تمایل مردم به دستگیری از نیازمندان در ماه مبارک رمضان، جمع کل مشارکت‌های مردمی دریافت شده از سوی کمیته امداد استان، تنها در این ماه نیز به بیش از 40 میلیارد ریال رسید که در مقایسه با میزان مشارکت‌های مردمی در رمضان سال گذشته 100 درصد رشد داشته است.

با وجود اینکه اقدامات خوبی در این زمینه از سوی کمیته امداد استان صورت گرفته است، ولی همچنان شعله‌های فقر و نداری از گوشه گوشه جامعه افروخته می‌شود که زدودن این ریشه‌های فقر از جامعه، نیازمند اتخاذ تدابیری اساسی از سوی مراجع مربوطه است و همگرایی دستگاه‌های متولی بسیاری را در این زمینه می‌طلبد.

انتظار می‌رود دولت جدید تمهیداتی بیاندیشد تا بیش‌تر ماهی‌گیری را به افراد بیاموزیم، گرفتن ماهی و دادن آن به دست فردی گرسنه، بار چندانی از مشکلات او برنداشته و سنگینی احساس سرخوردگی، یأس و ناامیدی را از دوش فرد بر نخواهد داشت.

به امید فردایی بهتر در ایرانی آبادتر و یک‌رنگ‌تر...

انتهای پیام/61006/ر40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول