اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دادستان کرمان:

بی‌رمقی نظارت همگانی از دلایل افزایش جرم است

دادستان عمومی و انقلاب کرمان گفت: یکی از دلایل عمده رشد نرخ جرم در جامعه، کمرنگ شدن کنترل و نظارت بر رفتار اشخاص‌ در سطوح فردی و همگانی است.

بی‌رمقی نظارت همگانی از دلایل افزایش جرم است

یدالله موحد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان با تأکید بر‌ احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اظهار داشت: برای پیشگیری از جرم، آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی و نیز برای ارتقای سلامت اجتماعی نباید از پرداختن به فریضه امر به معروف و نهی از منکر غافل شد.

وی عنوان کرد: نقش هر فرد مسلمان در سرنوشت جامعه و تعهدی که باید در پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی داشته باشد، ایجاب می‌کند که او ناظر و مراقب اموری باشد که پیرامون وی اتفاق می‌افتد که این موضوع‌ در فقه اسلامی با عنوان امر به معروف و نهی از منکر مطرح شده و از مهم‌ترین مبانی تفکر سیاسی یک مسلمان به شمار می‌رود.

موحد به نقش آمران به معروف و ناهیان از منکر در پیشگیری از وقوع جرم اشاره و خاطر نشان کرد: با توجه به مفاهیم و مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در آیات قرآن کریم و نقش آنها در تمام مراحل زندگی انسان‌ها، این نتیجه حاصل می‌شود که سعادت جوامع بشری بر ‌اساس هدایت الهی، اجتناب از منکرات و اهتمام به معروفات و رفتارهای پسندیده و نیز جلوگیری از سقوط در ورطه جرم و ضلالت است.

این مقام قضایی اذعان داشت: از نگاه قرآن کریم امر به معروف و نهی از منکر موجب کاهش فرصت‌هایی که انسان را در معرض ارتکاب جرم قرار می‌دهد، می‌شود که این امر امروزه به عنوان پیشگیری وضعی شناخته شده است. 

وی با تأکید بر اینکه عمل به آنچه در مورد فریضتین امر به معروف و نهی از منکر در منابع اسلامی آمده است، فرد و جامعه را به سوی رستگاری سوق می‌دهد، افزود: در واقع تبعیت انسان‌ها از اصول و فروع دین مبین اسلام آنها را در سه حوزه اعتقادات، احکام و اخلاقیات از هر‌گونه ناهنجاری مصون می‌دارد و این همان نتایج مورد انتظار از آثار امر به معروف و نهی از منکر است.

دادستان کرمان در پایان متذکر شد: یکی از دلایل عمده رشد نرخ جرم در جامعه، کمرنگ شدن کنترل و نظارت بر رفتار اشخاص در جامعه در سطوح مختلف از درون خانواده‌ تا نظارت درون ساختارهای مدنی، اجرایی و به ویژه بی‌رمق شدن نظارت همگانی جامعه بر رفتار اعضای خود است.

انتهای پیام/2446/ذ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول