اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور:

بیش از 8 هزار گونه مرتعی و جنگلی در کشور وجود دارد

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور از وجود بیش از هشت هزار گونه مختلف مرتعی و جنگلی در کشور خبر داد.

بیش از 8 هزار گونه مرتعی و جنگلی در کشور وجود دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، سیدعلی خلیل‌پور بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران گفت: تاکنون هشت هزار گونه گیاهی در کشور شناسایی شده که بخش عمده آن در حوزه مرتعی و 300 گونه آن علوفه‌ای است.

وی، میزان عرصه‌های طبیعی کشور را 135 میلیون هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: از این میزان 86 میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی مراتع است که 20 میلیون هکتار از مراتع کشور کم پوشش و فقیر محسوب می‌شوند.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با بیان نقش و جایگاه مراتع در مطالعات جهانی، تصریح کرد: 25 درصد ارزش مراتع در جهان و کشور ما اختصاص به علوفه و اقتصاد دارد و 75 درصد ارزش دیگر آن مربوط به مسائل زیست محیطی است.

خلیل‌پور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کارکرد اصلی مراتع از دیدگاه بهره‌برداران تأمین علوفه است، اما نباید به مراتع به عنوان تنها منبع تولید علوفه نگاه کرد.

وی بیان کرد: مراتع علاوه بر اینکه یکی از منابع زیستی مهم در کشور هستند به عنوان منبع تولید محصولات غذایی و دارویی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و موجب حفظ آب و خاک و تولید اکسیژن نیز می‌شوند.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور بودجه اختصاصی به مراتع کشور را ناچیز عنوان کرد و بیان داشت: در لایحه بودجه امسال تنها 5 میلیارد تومان برای 86 میلیون هکتار مرتع اختصاص یافته است در حالی که اعتبار پیشنهادی امسال به منظور احیا و اصلاح مراتع کشور 30 میلیارد تومان بوده است.

خلیل‌پور ادامه داد: خشکسالی سال‌های اخیر موجب کاهش تولید علوفه در عرصه‌های مرتعی کشور شده و تولید 10.7 میلیون تنی در سال را به حدود 9.7 میلیون تن در سال کاهش داده است.

وی گفت: در حال حاضر 13 هزار هکتار از مراتع کشور در سیطره فعالیت‌های معدنی است که تقویت سیاست‌های هم راستا با طرح آمایش و کاهش حداکثری ضایعات زیست محیطی این فعالیت‌ها برای حفظ سرمایه مراتع ضروری است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور اذعان داشت: عضویت نداشتن وزارت جهاد کشاورزی در کارگروه توسعه معدن نقیصه‌ای جدی است که امید است در دولت یازدهم این موضوع حل شده و درآمدزایی و توسعه برداشت ذخایر معدنی به صورت اصولی و منطبق با روش‌های فنی کارآمد و اصول مدیریت آمایش سرزمین دنبال شود.

خلیل‌پور، استراتژی اصلی سازمان جنگل‌ها را اجرای مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز عنوان کرد و تصریح کرد: علاوه بر ذخیره و تزریق روان آب‌های سرگردان برای تغذیه مراتع، بستر اشتغال‌های جایگزین از طریق بهره‌برداری محصولات دارویی و صنعتی را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه تعداد دام‌های موجود کشور سه برابر ظرفیت مراتع است بیان داشت: باید بر مبنای قانون افزایش بهره‌برداری از مراتع و راهبردهای برنامه پنجم توسعه، اقدامات تعدیل دام در عرصه‌های مرتعی با مشارکت جوامع بهره‌بردار تسریع شود که در قانون افزایش بهره‌برداری از مراتع خروج سالانه سه میلیون دام مازاد و غیر مجاز از مراتع پیش‌بینی شده است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور ادامه داد: هم اکنون 120 میلیون واحد دامی در کشور وجود دارد که تامین علوفه 86 میلیون از این واحدها وابسته به مراتع است.

خلیل‌پور اظهار داشت: یکی از سیاست‌های کلی در حوزه مدیریت چرا در مراتع، تمرکز بر تقویت دامپروری صنعتی و نیمه صنعتی و تبدیل دام‌های سبک و پراکنده بهره‌برداران به دام سنگین است.

انتهای پیام/87002/ذ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول