اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اجرای تصفیه‌خانه عباس‌آباد در گرو اقدامات اساسی‌تر

اجرایی شدن تصفیه‌خانه عباس‌آباد در گرو انجام اقدامات اساسی‌تر و برنامه‌ریزی دقیق‌تر است.

اجرای تصفیه‌خانه عباس‌آباد در گرو اقدامات اساسی‌تر

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، زندگی و حیات بشری همواره به آب وابسته بوده و از گذشته‌های دور نخستین سکونتگاه‌های انسانی در کنار رودها شکل گرفته که نشان از اهمیت نقش آب در زندگی بشر دارد.

نزولات آسمانی نیز از عمده عواملی به شمار می‌رود که در پرآبی و کم‌آبی یک منطقه نقش مؤثری دارد و استان همدان نیز با توجه به شرایط اقلیمی و کوهستانی آن تاکنون از این نعمت خدادادی بهره‌مند بوده است.

در سال جاری و با توجه به کاهش بارندگی و شروع زودهنگام فصل گرما کم‌آبی به مشکل عمده استان تبدیل شده است.

با توجه به مشکل کم‌آبی که ندای آن در جای جای استان به گوش می‌رسد و مشکلات موجود در این زمینه مسئولان ذیربط استان در تکاپو بوده و راهکارهایی در این راستا ارائه داده‌اند.

پایین آمدن آب سفره‌های زیرزمینی و خشک شدن برخی از چشمه‌ها ناگزیر بخش‌هایی چون کشاورزی را نیز در سطح استان تحت تأثیر قرار داده است.

با توجه به اینکه در برخی از شهرستان‌ها آب‌‌رسانی‌هایی با تانکر به چندین روستا و عشایر مستقر در استان صورت گرفته برآن شدیم تا یکی از راه‌ حل‌های پیشنهاد شده در زمینه تأمین آب شرب همدان را بررسی کنیم.

استفاده از تصفیه‌خانه عباس‌آباد و ورود آن به مدار آب شرب همدان از جمله این راه‌حل‌ها محسوب می‌شود.

در راستای بررسی چند و چون این امر مبنی بر اینکه آمادگی این تصفیه‌خانه تا چه حدی است و آیا بسترسازی‌های لازم برای استفاده از این تصفیه‌خانه فراهم شده یا نه؟ با مسئولان مربوطه به گفت‌وگو نشستیم ...

* ضرورت ورود تصفیه‌خانه عباس‌آباد به مدار آب شرب مردم

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تکمیل تصفیه‌خانه عباس‌آباد در سال 85 با ظرفیت 250 لیتر در ثانیه به خبرنگار فارس گفت: به علت عدم مشکل آب آشامیدنی در استان این تصفیه‌خانه تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته است.

ابراهیم کارخانه‌ای با اشاره به بلااستفاده ماندن آب گنجنامه بعد از فصل زراعی تصریح کرد: با بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه، آب گنجنامه می‌تواند بخشی از آب شرب مردم همدان را تأمین کند.

وی یادآور شد: در حال حاضر و با توجه به مشکل کم‌آبی در استان ضرورت ورود تصفیه‌خانه عباس‌آباد به مدار آب شرب مردم بیش از پیش احساس می‌شود.

نماینده مردم همدان در مجلس با بیان اینکه در راستای این امر باید بسترهای لازم فراهم شود، گفت: قطع فاضلاب‌هایی که وارد این آب می‌شوند باید با جدیت پیگیری شود.

*عدم توجه به آب گنجنامه که از وسط شهر می‌گذرد

مجیدرضا مهری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به استفاده از آب گنجنامه برای تصفیه‌خانه عباس‌آباد اظهار کرد:‌ برای این مهم باید از ورود فاضلاب‌ها به آب گنجنامه جلوگیری شود.

وی با اشاره به اهمیت آب‌هایی که از داخل شهر می‌گذرند، تصریح کرد:‌ در اکثر شهرها با عبور رود از وسط شهرها فضاهای گردشگری نواری در مسیر ایجاد می‌شود در صورتی که چنین چیزی در همدان وجود ندارد.

معاون محیط انسانی محیط زیست استان همدان بیان داشت: حدود هفت رستوران در مسیر آب گنجنامه و احتمال برون‌ریزی فاضلاب آنها به داخل آب وجود دارد.

وی ادامه داد: دو سال قبل اقداماتی در این زمینه و برخورد با یکی از غذاخوری‌ها در گنجنامه که فاضلاب خود را وارد آب می‌کرد، صورت گرفت.

مهری تأکید کرد: با گرفتن حکم برائت این غذاخوری و عدم حمایت دستگاه‌های ذیربط، برخورد با دیگر غذاخوری‌ها و رستوران‌های آن منطقه متوقف شد.

* برخورد قاطع نیازمند حمایت نیروی قوه قضائیه / قطع منشأ آلودگی‌های آب گنجنامه زمان‌بر است

مهری ابراز داشت: برخورد قاطع در این زمینه نیازمند حمایت نیروی قوه قضائیه و سازمان دادگستری و همت تمام نهادها است.

وی با بیان اینکه تذکراتی نیز در راستای تخلیه فاضلاب به غذاخوری پیست اسکی داده شده است، افزود: با وجود رستوران‌ها و غذاخوری‌ها در مسیر آب احتمال برون‌ریزی فاضلاب آنها به داخل آب وجود دارد و دلیل این ادعا کیفیت آن است.

معاون محیط انسانی محیط زیست استان همدان بیان داشت:‌ در ساخت تصفیه‌خانه عباس‌آباد مطالعه دقیقی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به تأمین آب تصفیه‌خانه بیان داشت: مدیریت و قطع منشأ آلودگی‌های آب گنجنامه زمان‌بر است.

*باید فاضلاب رستوران‌ها ساماندهی شود

مهری تصریح کرد: باید رستوران‌های واقع در این مسیر فاضلاب‌های خود را ساماندهی کنند تا آب با آلودگی کمتری وارد تصفیه‌خانه شود.

معاون محیط انسانی محیط زیست همدان ابراز داشت:‌ با توجه به استفاده از شوینده‌هایی بر پایه فسفات و ترکیبات ازوتست و فسفره آلودگی‌های مربوط به غذاخوری‌ها شدت بیشتری دارد و حذف آن به راحتی امکان ندارد.

وی با اشاره به خودپالایی رودخانه‌ها ادامه داد: آلودگی‌ها طبیعی و در حد نرمال با خودپالایی و تصفیه طبیعی رفع می‌شود.

مهری با اشاره به تهیه عکس و فیلم و... از وضعیت فاضلاب‌های منطقه گنجنامه یادآور شد: بررسی‌های لازم توسط نهادهای ذیربط برای بهره‌برداری از تصفیه‌خانه عباس‌آباد در حال انجام است.

* می‌توان امسال کیفیت آب را تا 50 درصد بهتر کرد

وی اضافه کرد: برای حذف کامل فاضلاب‌ها از رودخانه باید طی جلساتی اهمیت موضوع برای صاحبان رستوران‌ها و غذاخوری‌ها بیان شود.

معاون محیط انسانی محیط زیست همدان با اشاره به قوانین منابع آب شرب افزود: با توجه به این قوانین نباید در بالادست منابع آب شرب، ماهی‌سرا زده شود در صورتی که این امر در مسیر گنجنامه وجود دارد.

به گفته وی برای ورود تصفیه‌خانه عباس‌آباد به آب شرب مردم همدان طی امسال، باید این کار به صورت ضربتی و با همکاری تمام نهادها انجام شود.

مهری بیان داشت:‌ در فصل پاییز با توجه به کاهش مسافر و کم شدن فاضلاب رستوران‌ها و با همت والای جمعی، می‌توان امسال کیفیت آب را تا 50 درصد بهتر کرد.

وی با اشاره به تعبیه مخازن ذخیره برای رستوران‌ها ابراز داشت: برخی نیز مانند کیوارستان نیازمند سیستم‌های پکیج تصفیه فاضلاب هستند که این امر هزینه‌بر است.

*تصفیه‌خانه عباس‌آباد نیازمند اقدامات تکمیلی است

معاون طرح و توسعه شرکت آب‌منطقه‌ای همدان نیز در این راستا به خبرنگار فارس گفت: مطالعات و عملیات اجرایی تصفیه‌خانه عباس‌آباد طی سالیان گذشته انجام شده و در حال حاضر نیازمند اقدامات تکمیلی است.

علی کاویانی با اشاره به شناسایی منابع آلوده‌کننده اظهار کرد: مقرر شده موانع بررسی و برای رفع آنها اقدامات لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه تأمین آب شرب همدان بستگی به انجام کارهای تکمیلی دارد، ابراز داشت: در فصول غیر زراعی امکان استفاده از آب گنجنامه برای تصفیه‌خانه عباس‌آباد وجود دارد.

معاون طرح و توسعه شرکت آب‌منطقه‌ای استان همدان تصریح کرد: از مهمترین شروط استفاده از این آب حذف موانع آلوده‌کننده است.

*تصفیه‌خانه عباس‌آباد برای فصول غیر زراعی پیش‌بینی شده است

به گفته وی تصفیه‌خانه عباس‌آباد برای فصول غیر زراعی پیش‌بینی شده و می‌تواند تا 250 لیتر آب را در ثانیه تصفیه کند.

کاویانی اظهار کرد: امید است با ورود این تصفیه‌خانه به مدار آب شرب بخشی از آب شرب مردم همدان تأمین شود.

وی با بیان اینکه تصفیه‌خانه عباس‌آباد یکی از پروژه‌های طرح آبرسانی شهر همدان است،‌ ادامه داد: تصمیمات اساسی بعد از جمع‌بندی نظرات مشاوران در راستای کارها و اقداماتی که باید انجام بگیرد صورت می‌گیرد.

معاون طرح و توسعه شرکت آب‌منطقه‌ای استان همدان در پایان خاطرنشان کرد:‌ برای اجرای این مهم باید نشست‌هایی با دستگاه‌های مختلف از جمله شرکت آبفا به عنوان بهره‌بردار صورت گیرد.

==========

مریم صابری یگانه

==========

انتهای پیام/89006/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول