به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، از سال 1389 پروژهای با عنوان پل روگذر میدان شهید قندهاری (میدان ترمینال) گرگان توسط شهرداری گرگان کلید خورد و در ابتدای شروع پروژه نیز روزشماری در چهار طرف این میدان نصب شده بود که نوید بهرهبرداری این پل تا حدود 15 ماه بعد را به مردم میداد.
در روزهای اولیه که مرحله خاکبرداری و نصب پایههای پل در حال انجام بود علاوه بر ترافیک بسیار شدیدی که در این میدان بهعنوان یکی از میدانهای ورودی و اصلی شهر بهوجود آورد، شاهد این بودیم روزشماری که باید هر روز یکی از شمارههای آن کسر شود خاموش شده و عدد را یکی در میان کاهش میدهد.
پس از گذشت مدتی این روزشمار خاموش شد و در روزهای بعد حتی دیگر اثری از آن دستگاه نیز در آن میدان وجود نداشت.
به دلیل آنکه این اتفاق مشابه در پروژه ساخت المان شهر گرگان نیز رخ داده بود و خاطره طولانی شدن آن پروژه نیز در اذهان وجود داشت و حتی المان شهر گرگان با چندبار افتتاح و برگزاری مراسم بهرهبرداری هنوز به بهرهبرداری نرسیده است، این جرقه در ذهنها زده میشد که قرار است همان بلا بر سر این پروژه نیز بیاید.
عدم فعالیت کارگران و پیمانکار در پروژه/ بیبرنامه بودن از روزهای اول مشخص بود
محسن ترابی یکی از اهالی که در همان اطراف زندگی میکند در گفتوگو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: از زمانی که من به خاطر دارم به غیر از ماههای ابتدایی شروع این پروژه من کارگر و یا گروهی را برای کار در این محل ندیدم و مدت زمان بسیاری پروژه تعطیل بوده است.
جوانی 32 ساله که خود را کارمند فنی و حرفهای معرفی کرد به خبرنگار فارس در گرگان گفت: از همان روزهای اولیه که شروع این پروژه را دیدم به همکارانم گفتم که این پروژه با ظرفیتی که شهرداری گرگان دارد حداقل سه سال طول میکشد.
وی گفت: پس از اینکه روزشمار بهرهبرداری این پروژه خاموش شد این موضوع نه تنها برای من بلکه برای تمامی مردم شهر به اثبات رسید.
وی ادامه داد: من بیبرنامه بودن را از همان ابتدای پروژه دیدم زیرا در شروع اجرای طرح به دلیل عدم هماهنگی که با ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی برای روانسازی ترافیک وجود داشت، این موضوع مشخص بود.
مشکل ترافیک محور مشترک اعتراض اقشار مختلف
مرتضی 42 ساله راننده تاکسی گفت: در همان ابتدای شروع این طرح مشکل ترافیک موضوعی بود که نه تنها اعتراض ما بلکه اعتراض مردم کل شهر را به همراه داشت.
وی افزود: میدان شهید قندهاری (میدان ترمینال) شهر گرگان یکی از میدانهایی است که از سه طرف ورودی شهر مسیر حرکت خودروها را به همراه دارد.
این راننده تاکسی تاکید کرد: بخشی از خودروهای ورودی از شرق و غرب استان و خودروهای ورودی از سمت جاده شهرستان آققلا بخشی از حجم ورود ترافیک به این میدان است.
وی گفت: علاوه بر این مردم خود شهر نیز از سمت میدان شهرداری برای استفاده از ترمینال اتوبوسرانی واقع در این میدان به این سمت حرکت میکنند.
وی بیان کرد: با اقدام راهنمایی و رانندگی و درمان موقتی شهرداری مبنی بر ترمیم مسیر عبوری اطراف میدان مشکل ترافیکی کمتر شده است، اما کماکان به دلیل استاندارد نبودن این مسیر و آشنا نبودن مسافران عبوری شاهد تصادف و ایجاد ترافیک در این میدان هستیم.
دلایل تاخیر 9 ماهه بهرهبرداری از پل روگذر از زبان شهردار گرگان
در پیگیریهای مختلف و متعدد خبرگزاری فارس و اصحاب رسانه در مطبوعات و حتی رسانه ملی در استان گلستان، شهردار گرگان دلایل مختلفی را برای متوقف شدن پروژه و طولانی شدن در روند اجرایی پروژه عنوان میکرد که نه تنها خبرنگاران بلکه افراد عادی جامعه نیز آن دلایل را قبول نمیکرد.
ابراهیم کریمی شهردار گرگان در زمانهای گوناگون و در جلسات مختلف تاریخهای متفاوتی را برای بهرهبرداری این پروژه تعیین میکرد که حتی این پل در تاریخی که شورای اسلامی هم وعده داده بود به بهرهبرداری نرسید.
شهردار گرگان در گفتوگوهای متفاوت دلایل گوناگونی را برای تاخیر طولانی مدت بهرهبرداری این طرح عنوان کرد، اما وی صبح امروز در گفتوگو با خبرنگاران استان اظهار داشت: برابر قرارداد باید این طرح در خرداد سالجاری به بهرهبرداری میرسید، اما به دلیل مشکلات در طراحی و همچنین مشکلاتی که در افزایش ناگهانی قیمتها رخ داد این پروژه با تاخیر 9 ماهه روبهرو شد.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه برخی از قطعات این پل نیز به باید از خارج وارد میشد، افزایش فشار تحریمها بخش دیگری از مشکل را برای این پروژه پدید آورد.
کریمی اعلام کرد: این پروژه از نظر تامین اعتبار هیچ مشکلی ندارد و شهرداری اعتبار لازم را تامین میکند.
وی متذکر شد: اجرای این پروژه تا به امروز هیچ مشکل ترافیکی را ایجاد نکرده است چون میدان شهید قندهاری تنها اطرافش پوشیده شده و در اندازه و قطر آن هیچ تغییری بهوجود نیامده است.
مشاوری که با پایینترین قیمت و با تجربه ناکافی انتخاب شد/ پل روگذر تجربهای جدید برای شهرداری گرگان
شهردار گرگان در خصوص حضور مشاور در پروژه و تغییراتی که در ماههای ابتدایی اجرای آن انجام شد در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: طرح مشاور داشت اما در ادامه کار به دلیل ضعفی که در کار وی دیده شد، تصمیم بر تغییر مشاور گرفتیم.
کریمی گفت: این مشاور در مناقصه انتخاب شد و پایینترین قیمت را داد و متاسفانه آییننامه مالی جدید شهرداری پایینترین قیمت را ملاک قرار داده است.
وی تاکید کرد: این پروژه تجربهای شد تا در مناقصههای بعدی تجربه و سابقه مشاور را بیشتر لحاظ کنیم.
جمشید جلالی مدیر اجرایی این پروژه در خصوص دلایل تاخیر در بهرهبرداری این پروژه از ابتدا تا به حال به خبرنگار فارس در گرگان گفت: در مراحل ابتدایی اجرای پروژه متوجه شدیم که این طرح نیاز به بازنگری دارد و در این مرحله با انتخاب مشاور دیگر در راستای پیادهسازی مهندسی ارزش بررسیهایی را انجام دادیم تا طرح را بهینه کنیم.
وی ادامه داد: با انتخاب مشاور جدید متوجه شدیم که میشود تعداد پایههای پل را کاهش داد و با کاهش حجم عرشه و موارد دیگر صرفهجوییهایی را در طرح به وجود بیاوریم.
جلالی افزود: برای تولید عرشه پل تنها یک شرکت در ایران وجود دارد و همان یک شرکت در مناقصه شرکت کرد و انتخاب شد که به دلیل افزایش ناگهانی قیمتها از ادامه اجرای پروژه سر باز زد.
وی افزود: این پروژه دارای تکنولوژی بالاست و به غیر از این پل نمونه دیگر آن تنها در تهران وجود دارد و در حال ساخت است و نمونه دیگری در کشور وجود ندارد.
ساخت کارخانه تولید عرشه پل در گرگان/ وعده بهرهبرداری پل تا آخر سال
مدیر اجرایی پروژه ساخت پل روگذر میدان شهید قندهاری گرگان خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه ساخت عرشه پل باید در محل انجام شود نیاز به ساخت کارخانه تولید قطعات پل در محل را داشتیم که پروسه ساخت این کارخانه از ابتدا پیشبینی نشده بود و مدت زمانی هم به این دلیل در بهرهبرداری از پل تاخیر ایجاد کرد.
جلالی مهمترین تاخیر در ساخت پل را افزایش ناگهانی قیمت در سال گذشته اعلام کرد و افزود: به دلیل افزایش قیمتها در سال گذشته شاهد این بودیم که بسیاری از پروژهها در سطح استان و حتی کشور نیز دچار مشکل شد.
وی اضافه کرد: با تمام مسائل و مشکلاتی که گذشت این قول را میدهم که تا آخر سالجاری این پروژه به پایان برسد.
انجام تنها 8 ماه کار مفید از سال 1390 تاکنون
به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، با تمام مسائل و مواردی که عنوان شد و وعده بهرهبرداری این پل تا پایان سالجاری توسط مدیر اجرایی این پروژه و با توجه به این موضوع که قرار بود این پروژه در مدت 15 ماه به بهرهبرداری برسد به این نتیجه میرسیم که از سال 1390 تا به امروز در این طرح تنها هشت ماه کار مفید انجام شده و هفت ماه مفید دیگر برای بهرهبرداری از پل روگذر میدان شهید قندهاری گرگان زمان نیاز است.
اما به راستی چرا شهرداری گرگان در پروژههای بزرگ و مهم که توان اجرای آن را ندارد ورود پیدا میکند و در بدو ورود مدت زمانی را که وعده میدهد، نمیتواند عملی کند؟
المان شهر گرگان در میدان بسیج، پل روگذر میدان شهید قندهاری، ساخت پیست اتومبیلرانی گرگان، مجموعه تلهکابین نهارخوران نمونهای از این پروژهها است.
اما به راستی چگونه است که در استان همجوار، استان مازندران از شرقیترین تا غربیترین شهر آن در ایام متفاوت سال شاهد اجرای پروژههای عمرانی متعدد و متفاوت و ساخت پلهای روگذر متعددی هستیم ولی در استان گلستان و شهر گرگان بهعنوان مرکز استان گلستان ساخت یک پل چند سال طول میکشد و دلایل متعددی برای این تاخیر عنوان میشود.
به راستی شهرداران استان مازندران با مشکل ساخت عرشه پل مواجه نیستند؟ مشکل نوسان قیمتها برای آنها وجود نداشت؟ شرکتهایی که تجربه ساخت آن پلها را داشته و دارند از کجا آمدهاند که گلستانیها و شهردار گرگان نتوانست با آنها برای رفع این مشکلات وارد مذاکره شود؟ و سوالهای بسیاری وجود دارد که این جمله در ذهن نقش میبندد که بهانههایی که از سوی مسئولان شهرداری عنوان میشود غیرقابل قبول و برای توجیه کار است.
خبرگزاری فارس در استان گلستان و خبرنگاران این رسانه در طول سال با انعکاس فعالیتهای مثبت و منفی ادارات و نهادها و به خصوص شهرداری گرگان به عنوان نهاد تاثیرگذار در مدیریت شهری، سعی در حل مشکلات مردم و حتی کمک به رفع موانع پیش روی نهادهای متولی در مسائل مختلف دارد.
خبرگزاری فارس این موضوع را نیز تا حضور نتیجه پیگیری خواهد کرد.
========
گزارش: سالار احمدی
========
انتهای پیام/83004/غ40/ف4004