اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس خبر می‌دهد

شیوع بیماری قارچی شمشاد در مازندران

متاسفانه بیماری قارچی خشکیدگی شمشاد در جنگل‌های حوزه تجن، تالار و نور شیوع یافته است.

شیوع بیماری قارچی شمشاد در مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از ساری، گونه شمشاد به عنوان یکی از مهم‌ترین و شاید با ارزش‌ترین درختان جنگلی و یکی از پنج گونه پهن برگ و همیشه سبز جنگل‌های شمال کشور محسوب می‌شود.

جانشین اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری از شیوع شدید بیماری قارچی خشکیدگی شمشاد در جنگل‌های حوزه تجن و تالار و تلو شهر نور خبر داد.

امین وطن‌دوست بیان داشت: شمشاد گیاهی است با برگ‌های همیشه سبز، براق و چرمی که طالب آب و هوای دریایی و گونه‌ای است گرماپسند و سایه‌پسند که تحمل آفتاب شدید را ندارد.

وی افزود: این گیاه بومی جنگل‌های منطقه خزری بوده و رویشگاه اصلی آن در شمال ایران قرار دارد و از ارزش بوتانیکی خاصی برخوردار است البته شمشاد درختی است در معرض تهدید نه انقراض، ولی اکوسیستم‌های آن در حال تخریب است بنابراین به دلیل آسیب‌پذیری نباید بهره‌برداری شود و به دلیل تخریب در ارتفاع پایین و ناسازگاری با ارتفاع بالا، محدودیت رویشگاه دارد.

جانشین اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران گفت: در چند سال اخیر بیماری قارچی جدیدی به نام خشکیدگی یا بلایت رویشگاه‌های شمشاد شمال کشور به ویژه حوزه ادارات کل منابع طبیعی گیلان و منابع طبیعی غرب مازندران در نوشهر شیوع پیدا کرده و عامل بیماری با حمله به برگ‌ها و شاخه‌های جوان باعث سوختگی بلایت برگ‌ها و ایجاد حالت سبز خشکیدگی در برگ‌ها و خزان یک‌دست آنها و همچنین سیاه شدن شاخه‌های نازک می‌شود.

وی گفت: با عنایت به سرعت انتشار عامل این بیماری تهدید جدی برای گونه ارزشمند شمشاد در سراسر جنگل‌های شمال کشور خواهد بود. 

وطن‌دوست تاکید کرد: با مشاهده آلودگی اولیه عرصه جنگلی تلوشهر شهرستان نور در 24 تیر ماه امسال با پیشرفت روز افزون این بیماری قارچی اخیراً بر اساس بازدید 28 و 29 مرداد ماه از جنگل‌های حوزه منابع طبیعی شهرستان قائمشهر جنگل‌های حوزه تالار، از طرح‌های جنگلداری صنایع چوب و کاغذ مازندران سری‌های برنجستانک، چایباغ و سنگسرگ مشاهده شد.

وی اضافه کرد: این بیماری قارچی به طور وحشتناک در سطح خیلی زیاد گونه‌های شمشاد منطقه از نهال‌های یک‌ساله تا درختچه و درختان شمشاد را خشکانده و یا در حال خشک شدن است.

کارشناس گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ابراز داشت: با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع در جهت کاهش اثرات مخرب این بیماری ضروری است مرکز تحقیقاتی و دانشگاهی با همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط با انجام اقدامات پیشگیرانه در جهت کاهش و کنترل اثرات مخرب این بیماری اقدامات لازم را انجام دهد.

--------------------------------

گزارش از عبدالرحیم دیوسالار

--------------------------------

انتهای پیام/2296/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول