اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور عشایری کرمان:

جمعیت عشایری ایران پیر شده است / اسکان 36 درصد عشایر کرمان

مدیرکل امور عشایری استان کرمان گفت: جوانان عشایر، مناطق زندگی خود را به قصد شهرها ترک می‌کنند و با افزایش سن در جامعه عشایری مواجه هستیم.

جمعیت عشایری ایران پیر شده است / اسکان 36 درصد عشایر کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، علیرضا شاکری صبح امروز در نشست مجمع نمایندگان استان کرمان اظهار داشت: جامعه عشایری به لحاظ جمعیت در شمال و جنوب استان کرمان 22 هزار و 854 خانوار است و جمعیتی نزدیک به 190 هزار نفر هستند.

جمعیت عشایری ایران پیر شده است

مدیرکل امور عشایری کرمان افزود: استان کرمان از نظر جمعیت عشایری در رتبه دوم کشوری قرار دارد و 31 ایل و طایفه مناطق عشایری کرمان زندگی می‌کنند.

وی از کاهش جمعیت عشایری کشور خبر داد و بیان کرد: با افزایش سن در جامعه عشایری مواجه هستیم، زیرا جوانان عشایری مناطق زندگی خود را به قصد شهرها ترک می‌کنند.

شاکری متوسط جمعیت عشایر را دو درصد ذکر کرد و افزود: این رقم در استان کرمان شش درصد است و در واقع شش درصد جمعیت استان کرمان عشایر هستند، اما در ارائه اعتبارات و خدمات به این قشر کوتاهی‌هایی صورت می‌گیرد.

وی گفت: در سال 84 پیگیری‌هایی انجام و در هیئت وزیران مصوب شود که تمام دستگاه‌های اجرایی به تناسب جمعیت عشایری همگام با جامعه روستایی و شهری به این گروه خدمت‌رسانی کنند که در سال‌های قبل به بخش‌های آموزش و پرورش، درمان و آموزش پزشکی کمک‌هایی شد، اما سال گذشته ریزش اعتبارات از دستگاه‌ها به سمت عشایر به صفر رسید.

وی افزود: در سال 91 امور عشایری استان کرمان حدود 5 میلیارد تومان اعتبار داشت، اما در سالی که گذشت این رقم به 500 میلیون تومان کاهش یافت و به همین علت سایر دستگاه‌های باید به کمک عشایر بیایند.

36 درصد عشایر کرمان اسکان یافتند

مدیرکل امور عشایری استان کرمان بیان کرد: در مجلس باید به صورت قانون بودجه‌ای برای عشایر در نظر گرفته شود و همچنین از دولتی‌های استان‌ها خواسته شود در همه بخش‌های بهداشت، رفاه، فرهنگ و تبلیغات اسلامی به عشایر هم خدمات بدهند.

وی از اسکان 36 درصد عشایر استان کرمان خبر داد و علت این امر را نبود ظرفیت لازم مراتع بیان کرد و افزود: 2 میلیون و 100 هزار دام عشایری در استان کرمان داریم و دلالان یکی از مشکلات جدی در بحث دام عشایر هستند و وارد بازار خرید و فروش دام عشایر می‌شوند.

عشایر 27 درصد مواد پروتئینی را تولید می‌کنند

مشاور استاندار کرمان در امور عشایر هم در این نشست اظهار داشت: عشایر در نظام جمهوری اسلامی خدمات زیادی دریافت کردند، اما این خدمات در مقایسه با جوامع شهری و روستایی بسیار ناچیز است.

منصور بهمنی بیان داشت: هویت عشایر در ایران در حال نابودی است و ما به علت خشکسالی و همچنین عدم توانایی دست‌اندرکاران عشایر را در دو جامعه شهری و روستای ساکن و ادغام می‌کنیم.

وی میزان تولیدات مواد پروتئینی عشایر در ایران را 27 درصد کل کشور ذکر کرد و افزود: اگر خدمات لازم به عشایر ارائه شود این میزان به 40 درصد می‌رسد.

مشاور استاندار کرمان در امور عشایر ابراز داشت: استان کرمان رتبه نخست تولید کرک متوسط عشایر را دارد، اما این محصول به قیمت عادلانه خریداری نمی‌شود.

بهمنی با اشاره به مشکلات مربوط به کوچ عشایر عنوان کرد: این جمعیت با این توانمندی‌ها چهار ماه از سال را در این کره خاکی جای ندارند، زیرا قانونی در دهه 40 بوده است که میزان توقف عشایر در قشلاق، ییلاق و میان‌بند را مشخص کرده، اما امروز دیگر میان‌بندی وجود ندارد، زیرا زمین‌ها زیر مالکیت است و یا خشکسالی اجازه حضور در میان‌بند را نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: این قانون نیاز به بازنگری دارد و تنها راه سهل‌الوصول برای رفع این مشکل در این است که میزان زمان توقف بین ییلاق و قشلاق سرشکن شود.

عشایر سهمی از بهشت معادن ندارند

این مسئول با اشاره به اینکه معادن در کوهستان‌ها و محل زندگی عشایر قرار دارد، اذعان داشت: عشایر طی سال‌های طولانی در شرایط سخت در این مناطق زندگی کردند و حالا که معادن به بهشت تبدیل شده‌اند، ‌این قشر سهمی از این بهشت ندارند و معادن به افرادی تعلق دارد که از جای دیگر آمده‌اند.

بهمنی عنوان کرد: بی‌توجهی به عشایر در آینده مشکل‌ساز می‌شود و عشایر با این شیوه نمی‌توانند همچنان عشایر باشند و باید عشایر را برای شجاعت و غیرتی که دارند مورد توجه قرار دهیم.

وی ابراز داشت: تا زمان دولت نهم شورای عالی عشایر فعالیت می‌کرد که در این دولت لغو شد، اما سردار رئوفی‌نژاد استاندار وقت کرمان ستاد ساماندهی عشایر را احیا کرد.

انتهای پیام/80019/ع40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول