اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس نهم:

ورزش کردستان با مسائل سیاسی آمیخته است

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: ورزش در کردستان با چاشنی مسائل سیاسی آمیخته و همین قضیه دردسرساز شده است.

ورزش کردستان با مسائل سیاسی آمیخته است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ورزش پدیده‌ای است که همواره مورد توجه فراوان آحاد جامعه قرار دارد و به همین دلیل مشکلات و تنگناهای آن نیز بیش از سایر حوزه‌ها به چشم می‌آید.

به همین بهانه با نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی به  گفت‌وگو نشستیم تا وضعیت ورزش کردستان از نگاه وی را جویا شویم.

با سید احسن علوی در این مصاحبه به واکاوی موضوعات و معضلات روز ورزش استان و راه‌های برون رفت از آن پرداختیم. آنچه در گفته‌های این نماینده کردستان بیش از همه مشهود بود لزوم توجه به تشکیل شورای عالی ورزش استان و اتخاذ تدابیر درست در رابطه با ورزش استان است.

علوی معتقد است عرصه ورزش جولانگاه مدیرانی که قصد تحمیل خود را دارند نیست. از نظر وی ورزش در کردستان با چاشنی مسائل سیاسی آمیخته شده است.

فارس: نظر شما در مورد دستور اخیر استاندار پیرامون ممنوعیت حضور مدیران دستگاه‌های دولتی در رأس هیئت‌های ورزشی چیست؟

علوی: حقیقت این است که من از وضعیت ورزش کردستان دل پردردی دارم. این استان با محرومیت آمیخته شده و ظاهرا قرار نیست از این شرایط رهایی یابد.

ورزش کردستان هم از این قاعده مستثنی نیست و اگر استاندار و مسئولان تصمیم‌گیر در خصوص ورزش، تشکیل شورای عالی ورزش را دنبال می‌کردند اتفاقات مثبتی به وقوع می‌پیوست.

با وجود اینکه در اسل 88 قول تشکیل این شورا در استان داده شد اما برای من روشن نیست که دلیل عدم تحقق این مسئله چه بوده است؟

اما در خصوص سؤال شما به طور مشخص این مطلب را که به صورت مطلق بگوئیم مدیران دستگاه‌های دولتی به عنوان رئیس هیئت‌های ورزشی فعالیت کنند یا خیر را تأئید نمی‌کنم.

حقیقت این است، مدیرانی که توانایی جذب اسپانسر و امکانات مالی برای ورزش را داشته باشند باید در این عرصه حضور داشته باشند و نه کسانی که قصد تحمیل خودشان را به ورزش داشته باشند.

اگر برای جوانان نتوانسته‌ایم زمینه اشتغال و ازدواج را فراهم کنیم باید حداقل محیطی برای نشاط آن‌ها به وجود بیاوریم تا جلوی انحرافات و آسیب‌های اجتماعی گرفته شود.

فارس: شما همواره بر لزوم حضور سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف استان تأکید داشته‌اید، در خصوص ورزش چه دیدگاهی دارید؟

سرانه فضای ورزشی کشور یک متر است و در استان کردستان هم وضعیت از این بدتر است و اکنون به  36 سانتی متر رسیده است و این ضعف نشان دهنده نبود حامیان مالی و سرمایه‌گذاران در این عرصه است.

اعتقاد دارم ورزش در کردستان مهجور است. با وجود محدودیت اعتبارات در ورزش باید مدیریت شود که یکی از راهکارهای این مدیریت به شکل صحیح خود، انجام اقدامات عملی در راستای جذب و جلب سرمایه‌گذاران بومی به ورزش استان است.

حقیقت این است مدیرانی که توانایی فراهم کردن امکانات برای ورزش را نداشته باشند حق ورود به این عرصه را ندارند، ولی مدیران توانمند را همه قبول داریم.

مشکل این است که ورزش در کردستان با چاشنی مسائل سیاسی آمیخته شده و همین قضیه دردسرساز شده است. از کسانی که قدرت نجات ورزش را دارند تقاضا می‌کنم دخالت کنند.

البته باز هم تأکید می‌کنم، تشکیل شورای عالی ورزش که مورد غفلت قرار گرفته است در راستای حل مشکلات ورزش می‌تواند تدبیر مناسبی باشد.

فارس: به عنوان نماینده مردم استان در مجلس چه اقداماتی را برای رفع تنگناها انجام داده‌اید؟

در بعد افزایش فضاهای ورزشی بسیار پیگیر قضایا هستم و در این مورد با وزیر ورزش و جوانان مذاکرات فراوانی انجام دادیم که در نهایت وزیر قول داد با سفر به کردستان نسبت به حل مشکلات و تزریق اعتبار اقدام کند.

اما وی قسم خورد که هنوز اعتباری ندارد و در این زمینه با مشکل مواجه است. این مطلب را هم من قبول دارم ولی با این وجود و به دلیل اینکه مسئولان می‌دانستند استان کردستان محروم است اما باید توجه بیشتری به استان مبذول می‌کردند که به هر دلیل نتوانستند.

حتی برای ساخت سالن 6 هزار نفری مجموعه ورزشی 22 گولان وزیر قول شرف داد که تأمین اعتبار کند منتها این قضیه صورت نگرفت. در ارتباط با بحث تأمین برق خانه کشتی هم تنها همیت و اراده جمعی برای رفع مشکلات لازم است تا این مشکل نه چندان بزرگ مرتفع شود.

فارس: وضعیت بخش خصوصی را در ورزش کردستان چگونه می‌بینید؟

قطعا بخش زیادی از امورات ورزش باید توسط بخش خصوصی انجام شود. البته مسئولان باید در خصوص تخصیص یک درصد بودجه دستگاه‌ها به ورزش به قانون بودجه و برنامه پنج ساله اشراف داشته باشند که اگر این امر محقق شود، گره مشکلات ورزش کردستان باز می‌شود.

چون در کشورهای پیشرفته مرسوم است که وزارتخانه‌هایی چون بهداشت و اقتصاد بخشی از مسئولیت خود را در قالب فعالیت‌های ورزشی و صرف هزینه در این راستا انجام می‌دهند.

فارس: به عنوان سؤال آخر آینده ورزش کردستان چه خواهد شد؟

استاندار کردستان باید در زمینه تشکیل شورای عالی ورزش دغدغه‌مند عمل کند. لازم است ایشان در زمینه تخصیص یک درصد اعتبارات به ورزش دستگاه‌ها را مکلف به انجام این کار کند.

من هم تعهد می‌دهم، جلساتی با مدیرکل ورزش و جوانان کردستان به منظور تأمین اعتبارات داشته باشیم و در آن برای رهایی ورزش از تنگناها برنامه‌ریزی کنیم.

---------------------------

مصاحبه از کیوان قاسمی 

---------------------------

انتهای پیام/79012/ر40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول