اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پیگیری فارس از روند ساخت پل روگذر میدان شهید قندهاری گرگان

انجام تنها 8 ماه کار مفید از سال 90/ وعده بهره‎برداری پل تا پایان سال

در پیگیری خبرگزاری فارس درباره روند ساخت پل روگذر میدان شهید قندهاری گرگان مشخص شد، تنها هشت ماه کار مفید در این پروژه انجام شده و مسئول اجرایی این پروژه وعده بهره‎برداری آن را تا پایان سال داد.

انجام تنها 8 ماه کار مفید از سال 90/ وعده بهره‎برداری پل تا پایان سال

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، از سال 1389 پروژه‎ای با عنوان پل روگذر میدان شهید قندهاری (میدان ترمینال) گرگان توسط شهرداری گرگان کلید خورد و در ابتدای شروع پروژه نیز روزشماری در چهار طرف این میدان نصب شده بود که نوید بهره‎برداری این پل تا حدود 15 ماه بعد را به مردم می‎داد.

در روزهای اولیه که مرحله خاک‎برداری و نصب پایه‎های پل در حال انجام بود علاوه بر ترافیک بسیار شدیدی که در این میدان به‌عنوان یکی از میدان‎های ورودی و اصلی شهر به‌وجود آورد، شاهد این بودیم روزشماری که باید هر روز یکی از شماره‎های آن کسر شود خاموش شده و عدد را یکی در میان کاهش می‎دهد.

پس از گذشت مدتی این روزشمار خاموش شد و در روزهای بعد حتی دیگر اثری از آن دستگاه نیز در آن میدان وجود نداشت.

به دلیل آنکه این اتفاق مشابه در پروژه ساخت المان شهر گرگان نیز رخ داده بود و خاطره طولانی شدن آن پروژه نیز در اذهان وجود داشت و حتی المان شهر گرگان با چندبار افتتاح و برگزاری مراسم بهره‎برداری هنوز به بهره‎برداری نرسیده است، این جرقه در ذهن‎ها زده می‎شد که قرار است همان بلا بر سر این پروژه نیز بیاید.

عدم فعالیت کارگران و پیمانکار در پروژه/ بی‎برنامه‎ بودن از روزهای اول مشخص بود

محسن ترابی یکی از اهالی که در همان اطراف زندگی می‎کند در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: از زمانی که من به خاطر دارم به غیر از ماه‎های ابتدایی شروع این پروژه من کارگر و یا گروهی را برای کار در این محل ندیدم و مدت زمان بسیاری پروژه تعطیل بوده است.

جوانی 32 ساله که خود را کارمند فنی و حرفه‎ای معرفی کرد به خبرنگار فارس در گرگان گفت: از همان روزهای اولیه که شروع این پروژه را دیدم به همکارانم گفتم که این پروژه با ظرفیتی که شهرداری گرگان دارد حداقل سه سال طول می‎کشد.

وی گفت: پس از اینکه روزشمار بهره‎برداری این پروژه خاموش شد این موضوع نه تنها برای من بلکه برای تمامی مردم شهر به اثبات رسید.

وی ادامه داد: من بی‎برنامه بودن را از همان ابتدای پروژه دیدم زیرا در شروع اجرای طرح به دلیل عدم هماهنگی که با ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی برای روان‎سازی ترافیک وجود داشت، این موضوع مشخص بود.

مشکل ترافیک محور مشترک اعتراض اقشار مختلف

مرتضی 42 ساله راننده تاکسی گفت: در همان ابتدای شروع این طرح مشکل ترافیک موضوعی بود که نه تنها اعتراض ما بلکه اعتراض مردم کل شهر را به همراه داشت.

وی افزود: میدان شهید قندهاری (میدان ترمینال) شهر گرگان یکی از میدان‎هایی است که از سه طرف ورودی شهر مسیر حرکت خودروها را به همراه دارد.

این راننده تاکسی تاکید کرد: بخشی از خودروهای ورودی از شرق و غرب استان و خودروهای ورودی از سمت جاده شهرستان آق‎قلا بخشی از حجم ورود ترافیک به این میدان است.

وی گفت: علاوه بر این مردم خود شهر نیز از سمت میدان شهرداری برای استفاده از ترمینال اتوبوسرانی واقع در این میدان به این سمت حرکت می‎کنند.

وی بیان کرد: با اقدام راهنمایی و رانندگی و درمان موقتی شهرداری مبنی بر ترمیم مسیر عبوری اطراف میدان مشکل ترافیکی کمتر شده است، اما کماکان به دلیل استاندارد نبودن این مسیر و آشنا نبودن مسافران عبوری شاهد تصادف و ایجاد ترافیک در این میدان هستیم.

دلایل تاخیر 9 ماهه بهره‎برداری از پل روگذر از زبان شهردار گرگان

در پیگیری‎های مختلف و متعدد خبرگزاری فارس و اصحاب رسانه در مطبوعات و حتی رسانه ملی در استان گلستان، شهردار گرگان دلایل مختلفی را برای متوقف شدن پروژه و طولانی شدن در روند اجرایی پروژه عنوان می‎کرد که نه تنها خبرنگاران بلکه افراد عادی جامعه نیز آن دلایل را قبول نمی‎کرد.

ابراهیم کریمی شهردار گرگان در زمان‎های گوناگون و در جلسات مختلف تاریخ‎های متفاوتی را برای بهره‎برداری این پروژه تعیین می‎کرد که حتی این پل در تاریخی که شورای اسلامی هم وعده داده بود به بهره‎برداری نرسید.

شهردار گرگان در گفت‎و‎گوهای متفاوت دلایل گوناگونی را برای تاخیر طولانی‎ مدت بهره‎برداری این طرح عنوان کرد، اما وی صبح امروز در گفت‎و‎گو با خبرنگاران استان اظهار داشت: برابر قرارداد باید این طرح در خرداد سال‌جاری به بهره‎برداری می‎رسید، اما به دلیل مشکلات در طراحی و همچنین مشکلاتی که در افزایش ناگهانی قیمت‎ها رخ داد این پروژه با تاخیر 9 ماهه روبه‌رو شد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه برخی از قطعات این پل نیز به باید از خارج وارد می‎شد، افزایش فشار تحریم‎ها بخش دیگری از مشکل را برای این پروژه پدید آورد.

کریمی اعلام کرد: این پروژه از نظر تامین اعتبار هیچ مشکلی ندارد و شهرداری اعتبار لازم را تامین می‎کند.

وی متذکر شد: اجرای این پروژه تا به امروز هیچ مشکل ترافیکی را ایجاد نکرده است چون میدان شهید قندهاری تنها اطرافش پوشیده شده و در اندازه و قطر آن هیچ تغییری به‌وجود نیامده است.

مشاوری که با پایین‎ترین قیمت و با تجربه ناکافی انتخاب شد/ پل روگذر تجربه‎ای جدید برای شهرداری گرگان

شهردار گرگان در خصوص حضور مشاور در پروژه و تغییراتی که در ماه‎های ابتدایی اجرای آن انجام شد در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: طرح مشاور داشت اما در ادامه کار به دلیل ضعفی که در کار وی دیده شد، تصمیم بر تغییر مشاور گرفتیم.

کریمی گفت: این مشاور در مناقصه انتخاب شد و پایین‎ترین قیمت را داد و متاسفانه آیین‎نامه مالی جدید شهرداری پایین‎ترین قیمت را ملاک قرار داده است.

وی تاکید کرد: این پروژه تجربه‎ای شد تا در مناقصه‎های بعدی تجربه و سابقه مشاور را بیشتر لحاظ کنیم.

جمشید جلالی مدیر اجرایی این پروژه در خصوص دلایل تاخیر در بهره‎برداری این پروژه از ابتدا تا به‌ حال به خبرنگار فارس در گرگان گفت: در مراحل ابتدایی اجرای پروژه متوجه شدیم که این طرح نیاز به بازنگری دارد و در این مرحله با انتخاب مشاور دیگر در راستای پیاده‎سازی مهندسی ارزش بررسی‎هایی را انجام دادیم تا طرح را بهینه کنیم.

وی ادامه داد: با انتخاب مشاور جدید متوجه شدیم که می‎شود تعداد پایه‎های پل را کاهش داد و با کاهش حجم عرشه و موارد دیگر صرفه‎جویی‎هایی را در طرح به وجود بیاوریم.

جلالی افزود: برای تولید عرشه پل تنها یک شرکت در ایران وجود دارد و همان یک شرکت در مناقصه شرکت کرد و انتخاب شد که به دلیل افزایش ناگهانی قیمت‎ها از ادامه اجرای پروژه سر باز زد.

وی افزود: این پروژه دارای تکنولوژی بالاست و به غیر از این پل نمونه دیگر آن تنها در تهران وجود دارد و در حال ساخت است و نمونه دیگری در کشور وجود ندارد.

ساخت کارخانه تولید عرشه پل در گرگان/ وعده بهره‎برداری پل تا آخر سال

مدیر اجرایی پروژه ساخت پل روگذر میدان شهید قندهاری گرگان خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه ساخت عرشه پل باید در محل انجام شود نیاز به ساخت کارخانه تولید قطعات پل در محل را داشتیم که پروسه ساخت این کارخانه از ابتدا پیش‎بینی نشده بود و مدت زمانی هم به این دلیل در بهره‎برداری از پل تاخیر ایجاد کرد.

جلالی مهم‎ترین تاخیر در ساخت پل را افزایش ناگهانی قیمت در سال گذشته اعلام کرد و افزود: به دلیل افزایش قیمت‎ها در سال گذشته شاهد این بودیم که بسیاری از پروژه‎ها در سطح استان و حتی کشور نیز دچار مشکل شد.

وی اضافه کرد: با تمام مسائل و مشکلاتی که گذشت این قول را می‎دهم که تا آخر سال‌جاری این پروژه به پایان برسد.

انجام تنها 8 ماه کار مفید از سال 1390 تاکنون

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، با تمام مسائل و مواردی که عنوان شد و وعده بهره‎برداری این پل تا پایان سال‌جاری توسط مدیر اجرایی این پروژه و با توجه به این موضوع که قرار بود این پروژه در مدت 15 ماه به بهره‎برداری برسد به این نتیجه می‎رسیم که از سال 1390 تا به امروز در این طرح تنها هشت ماه کار مفید انجام شده و هفت ماه مفید دیگر برای بهره‎برداری از پل روگذر میدان شهید قندهاری گرگان زمان نیاز است.

اما به راستی چرا شهرداری گرگان در پروژه‎های بزرگ و مهم که توان اجرای آن را ندارد ورود پیدا می‎کند و در بدو ورود مدت زمانی را که وعده می‎دهد، نمی‎تواند عملی کند؟

المان شهر گرگان در میدان بسیج، پل روگذر میدان شهید قندهاری، ساخت پیست اتومبیل‎رانی گرگان، مجموعه تله‌کابین نهارخوران نمونه‎ای از این پروژه‎ها است.

اما به راستی چگونه است که در استان همجوار، استان مازندران از شرقی‎ترین تا غربی‎ترین شهر آن در ایام متفاوت سال شاهد اجرای پروژه‎های عمرانی متعدد و متفاوت و ساخت پل‎های روگذر متعددی هستیم ولی در استان گلستان و شهر گرگان به‌عنوان مرکز استان گلستان ساخت یک پل چند سال طول می‎کشد و دلایل متعددی برای این تاخیر عنوان می‎شود.

به راستی شهرداران استان مازندران با مشکل ساخت عرشه پل مواجه نیستند؟ مشکل نوسان قیمت‎ها برای آن‎ها وجود نداشت؟ شرکت‎هایی که تجربه ساخت آن پل‎ها را داشته و دارند از کجا آمده‎اند که گلستانی‎ها و شهردار گرگان نتوانست با آنها برای رفع این مشکلات وارد مذاکره شود؟ و سوال‎های بسیاری وجود دارد که این جمله در ذهن نقش می‎بندد که بهانه‎هایی که از سوی مسئولان شهرداری عنوان می‎شود غیرقابل‌ قبول و برای توجیه کار است.

خبرگزاری فارس در استان گلستان و خبرنگاران این رسانه در طول سال با انعکاس فعالیت‎های مثبت و منفی ادارات و نهادها و به خصوص شهرداری گرگان به عنوان نهاد تاثیرگذار در مدیریت شهری، سعی در حل مشکلات مردم و حتی کمک به رفع موانع پیش روی نهادهای متولی در مسائل مختلف دارد.

خبرگزاری فارس این موضوع را نیز تا حضور نتیجه پیگیری خواهد کرد.

========

گزارش: سالار احمدی

========

انتهای پیام/83004/غ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول