اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شروع مهاجرت در یورش شوری آب/ بخش کشاورزی در حال جان دادن است

کمبود، قطعی و یا شوری آب در برخی نقاط استان خوزستان همچنان پابرجا بوده و در روزهای تابستان گرم و داغ، زندگی را برای مردم این مرز و دیار طاقت فرسا کرده است.

شروع مهاجرت در یورش شوری آب/ بخش کشاورزی در حال جان دادن است

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، آب در استان خوزستان دیر زمانی‌ست که با معضلات ریز و درشتی چون شوری و آلودگی دست و پنجه نرم می‌کند.

در بسیاری نقاط نیز نبود و یا کمبود آب دل و جان شهروندان و ساکنان آن مناطق را می‌آزارد.

چند ماه است که مسئله شوری آب در بخش‌های مختلف استان خوزستان شدت پیدا کرده بود که البته خوشبختانه با پیگیری‌های مکرر رسانه‌ها و مسئولان شهرستانی و استانی این روند اخیرا به کمترین میزان کاهش رسیده است.

اما در برخی نقاط استان این معضل همچنان پابرجا بوده و در روزهای تابستان گرم و داغ، زندگی را برای مردم این مرز و دیار طاقت فرسا کرده است.

شهرستان شادگان یکی از این نقاط است و روستای گاهن شوامل این منطقه به شدت با این معضل درگیر است.

در زیر گفت‌وگویی با مردم و مسئولان این مناطق انجام داده‌ایم که به اختصار می‌خوانید.

*قطعی 7 ماهه آب

یکی از ساکنان روستای گاهن شوامل شادگان در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این منطقه اظهار کرد: نزدیک به هفت ماه است آب این روستا قطع است.

وی تصریح کرد: در این مدت هر چه به مسئولان گفته‌ایم که مشکل ما را حل کنند متاسفانه هیچ تغییری در وضعیت آب این منطقه ایجاد نشده است.

این روستایی با بیان اینکه البته مسئولان شهری در این زمینه کاملا بی‌تقصیرند، گفت: مسئولان استانی باید در این زمینه همتی جدی کنند زیرا این کار از عهده مسئولان شهری خارج است.

*شوری آب سلامت شهروندان را تهدید می‌کند

دیگر شهروند شادگانی با اشاره به اینکه آب شور همچنان شهروندان این شهرستان را آزار می‌دهد، افزود: با وجود اینکه معضل شوری آب تقریبا در تمام نقاط استان خوزستان رفع شده است اما این شهرستان همچنان با این روند دست و پنجه نرم می‌کند.

وی همچنین عنوان کرد: این وضعیت سلامت شهروندان را به خطر انداخته و نیازمند توجه بیش از پیش مسئولان استانی است.

*مردم حق دارند آب سالم بنوشند

در این راستا رئیس شورای اسلامی شهر شادگان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهر اظهار کرد: از چندین سال پیش تا به امروز نوشیدن آب سالم و با استانداردهای روز از دغدغه مردم شادگان بوده است.

سیدمحمد علی سیدیان اضافه کرد: مردم حق دارند آب سالم بنوشند و هم اکنون آب شرب مردم این شهرستان غیرقابل نوشیدن است.

وی با بیان اینکه افزایش شوری آب و بالا بودن EC آب شرب، سلامت شهروندان را تهدید می‌کند، گفت: شوری آب شهرستان به دلیل کاهش دبی رودخانه کارون و علاوه بر این عواملی چون زهکشی طرح نیشکر و فاضلاب شهر اهواز است.

رئیس شورای اسلامی شهر شادگان افزود: مردم این منطقه آب شرب خود را از تصفیه‌های آب شخصی خریداری می‌کنند و نسبت به شهرهای دیگر مبالغ بیشتری می‌پردازند.

وی بیان کرد: با وجود وعده‌های مسئولان کوری و استانی در خصوص اتمام طرح آبرسانی غدیر که البته تاکنون نیز محقق نشده است در این شهرستان هیچ تغییری در بهبود وضعیت آب صورت نگرفته است.

سیدیان با بیان اینکه متاسفانه پس از گذشت شش سال این طرح هنوز در هاله‌ای از ابهام باقیمانده است، گفت: تنها انتظار مردم شادگان تحقق وعده‌های مسئولان امر است.

رئیس شورای اسلامی شهر شادگان تصریح کرد: توقع مردم برای برخورداری از آب شرب سالم کاملا به‌جاست و امیدواریم مسئولان هر چه سریع‌تر نسبت به رفع شوری آب و اتمام عملیات طرح آبرسانی غدیر تلاش کنند.

*دلیل اصلی بی‌آبی نبود بودجه است

دهیار روستای گاهن شوامل شادگان نیز در ادامه این توضیحات در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: نزدیک به هفت ماه است هر چه با مسئولان استانی برای رفع قطعی آب نامه نگاری می‌کنیم هیچ سودی نداشته است.

عبدالخالق آلبوغبیش افزود: مردم این منطقه با تانکرهای آبی که با همکاری اداره آب شهرستان به روستا انتقال داده شده است آب شرب خود را تامین می‌کنند.

وی اضافه کرد: مردم این منطقه برای تامین آب مصرفی خود از آب چاه استفاده می‌کنند و تنها رودخانه‌ای که از سال 86 تاکنون لایروبی نشده است تنها فریادرس ساکنان این روستاست.

دهیار روستای گاهن شوامل شادگان ادامه داد: در این روستا نزدیک به یک‌صد خانوار زندگی می‌کند و حدود 20 هزار نخل در این منطقه موجود است.

وی بیان کرد: بخش کشاورزی این منطقه به دلیل نبود آب کافی در حال از بین رفتن است و تنها دلیل دیگر رکود کشاورزی را می‌توان به عدم لایروبی رودخانه نسبت داد.

آلبوغبیش همچنین گفت: تنها یک کشاورز با صرف هزینه از جیب خود در حال لایروبی رودخانه است و نخلستان و اراضی کشاورزی خود را آبیاری می کند!

وی با اشاره به اینکه مسئولان استانی تنها دلیل قطعی آب این منطقه را عدم بودجه مکفی عنوان می‌کنند، ادامه داد: استانداری خوزستان نیز به دلیل نبود بودجه مکفی رفع معضل قطعی آب در این روستا را به تاخیر انداخته است.

*مهاجرت روستائیان مخاطره‌انگیز است

دهیار روستای گاهن شوامل شادگان خاطرنشان کرد: امیدواریم استاندار خوزستان با همه همکاری‌های صورت گرفته در این خصوص بار دیگر نسبت به تخصیص بودجه برای رفع معضل بی‌آبی در این روستا اقدامی موثر کند.

دهیار روستای گاهن شوامل شادگان با تشکر از مسئولان شهری برای تامین آب شرب این منطقه به ویژه اداره آب روستایی تصریح کرد: بسیاری از ساکنان این منطقه به دلیل قطعی‌های آب و نبود آب مکفی برای آبیاری اراضی کشاورزی، مجبور به مهاجرت شده‌اند و این موضوع برای روستا مخاطره‌انگیز است.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، با وجود رودخانه‌های پرآب استان خوزستان و سدهای بی‌نظیر، نبود آب در برخی نقاط استان جای تعجب و تاسف دارد که امیدواریم مسئولان استانی و کشوری در این زمینه راهکارهایی جدی بیندیشند زیرا در غیراینصورت شاهد از بین رفتن بخش کشاورزی در این منطقه خواهیم بود.

مریم خبازی

انتهای پیام/72001/ع40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول