اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان:

8 شهرک صنعتی تخصصی در همدان وجود دارد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با اشاره به وجود 28 شهرک و ناحیه صنعتی دارای زمین در استان همدان گفت: فضای این شهرک‌ها و نواحی صنعتی در مجموع هزار و 762 هکتار است و هشت شهرک از آن را شهرک‌های تخصصی تشکیل می‌دهد.

8 شهرک صنعتی تخصصی در همدان وجود دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، کیوان گردان ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به رسالت و برنامه‌های سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه‌های مختلفی در حال فعالیت است و سازمان‌ها و شرکت‌های تابع آن از مرحله نخست ایجاد سرمایه‌گذاری تا تولید، مدیریت، توزیع و خدمات انجام وظیفه می‌کنند.

وی افزود: یکی از سازمان‌های مهم و حساس در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی است که از سازمان‌های توسعه‌ای و زیربنایی در کشور محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان تصریح کرد: سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی علاوه بر تأمین زیرساخت‌های لازم برای نواحی صنعتی، در حوزه صنایع کوچک نیز در بعد نرم‌افزاری شامل پرداخت تسهیلات بانکی، ایجاد خوشه‌های صنعتی برای توسعه و تقویت صنایع کوچک، حمایت از واحدهای تحقیق و توسعه، انجام مطالعات و حمایت از پایان‌نامه‌ها و مسائل مرتبط با بخش صنعت، انجام تورهای صنعتی و کمک به توسعه بازارهای داخلی و بین‌المللی در حوزه صنایع کوچک فعالیت دارد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین وظیفه شرکت ‌ایجاد زیرساخت‌ها و به تعبیری بعد سخت‌افزاری است که در این زمینه تجمیع واحدهای صنعتی و امکانات زیربنایی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی منتج به پایین آمدن هزینه‌های سرمایه‌گذاری برای ایجاد واحدهای تولیدی می‌شود.

گردان یادآور شد:‌ رسالت بزرگ شرکت شهرک‌های صنعتی در حوزه سخت‌افزاری توسعه سرمایه‌گذاری است.

به گفته این مسئول در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری در زمینه آماده‌سازی بستر سرمایه‌گذاری و ایجاد امکانات زیربنایی برای حضور سرمایه‌گذاران در استان صورت گرفته است.

* 28 شهرک و ناحیه صنعتی در همدان وجود دارد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با اشاره به وجود 28 شهرک و ناحیه صنعتی دارای زمین در سطح استان یادآور شد: فضای این شهرک‌ها و نواحی صنعتی در مجموع یک هزار و 762 هکتار است.

گردان با اشاره به 14 زیرگروه اصلی صنعتی اضافه کرد: هشت شهرک از 28 شهرک و ناحیه صنعتی همدان را شهرک‌های تخصصی تشکیل می‌دهند.

وی ابراز داشت: در حال حاضر هفت شهرک فناوری، هشت مرکز کسب و کار و هشت منطقه ویژه صنایع مبتنی بر فناوری‌های برتر در کشور وجود دارد که از هر کدام یک شهرک در استان همدان قرار دارد.

این مسئول با بیان اینکه استان همدان تنها استانی است که شهرک فناوری، مرکز کسب و کار، منطقه ویژه صنایع مبتنی بر فناوری‌های برتر را دارا است، افزود: این امر در نوع خود منحصر به فرد بوده و با تلاش و حمایت‌های مسئولان و نمایندگان استان صورت گرفته و می‌تواند در استان یک کریدور صنعتی ایجاد کند.

به گفته گردان با تلاش این کریدور در راستای ظرفیت‌های استان و هم سویی سه قطب فناوری و تولید علم و دانش استان همدان می‌تواند به یک مرکز خوب برای حضور فناوران و اساتید دانشگاه تبدیل شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با اشاره به وجود 32 ماده معدنی در سطح استان تأکید کرد: تلاش کرده‌ایم تا از سه قطب فناوری، تولید علم و دانش در حوزه صنایع معدنی و مصالح نوین ساختمانی استفاده شود.

وی با بیان اینکه امروز، ارتباطات و فناوری اطلاعات در صنعت نیز رخنه کرده و باعث ارتقا و توسعه مباحث مختلف در صنعت شده، گفت: این مهم باعث شده تا سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی با تجمیع خوشه‌ها و ایجاد خوشه‌های صنعتی بر مبنای ایجاد رقابت بین واحدهای کوچک، دستیابی به بازارهای جهانی و مواد اولیه و... در راستای توسعه گام بردارد.

* شناسایی 15 خوشه صنعتی در همدان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با اشاره به استقرار 28 خوشه صنعتی در کشور اضافه کرد: در سطح استان 15 خوشه صنعتی شناسایی شده که از این میزان سه خوشه سفال و سرامیک لالجین، مبل و منبت ملایر و قطعات لاستیکی رزن در حال اخذ پروانه هستند و امیدواریم شهریور ماه امسال این مهم انجام شود.

وی ادامه داد:‌ مطالعات تکمیلی هفت خوشه دیگر نیز صورت گرفته و به ترتیب اولویت در دستور کار قرار دارند.

گردان با اشاره به آموزش و انجام تورهای صنعتی ابراز داشت:‌ طی سال گذشته در این راستا 3 هزار و 200 نفر از مدیران و کارشناسان واحدهای صنعتی را آموزش دادیم و پنج تور صنعتی نیز برگزار شد.

این مسئول افزود: بخش اعظم مشکلات موجود در واحدهای صنعتی قبل از مباحث مالی و اعتباری بیشتر در حوزه‌های مدیریتی و ایجاد بازارها و عدم توجه به واحدهای R&D و مراکز تحقیق و توسعه است که توجه به این مهم در دستور کار قرار دارد تا واحدهایی با ثبات‌تر و با اشتغال پایدار در کشور داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با اشاره به دو بحث اصلی تورم و اشتغال ابراز داشت:‌ در این راستا نقش وزارت صنایع و سازمان صنایع کوچک نقش محوری و کلیدی است چرا که با افزایش تولید تورم کاهش یافته و اشتغال ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد گفت:‌ متولی این امر منطقه سازمان مناطق آزاد تجاری کشور و شرکت شهرک‌های صنعتی مجری این امر است.

گردان یادآور شد: این منطقه با وسعت هزار و 50 هکتار در دور دوم سفرهای ریاست جمهوری مصوب شد و مباحث زیربنایی آن نیز طی سال‌های آتی انجام می‌شود.

این مسئول ادامه داد:‌ در منطقه ویژه اقتصادی یک واحد پتروشیمی در نظر گرفته شده که پیگیری‌های لازم در این زمینه در حال انجام است.

* پیشرفت 95 درصدی مرکز خدمات کسب و کار/ فسخ 10 مورد قرارداد طی هفته گذشته

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با بیان اینکه ناحیه صنعتی اورقین نیز در مساحت 22 هکتار آماده واگذاری به متقاضیان است، افزود:‌ شهرک فناوری نیز در 60 هکتار تدارک دیده شده که از این میزان 50 هکتار برای شهرک فناوری و بخشی نیز برای مرکز خدمات کسب و کار در نظر گرفته شده و در حال حاضر این مرکز از 95 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

وی با بیان اینکه بیشترین فعالیت شهرک فناوری پژوهشی بوده و طرح‌های پایلوت و کارهای بنیادی را پیگیری می‌کند، گفت: وزارت صنایع به دنبال توسعه تحقیقات و مباحث دانش بنیادی وزارت علوم است تا به صنعتی‌سازی برسد.

گردان در پاسخ به سئوالی در زمینه فاضلاب‌های شهرک‌های صنعتی و اعتراض شرکت صنایع غذایی بیان داشت: صنایع غذایی از این امر شاکی نیستند و یک خیابان در کنار تصفیه‌خانه وجود است که ساکنان آن از بوی بد فاضلاب‌ ناراضی هستند و با توجه به تصفیه پس‌آب‌های صنعتی این مسئله اجتناب‌ناپذیر است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی همدان عنوان کرد: این موضوع در دست پیگیری است تا با رشد و پرورش جلبک‌ها این مسئله نیز رفع شود.

این مسئول در ادامه سخنان خود در خصوص پروژه‌های نیمه‌ تمام ادامه داد: پروژه‌های نیمه تمام در کشور به دو بخش خصوصی و دولتی تقسیم می‌شود و وجود پروژه‌های نیمه‌تمام موجود در شهرک‌ها و نواحی استان بیشتر به بخش خصوصی و مشکلاتی از قبیل تسهیلات بانکی، مدیریت و مطالعه آنها برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه با ارائه تسهیلات و اعتبارات دنبال خارج کردن پروژه‌های صنعتی هستیم، بیان داشت: در این راستا طی هفته گذشته 10 مورد قرارداد زمین‌های بلوکه شده، فسخ و خلع ید شد.

به گفته گردان اتمام پروژه‌های نیمه تمام از وظایف اصلی شرکت است و بیش از ایجاد پروژه‌ها، باید به اتمام پروژه‌های نیمه تمام توجه شود.

* شرکت شهرک‌های صنعتی همدان آماده واگذاری امور به بخش خصوصی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان ادامه داد: برندسازی نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار دارد و در این زمینه استان همدان توانسته به چند برند خوب دست یابد که طی سال‌های اخیر جزو برندهای برتر کشور بوده‌اند.

وی با اشاره به شرکت شهرک‌ سرمایه‌گذاری خارجی اضافه کرد: حضور سرمایه‌گذاران خارجی در استان تابع عوامل مختلفی است که با توجه به تحریم‌ها و... در سطح کشور کاهش داشته است.

گردان یادآور شد: صدور سند در شهرک‌ها نیز با جدیت پیگیری می‌شود تا صنعتگران با استفاده از آن به عنوان وثیقه بتوانند به راحتی تسهیلات دریافت کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: طی سفرهای رئیس جمهور به استان، شرکت شهرک‌های صنعتی استان در مجموع حدود 30 مصوبه داشته که در دور نخست و دوم 100 درصد و در دور سوم نیز 80 درصد اجرایی شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با اشاره به استفاده از نیروهای جوان تاکید کرد: بیش از 60 درصد از نیروهای شرکت شهرک‌های صنعتی را جوانان تشکیل می‌دهند.

وی گفت: با توجه به بند ج اصل 44 قانون و واگذاری به بخش خصوصی از سال 87 جلسات مختلفی در این زمینه برگزار شده تا این امر اجرایی شود.

گردان با اشاره به آمادگی شرکت شهرک‌های صنعتی برای واگذاری تصدی‌گری به خصوصی متذکر شد: این مهم در دستور کار قرار دارد و در حال حاضر مجامع شش شهرک و ناحیه صنعتی برگزار شده و چهار مورد کارهای ثبت شرکت نیز انجام شده است.

این مسئول در پایان اذعان داشت: واگذاری امور داخلی شهرک‌ها به مردم و صنعتگران از اولویت‌های کار شرکت شهرک‌های صنعتی است.

انتهای پیام/89006/ن40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول