اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت‌های شرکت توزیع نیروی برق همدان خبر داد

رشد 5 درصدی پیک بار مصرف برق در همدان

مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت‌های شرکت توزیع نیروی برق همدان گفت: در حال حاضر پیک بار استان به 625.7 مگاوات رسیده که از رشد پنج درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده است.

رشد 5 درصدی پیک بار مصرف برق در همدان

سعید کدخدا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به مفهوم پیک بار اظهار کرد: به حداکثر بار مصرفی همزمان در یک سیستم یا شبکه به هم پیوسته در یک محل یا منطقه و در یک دوره زمانی مشخص را پیک بار یا اوج مصرف می‌گویند.

وی با بیان اینکه در سال به طور متوسط با رشدی حدود 6 تا هشت درصد در پیک بار و مصرف انرژی در سطح کشور روبرو هستیم، افزود: یکی از عواملی مؤثر در رشد پیک بار و مصرف، فروش انشعابات جدید و برق‌رسانی به متقاضیان در بخش‌های مختلف مسکونی، تجاری، صنعتی، کشاورزی و... است.

مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت‌های شرکت توزیع نیروی برق همدان تصریح کرد: توسعه روز افزون صنایع مختلف در کشور، تغییر در سبک زندگی و توسعه رفاه اجتماعی از دیگر عوامل مؤثر در افزایش پیک بار به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر کنترل و کاهش پیک بار در صنعت برق مورد توجه قرار گرفته است، بیان داشت: یکی از اهداف اصلی شرکت برق در این راستا حفظ منابع و سرمایه‌های ملی در بخش انرژی به ویژه منابع انرژی تجدیدناپذیر است.

کدخدا یادآور شد: ایجاد تعادل و توازن بین تولید و مصرف(عرضه و تقاضا) در بخش انرژی الکتریکی، آزادسازی ظرفیت تولید در کشور و عدم نیاز به صرف هزینه‌های گزاف برای احداث نیروگاه‌های جدید، اصلاح الگوی مصرف در کشور و کاهش هزینه‌ خانوارها و پیشگیری از تلفات فنی انرژی الکتریکی در مسیر شبکه‌های انتقال توزیع برق از دیگر اهداف شرکت برق در زمینه کاهش پیک بار و مصرف بی‌رویه برق محسوب می‌شود.

به گفته وی از مهمترین اهداف شرکت برق در راستای کنترل و کاهش پیک بار و مصرف انرژی، حفظ محیط زیست و پیشگیری از انتشار فزاینده آلاینده‌های محیطی است.

مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت‌های شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به برنامه‌های شرکت توزیع نیروی برق در زمینه کاهش پیک بار استان گفت: اهم اقدامات ما در دو بخش اصلی جلب مشارکت مردمی و اقدامات داخلی شرکت توزیع برق صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در زمینه بهینه‌سازی و اصلاح الگوی مصرف و مدیریت انرژی اقداماتی نظیر اطلاع‌رسانی عمومی و آگاهسازی مشترکان در ارتباط با تعرفه‌های برق، وسایل و تجهیزات الکتریکی پربازده و کم‌مصرف، ساعات مناسب استفاده از وسایل الکتریکی و فواید صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف از جنبه‌های مختلف انجام شده است.

* باید صرفه‌جویی و مصرف صحیح انرژی در جامعه نهادینه شود

کدخدا با اشاره به فرهنگسازی و اقدامات اجرایی مناسب برای پیشگیری و جمع‌آوری انشعابات برق غیر مجاز تصریح کرد: انشعابات برق غیر مجاز نیز از معضلاتی است که پیشگیری از آن مشارکت مردم را می‌طلبد.

وی یادآور شد: در زمینه اقدامات داخلی شرکت توزیع نیروی برق استان نیز فعالیت‌هایی از قبیل رسیدگی و بازدید از شبکه و تأسیسات توزیع برق و رفع اشکالات فنی و نواقص احتمالی در شبکه، متعادل‌سازی بار شبکه، اصلاح و تعدیل بار شبکه روشنایی معابر، آزمایش و اصلاح لوازم اندازه‌گیری و کنتور برق مشترکان، خازن‌گذاری و توجه ویژه به نوع مصارف در راستای اصلاح ضریب قدرت در شبکه توزیع برق صورت گرفته است.

مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت‌های شرکت توزیع نیروی برق همدان با بیان اینکه در سال 83 پیک بار استان 503.9 مگاوات بوده و در سال های بعد از آن نیز شاهد روند رو به رشد در پیک بار بوده‌ایم، گفت: طی 10 سال گذشته بالاترین پیک بار در سال 87 اتفاق افتاد که پیک بار همزمان استان به 647.6 مگاوات رسید.

به گفته وی با مشارکت مردم و اقدامات داخلی شرکت توزیع نیروی برق استان در راستای کنترل پیک بار از سال 88 به بعد این روند رو به کاهش بوده و در سال 91 پیک بار استان به 596.5 مگاوات رسید.

کدخدا با بیان اینکه پیک بار استان در سال گذشته 596.5 مگاوات بوده است، ابراز داشت: در حال حاضر پیک بار استان به 625.7 مگاوات رسیده که از رشد پنج درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: از دلایل عمده رشد پیک بار استان طی سال جاری می‌توان به شرایط کم‌نظیر اقلیمی و جوی در منطقه، کاهش میزان بارندگی، شروع زودهنگام فصل گرما و افزایش دمای محیط اشاره کرد.

مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت‌های شرکت توزیع نیروی برق همدان با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده در راستای کنترل پیک بار مصرف برق در سطح استان بیان داشت: اقداماتی چون متعادل‌سازی بار، جلوگیری از اتلاف انرژی و تلفات فنی شبکه، بازدید و رسیدگی به تأسیسات توزیع که به صورت مستمر در حال انجام است و با توجه به اقدامات صورت گرفته در سال جاری خاموشی خاصی در ارتباط با رشد بار در شبکه نداشته‌ایم.

به گفته وی کاهش پیک بار و بهینه‌سازی مصرف انرژی برق نیازمند فرهنگسازی و همکاری بیشتر مردم است تا صرفه‌جویی و مصرف صحیح انرژی در جامعه نهادینه شود.

کدخدا اظهار کرد: باید در راستای مصرف انرژی و اصلاح الگوی مصرف در کشور بیشتر تلاش شود تا میزان مصرف کاهش یابد.

وی در پایان با بیان اینکه برای تولید برق غالباً از سوخت‌های فسیلی و ذخایر ملی استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: نیاز است نگاه مردم نسبت به ذخایر ملی و منابع تجدیدناپذیر تغییر یابد.

انتهای پیام/89009/خ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول