اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گلستان گزارش می‌دهد

کشاورزان گلستانی چشم انتظار حمایت دولت تدبیر و امید

تعدادی از کشاورزان گلستانی با اشاره به مشکلات موجود در عرصه کشاورزی استان، خواستار حمایت دولت تدبیر و امید از این قشر مولد اما آسیب‌پذیر جامعه شدند.

کشاورزان گلستانی چشم انتظار حمایت دولت تدبیر و امید

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، تعدادی از کشاورزان گلستانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان با تاکید بر قابلیت گلستان در عرصه کشاورزی، تاکید کردند: بی‎توجهی به این بخش، بیش از گذشته موجب تضعیف اقتصاد کشاورزان و فروش زمین‌های زراعی آنان شده است. 

افزایش قیمت نهاده‌ها کشاورزان گلستانی را زمین‌گیر کرده است

یکی از کشاورزان بندرگزی که صاحب هشت هکتار زمین زراعی است با اشاره به وضعیت نابسامان کشاورزی در گلستان گفت: در چند سال اخیر افزایش قیمت نهاد‌ه‌های کشاورزی موجب شده تا کاشت و نگهداری بسیاری از محصولات تولیدی به‎صرفه نباشد و کشاورزان زمین‌گیر شوند.

حسن اسماعیلی اظهار داشت: متاسفانه دولت هم با وجود آنکه همیشه کشاورزان را از مهمترین قشر تولیدکننده در جامعه قلمداد می‌کند اما در عمل حمایت خاصی از آنان انجام نداده است.

وی خاطرنشان کرد:‌ انتظار می‌رود دولت جدید که به دنبال تحول در اقتصاد کشور است به بخش کشاورزی و کشاورزان به عنوان قشر مولد توجه کند تا بتواند در برنامه‌های اقتصادی خود در این بخش موفق باشد.

کشاورزان بدهکاران اصلی بانک‌ها

با یکی دیگر از روستاییان این شهرستان هم‌کلام می‌شوم، حرف‌های او همانند دیگر هم ولایتی‌اش بوی یاس و ناامیدی می‌دهد، گفت: چند سال قبل می توانستیم با درآمدی که از زمین‌های خود حاصل می‌کردیم امرار معاش کنیم اما اکنون همه درگیر بدهکاری به مردم و بانک‌ها هستیم.

سید بهرام حسینی تصریح کرد: نزدیک به 70 سال از خدا عمر گرفته‌ام، اما هنوز باید بروم سر زمین، این سرنوشت ما کشاورزان است که تا پایان عمر باید در مزرعه‌هایشان بمانند و کار کنند، در حالی که در دیگر حرفه‌ها بازنشستگی وجود دارد اما در این حرفه فقط باید زحمت کشید و عرق ریخت.

بیمه بازنشستگی دغدغه همه کشاورزان گلستانی

وی خاطرنشان کرد: دولت‌های پیشین وعده‌های بسیاری برای بیمه این قشر زحمتکش و مولد داده‌اند، اما کسی نیامد برای آنان برنامه مدون و عملیاتی پیاده کند تا من پیرمرد در این سن و سال با بیماری‌های مختلفی که دارم مجبور نباشم از سر صبح تا آخر شب در سرما و گرما تلاش کنم.

حسینی ادامه داد: متاسفانه در سالهای اخیر به ویژه بعد از داستان یارانه و تورم‌هایی که اتفاق افتاد بسیاری از کشاورزان که اکثر صاحب دو تا پنج هکتار زمین هستند، املاک خود را فروختند و پول حاصل از فروش را به زخم زندگی زده‌اند.

افزایش کشاورزان تحت کمیته امداد در گلستان

با یکی دیگر از کشاورزان شرق استان در شهرستان رامیان هم‎کلام می‎شوم، علی بیانی با اشاره به شبیه بودن مشکلات کشاورزان به یکدیگر گفت: وقتی سموم بی‌کیفیت کشاورزی را باید با قیمتی بالای 400 هزار ریال تهیه و دیگر هزینه‌‌های جانبی را اعم از پول کارگر، شخم، کود، بذر و ... به این هزینه‌های زراعی اضافه کنیم متوجه می‌‌شویم که داستان کشاورزی در این زمانه سرگذشت تلخ و دردناکی است.

وی یادآور شد: روزی روزگاری اگر می‌گفتند: کسی تحت پوشش کمیته امداد است به نگاه یک آدم ضعیف به او نگاه می‌کردند و برای جامعه روستایی نگاه به موضوع امداد کراهت داشت اما متاسفانه در چند سال اخیر بسیاری از کشاورزان تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته‌اند.

تاکید بر سیاست‌های تشویقی و حمایتی برای کشاورزان

بیانی؛ عامل اصلی مشکلات را بی‌توجهی به کشاورزی و نداشتن برنامه مشخص برای کشاورزان می‌داند و اعتقاد دارد: دولت باید برای کشاورزان سیاست‌های حمایتی و تشویقی به کار گیرد تا بتواند در این بخش تحول قابل توجهی ایجاد کند.

یکی از اعضای نظام مهندسی کشاورزی استان گلستان با تایید مشکلات این بخش گفت: با توجه به این‌که تامین نهاده‌های کشاورزی در سرنوشت کشت و کشاورزی اهمیت بسیاری دارد، کیفیت، نوع و میزان آن نفش بسزایی در افزایش کمی و کیفی تولیدات این بخش خواهد داشت.

علی اصغر میرزایی افزود: نهاد‌ها شامل بذر، کود، سهم، ماشین‎آلات و دیگر تجهیزات مکانیزه کشاورزی هستند که بی‎توجهی به هرکدام از آنها می‌تواند تولید این بخش را دچار مشکل کند.

وی متذکر شد: با وجود  آنکه گلستان یکی از قطب‌های کشاورزی در کشور محسوب می‌شود، اما این بخش با فراز و نشیب‌های بسیاری رو‌به‌رو است.

بیشترین تصمیمات عرصه کشاورزی ملی است

نماینده و ناظر مدیریت بحران در کارگروه تخصصی خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات کشاورزی استان گلستان با تاکید بر این موضوع که تصمیمات در عرصه کشاورزی بیشتر جنبه ملی دارد، تصریح کرد:‌ این تصمیمات حمایتی باید از بالا انجام گیرد تا به تبع آن، استانها علاوه بر برنامه‌های بومی و محلی، تابع سیاستهای کلان کشور قرار گیرند.

میرزایی ادامه داد: مهمترین موضوع برای هر منطقه الگوی کشت است که سازمان‌های منطقه‌‌ای می‌توانند با ترسیم این الگو سیاست‌گذاری‎های مرتبط با تولید را به شکل قوی و پایدار طراحی کنند.

وی با تاکید بر سیاست‌های حمایتی دولت از کشاورزان، توجه به موضوعات هواشناسی و اقلیم‎شناختی را نیز از موضوعاتی می‌داند که توجه به آن می‌تواند در افزایش راندمان تولید کشاورزی موثر باشد.

کود داخل کشور را به جای عرضه به کشاورزان صادر می‌کنند

همچنین معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با تایید مشکلات کشاورزان   استان در بخش نهاد‌ه‌های کشاورزی اذعان داشت: بسیاری از مشکلات کشاورزی منشأ کشوری دارد و استان برای حل آنان ناتوان است.

اسماعیل اسفندیاری خاطرنشان کرد: در بخش نهاده‌هایی که مسئولیت آن با استان است، مشکل خاصی وجود ندارد و توانسته‌ایم در حوزه تامین بذر از جمله ،گندم، پنبه، سویا و کلزا حتی فراتر از نیاز کشاورزان تامین نیاز کنیم.

وی اضافه کرد: اما در زمینه کود شیمیایی که شامل ازت، فسفر و پتاس است مشکل بسیار جدی است.

اسفندیاری تصریح کرد: متاسفانه کودی همچون اوره در داخل کشور تولید می‌شود، اما به جای آنکه نیاز کشاورزان داخل کشور  را تامین کند، صادر می‌شود.

با کمبود کود شیمیایی سرنوشت تولید جو و گندم در معرض تهدید است

وی ادامه داد: با کمبودهایی که در زمینه کودهای شیمیایی کشاورزی وجود دارد باید گفت: سرنوشت تولید محصولاتی چون جو و گندم در استان در معرض تهدید جدی است. 

این مسئول جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به سموم کشاورزی به عنوان دیگر معضل بخش کشاورزی اذعان داشت: متاسفانه سم‌های بی‎کیفیت چینی و هندی بازار سموم کشاورزی کشور را اشباع کرده است اما به دلیل کیفیت پایین آن، در بسیاری موارد کارایی مناسبی برای کشاورزی استان ندارد.

اسفندیاری تاکید کرد: چنانچه مشکل حادی در زمینه آفات کشاورزی استان رخ دهد این سموم بی‌کیفیت نمی‌تواند پاسخگوی نیاز زارعان باشد.

ماشین‌آلات کشاورزی گلستان فرسوده است

وی با اشاره به لزوم نوآوری در عرصه ماشین‌آلات کشاورزی استان اظهار داشت: ماشین‎آلات کشاورزی استان فرسوده است و نیاز به بازسازی دارد.

اسفندیاری متذکر شد: در سال 1391 اقداماتی انجام گرفت و با 260 میلیارد ریال تسهیلات از محل توسعه ادوات کشاورزی، یک‎هزار و 450 تراکتور وارد استان شد.

نیاز به بیش از 5500 میلیارد ریال برای بازسازی ماشین‎آلات فرسوده کشاورزی گلستان

وی اضافه کرد: طرحی در آذرماه 1391 تهیه شد که در آن طرح با توجه به تورم آن زمان به نتیجه رسیدیم که با 5 هزار و 500 میلیارد ریال می‌توان تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی استان را با آنچه استحقاقش را دارد بازسازی کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان، مهمترین ضربه به اقتصاد کشاورزی استان را واردات بی‌رویه می‌د‌اند و افزود: متاسفانه با وجود آنکه گندم گلستان از محصولات درجه یک دنیا در این عرصه است اما عدم توجه علمی و حمایتی و واردات بی‎رویه، تولید این محصول ملی را در این دچار افت فاحش کرده است.

اسفندیاری توجه به برنامه الگوی کشت، همت و انسجام ملی و صرف بهینه منابع را برای توسعه کشاورزی از جمله راهکارهای توسعه این بخش مولد در گلستان می‌داند.

استان گلستان با جمعیتی حدود یک‌میلیون و 800 هزار نفر در شمال شرقی کشور قرار دارد و شغل غالب مردم این استان شمالی در روستاها کشاورزی است.

انتهای پیام/83002/صا40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول