اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‌وگوی تفصیلی فارس با عضو منتخب شورای شهر اصفهان

زادهوش: عده‌ای درصدد ورود اجباری گزینه‌های علی‌البدل به شوراها هستند

عضو منتخب شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: عده‌ای درصدد ورود اجباری گزینه‌های علی‌البدل به شوراها هستند.

زادهوش: عده‌ای درصدد ورود اجباری گزینه‌های علی‌البدل به شوراها هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان با توجه به برگزاری انتخابات شورای شهر و انتخاب تعدادی از افراد جدید برای نشستن بر کرسی‌های تالار شورای شهر بر آن شدیم تا با وجود تحولات اساسی در اصفهان به منظور تعیین رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان و همچنین انتخاب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان و به دنبال آن انتخاب یک شهردار اصلح برای شهر اصفهان بر آن شدیم با یکی از منتخبان مردم برای حضور در دور چهارم شورای شهر عدنان زادهوش به گپ‌وگفتی در ارتباط با موارد مختلف در شهر اصفهان بپردازیم که این منتخب شورا پس از حضور در دفتر خبرگزاری فارس در اصفهان و بازدید و آشنایی با بخش تحریریه در نشستی صمیمانه به سئوالات فارس پاسخ گفت.

فارس: یک بیوگرافی از خودتان و سابقه تحصیلی و سیاسی خود و همچنین افتخارات کسب کرده خود می‌فرمایید؟

در ابتدا باید بگویم تنها افتخار من در زندگی، سابقه رزمندگی و حضورم در جبهه‌های جنگ حق علیه باطل و جانباز شدنم است.

در ادامه با تبسمی به لب به فعالیت سیاسیش که از دوران جوانی و دانشجویی با حضور در دانشگاه علوم پزشکی آغاز کرده و جزء هیئت موسس دفتر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودم و برای یکسال دبیر این دفتر انتخاب شدم و پس از فارغ التحصیلیم از دانشگاه به فعالان سیاسی - اجتماعی خود در مکان‌های مختلفی چون جمعیت ایثارگران استان اصفهان به عنوان قائم مقام، رئیس انجمن پزشکان عمومی در اصفهان و دوره دوم شورای شهر اصفهان نیز خدمت کرده‌ام.

فارس: از دیدگاه شما رسالت و وظیفه رسانه‌ها چیست؟

با انتقاد از اینکه برخی از رسانه‌های جمعی و مکتوب در مسیر رسالت خود قدم بر نمی‌دارند و با دامن زدن به بحران سازی‌های اجتماعی و چهره کردن افرادی که لیاقت حضور در بعضی از جایگاه‌ها را ندارند قلم می‌زنند.

یکی از رسالت‌های رسانه‌های مجازی و مکتوب دادن تحلیل‌های صحیح و برمبنای حق و عدالت در کنار پوشش اخبار است است.

رسانه‌ها باید با قلم و نگارش خود برخی از ذائقه و فرهنگ‌های غلط رایج در بین مردم را تغییر و به سمت و سوی درست هدایت کنند.

فارس: وظیفه رسانه‌های استانی را در قبال انتخابات شورای شهر اصفهان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رای دادن به افرادی که صرفا چهره هستند و مردم فقط از لحاظ چهره‌ای آنها را می‌شناسند، یک فرهنگ اشتباه است و از آن غلط‌تر این است که برخی از کاندیداها از این روش اشتباه برای رای آوری خود استفاده می‌کنند و با حضور اجباری خود در ملاء عام و انظار عمومی در دوران انتخابات، بصورت غیر مستقیم جایگزینی کارشناس و متخصص را به شهرت تبلیغ می‌کنند.

انتظاری که از رسانه‌ها و جامعه مطبوعات می‌رود این است که در اقدامی جهادگرانه در دهه عدالت، بر مسیر صلاح جامعه و حقیقت قلم بزنند.

فارس: مرز نابودی یک رسانه‌ استانی از دیدگاه شما چیست؟

با بیان اینکه رشد و گسترش و فعالیت انحصار طلبانه بدنه برخی از رسانه‌های وابسته به فکر، جناح یا حتی ارگان خاص همچون شهرداری معضلی خطرناک است که نباید به دیگر رسانه‌ها و مطبوعات سرایت کند، علت خطرناک بودن این امر جلوگیری و سانسور واقعیات و حق و حقیقت است و سبب ترویج و القا بعضی از مطالب غیر واقع می‌شود.

فارس: خط مشی اصلی رسانه‌ها و مطبوعات از دیدگاه شما چیست؟

علت نامگذاری دهه اخیر به نام عدالت از سوی رهبر معظم انقلاب یک خط مشی لازم برای تمام دستگاه‌ها، رسانه‌ها و مطبوعات است و باید مسیر حرکتشان در راه مطالبه عدالت گری‌ها است و باید خبرها براساس مطالبه عدالت گری باشد.

فارس: از حال ‌و هوای روزهای قبل از آغاز رسمی دوره چهارم شورای شهر اصفهان بگویید و بفرمایید آیا این درست است که عده‌ای درصدد حذف برخی از منتخبین مردم و جایگزینی گزینه‌های علی البدل بجای آنها هستند؟

حذف عده‌ای از اعضای جدید و منتخب مردم توسط عده‌ای از افراد با ترفند‌‌هایی چون تهمت، سیاه نمایی سوابق فرد، شایعه سازی، پیشنهادهای پست و مقام سیاسی و اقتصادی هم خلاف است، هم جرم و گناه محسوب می‌شود.

همچنین عده‌ای با قدرت درصدد حفظ میز و کرسی 10 تا 14 ساله خود هستند و متخصصان و متعهدان منتخب مردم، موظف هستند تا با همان قدرت در مقابل آنها ایستادگی کنند و پیگیر مصالح و منافع شهروندان در چهارمین دوره شورای شهر باشند.

فارس: به نظر شما اعضای شورای شهر برای تعیین شهردار آتی اصفهان باید بر روی چه گزینه‌هایی و با چه ویژگی‌هایی تمرکز و تفکر کنند و آیا گزینه‌هایی در این ارتباط مطرح شده است؟

بدون شک تعیین رئیس شورای شهر و شهرداری یکی از وظایف حساس و مهم اعضای شورای شهر است و قطعا هر گونه تصمیم امروز در آینده فردای مردم تاثیری بی بدیل دارد و تمام اعضاء به این موضوع اذعان دارند و رایزنی‌هایی در این ارتباط با اعضای فعلی و جدید شورای شهر شده و بزودی نتایج آن را خواهید شنید.

با توجه به عدم تمایل مرتضی سقائیان‌‌نژاد برای ادامه کار در شهرداری و همچنین مطرح شدن پست‌هایی در رده‌ها و مکان‌های دیگر، گزینه‌هایی را برای شهردار آتی اصفهان در نظر گرفته‌ایم که فعلا فقط در حد گمانه زنی است؛ از جمله این افراد می‌توان به سردار صبوری، مجید خراسانی، حاجیان (فرماندار سابق) اشاره کرد.

فارس: تمایل شما در دوره چهارم شورای شهر بیشتر برای فعالیت و ورود به سمت کدام یک از کمیسیون‌‌های شورا است؟

یکی از ضروریات شورای شهر تشکیل کمیسیون‌های تخصصی لازم برای حل معضلات شهر است، در همین راستا در روزهای اخیر اعضای جدید شورای شهر اقدام به تشکیل کمیسیون‌هایی همچون بهداشت و سلامت، آموزش و تحقیق که البته قابل ذکر است هنوز اسم دقیق آنها تعیین نشده، کرده‌اند، بنده هم بواسطه تخصص تحصیلی خودم در رشته پزشکی، قصد دارم وارد کمیسیون بهداشت و سلامت شوم.

فارس: هدف شما از ورود به عرصه سیاسی - اجتماعی شهر و علی‌الخصوص شورای اسلامی شهر اصفهان چه بود؟

بندگی بهترین هدف است و اگر هم خدمتی به مردم داشته باشیم هیچ منتی بر آنها نداریم، از نکات قابل بیان این است چنانچه هدف کسی خدمت باشد هر چه در مناسبات اجتماعی - سیاسی از جایگاه رفیع‌تری برخوردار باشد بهتر به حیات طیبه شهروندان کمک خواهد کرد، بطور مثال یک عضو شورای شهر با تصویب یک قانون مورد نیاز و مناسب برای شهر، ملتی را نجات داده و حیات بخشیده است.

فارس: از دیدگاه شما ازدیاد اعضای شورای شهر در دوره جدید، سبب تشتت آراء بین افراد نمی‌شود؟

پاسخ بنده به سئوال شما منفی است، این افزایش تعداد آرائ و نظرات نه تنها سبب تشتت نمی‌شود بلکه افزایش افکار، ایده‌ها و نظرات افراد متعدد برای انجام خدمت بهتر به شهروندان یک امر ضروری محسوب می‌شود، موضوع استفاده از عقل جمعی مفید است، ما از دیدگاه‌های مختلف برای چکش کاری بهتر مسائل استقبال می‌کنیم.

فارس: برای رفع تقابل مدیریت استانی و مدیریت شهری در اصفهان که در سال‌های اخیر به وضوح قابل مشاهده است، چه باید کرد واین تقابل از کجا نشئت می‌گیرد؟

وقتی ما فکر، شعار و هدفمان را بد انتخاب کنیم، قطع به یقین محصولش هم بد و نتیجه‌اش تقابل خواهد شد، تقابل دو مدیریت استانی و شهری در سال‌های اخیر یکی از چالش‌هایی است که سبب روی زمین ماندن بسیاری از پروژه‌های شهری در اصفهان شده است.

وقتی عده‌ای در این شهر به دنبال تحقق مدیریت واحد شهری هستند و در رسانه‌های وابسته به خود مکررا بدون بیان هدف خود، از آن حمایت می‌کنند، وجود چنین تقابل‌هایی طبیعی است و ما باید در هر حال به فکر رفاه شهروندان و منافع آنها باشیم، ما باید به جای مدیریت واحد شهری و تاکید بر تصمیم‌گیری یک مدیر برای کل شهر و استان به فکر تحقق مدیریت هماهنگی شهر باشیم، به فکر قرار دادن یک مسئول به منظور برقراری هماهنگی بهتر برای حل مشکلات مردم بین تمام دستگاه‌ها و ارگان‌های شهر باشیم.

فارس: از دیدگاه شما بایدها و نبایدهای مدیریت شهری در اصفهان چیست؟

رعایت بایدها و نباید‌های علوی از ملزومات مسئولیت پذیری در حکومت علوی است، این بایدها و نباید‌ها جمیعاً در نهج البلاغه مطرح شده است که باید به آن توجه شود و از جمله این موارد می‌توان به مردمی بودن یک مدیر، انتخاب منتقدان یک مدیر از نزدیکانش، بالاتر نبودن صدای یک مدیر نسبت به صدای ارباب رجوع و اعتقاد به این نکته که خدمت به ولی نعمتانی چون مردم، خدمت به خدا محسوب می‌شود، اشاره کرد.

فارس: به شما مهم‌ترین نیاز و اولویت شهر در مباحث مدیریت شهری چیست؟

مهم‌ترین نیاز جامعه شهری حال حاضر اصفهان احیای آب معنوی و مادی است که باید در اولویت کاری قرار گیرد.

زادهوش در ادامه منظور خود را از احیای آب مادی و معنوی برای شهر اصفهان اینگونه توضیح داد که آب بر دو نوع است یکی مادی که تامین کننده نیازهای جسمی و فیزیکی است که منظور اصلی ما احیای آب زنده رود برای همشهریان است و تنها راه حل این مشکل را نگاه کردن به موضوع از دریچه ملی عنوان کرد.

لازم به ذکر است که آب منظر دیگری هم دارد و آن جنبه معنوی است، جنبه‌ای که قرآن و روایات به آن اشاره کرده‌اند، منظور از آب معنوی ولایت است؛ وقتی می‌گوییم مهریه حضرت زهرا آب است یعنی همین، وقتی بیان می‌شود عرش الهی بر آب است منظور ولایت است، احیای ولایت در بین بدنه نسل جوان و نوجوان شهر ما از اولویت‌های کاری است.

فارس: نظر و دیدگاه خود را در ارتباط با واژگان و اسامی که برای شما مطرح می‌شود، بیان کنید؟

فارس: مرتضی سقائیان‌نژاد، زادهوش: اقتدارگرا

فارس: کرسی شورای اسلامی شهر اصفهان، زادهوش: کرسی برای خدمت

فارس: عباس حاج‌رسولی‌ها، زادهوش: فردی هیئتی

فارس: مصلا، زادهوش: برجای مانده

فارس: مترو، زادهوش: مایه آبروریزی است

فارس: بودجه، زادهوش: یاد مادی‌گرایی می‌افتم

فارس: جناح و جناح‌گرایی، زادهوش: شکست

فارس: محمود احمدی‌نژاد، زادهوش: عاقبت بخیری

فارس: 1404 اصفهان، زادهوش: حد کمال آسایش مردم اصفهان

فارس: و اصفهان نصف جهان می‌ماند اگر...، زادهوش: چنانچه کارهای بزرگ و حکیمانه گذشتگان چون شیخ بهایی توسط مدیران ادامه پیدا کند.

فارس: با توجه به سوابق درخشان شما در مدیرت، عملکرد مدیریت 10 ساله مدیران شهری و شهرداری اصفهان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

باید در پاسخ به این سئوال رعایت انصاف و عدالت شود، در سال‌های اخیر کارهای زیادی از سوی مدیران شهری برای شهر اصفهان انجام شده است از جمله این فعالیت‌های مثبت می‌توان تغییر چهره ظاهری شهر، مبلمان شهری و انجام پروژه‌های بزرگ عمرانی است که الحق مورد نیاز شهروندان بود، اما باید نیم نگاهی هم به ضعف‌های عملکردی و صفحات سیاه کتاب مدیریت طولانی 10 ساله داشت.

روی زمین ماندن پروژه‌هایی چون مترو، مصلا، ورزشگاه نقش جهان و عدم کاربرد مناسب ارگ جهان نما با وجود صرف هزینه‌های زیاد از جمله مواردی است که اسم شهر اصفهان را به جای نصف جهان به شهری با پروژه‌های نیمه تمام شهرت عام و خاص کرده است.

شنیده‌ها حاکی از آن است که مرتضی سقائیان‌نژاد دیگر تمایلی برای ادامه کار در شهرداری و مدیریت شهری را دیگر ندارد و از رویه‌های پیدا است که گویی گزینه‌های کاری دیگری در سطوح مختلف کشوری حتی در سطح وزارتخانه‌ها برای سقائیان‌نژاد مطرح است.

البته باید بر این نکته تاکید کرد که تا به امروز هیچ مدیری گر چه خوب، حتی از سوی رهبر معظم انقلاب هم بیشتر از 10  سال برای یک پست گمارده نشده است چه برسد به مدیریت‌های شهری که به روز بودن و تغییرات جزء لاینفک آنها است.

فارس: به هنگام ورود به شورای شهر اهم برنامه‌های شما برای مدیریت شهری و حل مشکلات شهر چیست؟

زادهوش: یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که در ذهن دارم و در دوره چهارم شورا پیگیر تحقق آن خواهم بود، تشکیل خانه محل‌ها به عنوان کانون‌های فرهنگی، سیاسی - اجتماعی است، این مکان‌ها می‌تواند قطعا به عنوان بازوهای قوی اجرایی برای شورای شهر اصفهان محسوب شود.

انتهای پیام/63001/ن40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول