اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

از برگزاری کنفرانس فیزیک در زادگاه پدر علم جغرافیا تا بررسی آخرین تحولات علمی

کنفرانس فیزیک ایران و هجدهمین همایش دانشجویی فیزیک از چهارم تا هفتم شهریور ماه امسال به مدت چهار روز در مهد پروفسور گنجی که سند افتخار خراسان جنوبی است، برگزار می‌شود.

از برگزاری کنفرانس فیزیک در زادگاه پدر علم جغرافیا تا بررسی آخرین تحولات علمی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمد‌حسن گنجی بنیانگذار دانش جغرافیای نوین و هواشناسی در ایران است.

پروفسور گنجی 21 خرداد‌ماه 1291 در بیرجند متولد شد و در سن 100 سالگی در 29 تیرماه 91 جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

تاریخچه انجمن فیزیک ایران

انجمن فیزیک ایران در سال 1310 تشکیل شده و بین سال‌های 1310 تا 1320 عده معدودی از فیزیکدانان با راهنمایی دکتر محمود حسابی، جلساتی به عنوان جمعیت فیزیک و شیمی در آزمایشگاه فیزیک دانشکده علوم دانش‌سرای عالی تشکیل دادند.

فعالیت این عده بسیار محدود و منقطع بود و به تدریج و با گذشت زمان با اینکه تعداد فیزیکدانان کشور از سال 1320 به بعد رو به افزایش بود، به دست فراموشی سپرده شد.

بین سال‌های 1340 و 1350 با همت عده‌ای از فیزیکدانان کشور و با تشویق وزارت فرهنگ و آموزش عالی نخستین گام‌ها در راه تشکیل انجمن فیزیک ایران برداشته شد. بر این اساس 12 نفر از فیزیکدانان که اعضای هیئت مؤسس انجمن فیزیک ایران را تشکیل می‌دادند با سرپرستی دکتر آزاد، اساسنامه انجمن را تنظیم کردند و این اساسنامه در تاریخ 24 اردیبهشت 1342 با یک مقدمه، 42 ماده ‌و 9 تبصره به تصویب هیئت مؤسس رسید.

نخستین مجمع عمومی انجمن فیزیک ایران در تاریخ 23 اردیبهشت 51 تشکیل و هیئت مدیره انجمن انتخاب شدند.

انجمن در آن زمان چهار کمیته آموزش، نیروی انسانی، مالی و اداری و پژوهش داشت همچنین هر یک از کمیته‌ها دارای سه نفر عضو و یک نفر مخبر بود که نفر مخبر گزارش فعالیت‌های کمیته خود را به انجمن ‌داده است. با کوشش انجمن فیزیک در اسفند 1352 نخستین کنفرانس علمی و پژوهشی فیزیک در باشگاه بانک سپه در تهران برگزار شد.

خبر آمد خبری در راه است

دبیر کمیته اجرایی فیزیک ایران در ارتباط با انجمن فیزیک ایران اظهار داشت: این کنفرانس یکی از کنفرانس‌های بسیار باسابقه در کشور محسوب می‌شود.

محمد‌مهدی فیروزآبادی اذعان داشت: کنفرانس فیزیک ایران همه ساله در دهه نخست شهریورماه در یکی از استان‌ها برگزار می‌شود.

وی از برگزاری کنفرانس فیزیک ایران و هجدهمین همایش دانشجویی فیزیک از چهارم تا هفتم شهریور ماه 92 به مدت چهار روز در دانشگاه بیرجند خبر داد و گفت: متوسط شرکت‌کنندگان در این کنفرانس هزار نفر خواهند بود.

بررسی آخرین تحولات و تازه‌های علمی فیزیک

دبیر کمیته اجرایی فیزیک ایران با بیان اینکه اولویت شرکت در این کنفرانس با اعضای انجمن فیزیک و ارائه‌دهندگان مقاله است، ادامه داد: اعضای شرکت کننده در این کنفرانس شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های مختلف ایران در گرایش‌های فیزیک، اساتید بنام کشوری و دانشجویان ارشد و دکتری فیزیک هستند.

فیروزآبادی هدف از برگزاری این کنفرانس را ایجاد و تحکیم روابط علمی و تحقیقاتی در زمینه فیزیک بین فیزیکدانان و هیئت آموزشی مؤسسات آموزش عالی کشور عنوان کرد و افزود: در این کنفرانس آخرین تحولات و تازه‌های علمی در رشته فیزیک و نشر اخبار فیزیک در کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به علاقه‌مندی فیزیک دانشگاه بیرجند و همچنین فیزیک ایران، امسال قرعه برگزاری کنفرانس فیزیک ایران به خراسان جنوبی افتاد.

شرکت بیش از 20 دانشگاه از سراسر کشور

دبیر کمیته اجرایی فیزیک ایران اذعان داشت: در بهمن‌ماه 91 بعد از امضای قرارداد با رئیس انجمن فیزیک ایران، تمامی امکانات زیربنایی از طریق انجمن فیزیک ایران مورد بررسی قرار گرفت و با برگزاری این کنفرانس در استان موافقت شد.

فیروزآبادی متذکر شد: در کمیته علمی این کنفرانس بیش از 20 دانشگاه از دانشگاه‌های سراسر کشور حضور دارند که دبیر این کمیته «دکتر فرهنگ لران» از دانشگاه صنعتی اصفهان خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: اعضای کمیته علمی کنفرانس فیزیک ایران مسئولیت نظارت و داوری مقالات ارائه شده را بر عهده دارند.

ارائه بیش از 600 مقاله در کنفرانس فیزیک ایران

دبیر کمیته اجرایی فیزیک ایران ادامه داد: مقاله‌های ارسالی برای 2 تا چهار نفر داور فرستاده شده که داورها به صورت کاملا محرمانه موضوعات آن را مورد بررسی قرار می‌دهند.

فیروزآبادی گفت: تعداد یک‌هزار و 100 مقاله برای شرکت در این کنفرانس ارسال شده است که از این تعداد 600 مقاله پذیرفته شده و 70 مقاله به صورت شفاهی و مابقی آن به صورت پوستر در دانشگاه بیرجند ارائه می‌شود.

وی همچنین از پنج سخنرانی همزمان در گرایش‌های مختلف فیزیک در این کنفرانس خبر داد و افزود: ارائه مقاله‌ها در زمینه‌های گرایش ماده چگال، فیزیک هسته‌ای، اتمی و ملکولی، نجوم و کیهان‌شناسی، نانو فیزیک، اپتک و فتونیک و ذرات بنیادی خواهد بود.

برگزاری کارگاه و نمایشگاه تخصصی با هدف معرفی دستاوردها و توانمندی‌های فیزیکی

دبیر کمیته اجرایی فیزیک ایران یادآور شد: بازدید از بافت قدیمی و تاریخی شهر بیرجند و همچنین بازدید از رصد خانه دکتر مجتهدی دانشگاه بیرجند به همراه برنامه رصدی از جمله برنامه‌های جانبی کنفرانس فیزیک ایران است.

فیروزآبادی گفت: کارگاه مقاله‌نویسی و نقد علمی، مدرسه نانو فیزیک، مدرسه اندازه‌گیری خواص مغناطیسی، نشست شاخه دانشجویی فیزیک ایران، مجمع عمومی و فوق‌‌العاده اعضای فیزیک، کارگاه آشنایی با شرکت‌های دانش‌بنیان و طرح کسب و کار در حاشیه این کنفرانس برگزار می‌شود.

وی یکی از مهمترین برنامه‌های جانبی کنفرانس را ارائه قابلیت‌های تولیدی- پژوهشی و شایستگی‌های دانش آموختگان، توانمندی‌ها و دستاوردهای صنعتگران و شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: به همین مناسبت نمایشگاهی تخصصی با هدف معرفی تجارب، محصولات، دستاوردها و توانمندی‌های این گونه شرکت‌ها در این کنفرانس برگزار می‌شود.

---------------------------

گزارش از رقیه محمدی

---------------------------

انتهای پیام/69017/ب40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول