اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل شیلات گیلان خبر داد

صادرات 3600 تن محصولات آبزی‌پروری از گیلان

مدیرکل شیلات گیلان از صادرات 3 هزار و 600 تن محصولات آبزی‌پروری این استان خبر داد.

صادرات 3600 تن محصولات آبزی‌پروری از گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از آستارا، حجت سعیدی صبح امروز در مراسم افتتاح مزرعه پرورش ماهیان خاویاری این شهرستان، اظهار کرد: گیلان به لحاظ کشاورزی یک منطقه بکر و بالقوه است که در حوزه آبزی‌پروری می‌تواند الگویی برای دیگر مناطق باشد.

وی با اشاره به وجود آب‌بندان‌ها و تالاب‌های گسترده در گیلان افزود: گیلان با دارا بودن 237 هزار هکتار شالیزار و 300 کیلومتر نوار ساحلی و تالاب‌های با ارزش توانمندی بسیار زیادی در حوزه آبزی‌پروری دارد.

*صادرات 3 هزار و 600 تن محصولات آبزی‌پروری از گیلان

این مسئول با اشاره به تولیدات محصولات آبزی‌پروری در گیلان تصریح کرد: مجموع تولیدات آبزی‌پروری در گیلان 58 هزار و 91 تن است که 42 هزار تن حوزه آبزی‌پروری و 400 تن نیز حوزه صید و صیادی را شامل می‌شود.

مدیرکل شیلات گیلان میانگین مصرف سالانه ماهی در گیلان را 14.2 کیلوگرم عنوان کرد و گفت: گیلان در بین استان‌های شمالی بیشترین مصرف ماهی را دارد و طبق بررسی کارشناسان این میزان در حال افزایش است.

وی درباره صادرات محصولات آبزی‌پروری گیلان خاطرنشان کرد: گیلان در سال گذشته 3 هزار و 600 تن محصولات آبزی‌پروری به مناطق مختلف را صادر کرده است.

سعیدی، ارزش مجموع صادرات محصولات آبزی‌پروری گیلان در سال گذشته را بالغ بر 300 میلیارد ریال ذکر کرد و ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده این مقدار افزایش پیدا می‌کند.

وی، توسعه و تجهیز طرح‌های آبزی‌پروری در سطح استان را از برنامه‌های مهم و اولویت‌دار اداره کل شیلات گیلان بر شمرد و تصریح کرد: با توجه به کمبود منابع زمین در گیلان تصمیم داریم که تمام مزارع آبزی‌پروری را مکانیزه کنیم.

*وجود 6 هزار و 200 واحد مزارع پرورش ماهی در گیلان

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه اکنون در این استان 6 هزار و 200 واحد مزارع پرورش انواع ماهیان در گیلان در حال فعالیت هستند، یادآور شد: در هر هکتار مزارع پرورش ماهی حدود 5 تن تولیدات آبزی‌پروری داریم که تا سال آینده این مقدار 25 درصد افزایش می‌یابد.

وی بیش از 65 کشور جهان را در صنعت آبزی‌پروری فعال خواند و متذکر شد: در یک دهه گذشته خبری از صنعت توسعه آبزی‌پروری در گیلان نبود و اکنون 20 مرکز فعال و رسمی پرورش ماهیان با تولید 148 تن محصولات آبزی‌پروری در این استان وجود دارد.

به گفته سعیدی، گیلان در حوزه صید و صیادی دارای 12 هزار نفر صیاد و بالغ بر 115 شرکت تعاونی در حوزه صید و صیادی است.

وی استفاده و احیای صیدگاه‌های گیلان را از مصوبات دوره چهارم هیئت دولت در سفر به گیلان ذکر کرد و ضرورت پیگیری و توسعه صیدگاه‌های متروکه در راستای توسعه صنعت آبزی‌پروری را مورد تأکید قرار داد.

*رهاسازی 200 میلیون انواع بچه ماهی به دریای خزر

این مسئول، با بیان اینکه سالانه 200 میلیون بچه ماهی به دریای خزر توسط شیلات گیلان رها سازی می‌شود خاطرنشان کرد: از این تعداد حدود هفت درصد در ماهیان استخوانی و کمتر از سه درصد نیز در ماهیان خاویاری برگشت دارد که بیانگر توجه و نگاه ویژه دولت در احیا و افزایش ماهیان دریای خزر است.

به گزارش فارس، مزرعه پرورش ماهیان خاویاری آستارا با اعتباری بالغ بر 800 میلیون تومان با ظرفیت 1.5 تن خاویار در یک دوره هشت ساله و تولید 20 تن گوشت خاویار در یک دوره چهار ساله با اشتغالزایی 20 نفر با حضور فرماندار، نماینده مجلس و جمعی از مسئولان محلی در روستای قره‌سو این شهرستان افتتاح شد.

انتهای پیام/84001/صا40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول