اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

قطعی کلافه‌کننده آب در یاسوج محصول چیست / بی‌تدبیری مسئولان یا سهل‌انگاری مصرف‌کنندگان

با شروع فصل تابستان بیشتر مناطق شهر یاسوج از قطع مکرر و مستمر آب نگرانی دارند که باید دید این قطعی مداوم از کجا سرچشمه می‌گیرد از بی‌تدبیری مسئولان یا سهل‌انگاری مصرف‌کنندگان.

قطعی کلافه‌کننده آب در یاسوج محصول چیست / بی‌تدبیری مسئولان یا سهل‌انگاری مصرف‌کنندگان

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، آب مایه حیات و آبادانی است و ضرورت وجود آن در زندگی بشر بر هیچ‌ کس پوشیده نیست و به عقیده بسیاری از تحلیل‌گران بحران کم‌آبی از دغدغه‌های اصلی آینده جوامع بشری است و این زنگ خطر به معنای صرفه‌جویی در این مایه حیاتی است که باید از مصرف غیرضروری آن پرهیز کرد و فرهنگ صحیح مصرف آن در جامعه نهادینه شود.

خوشبختانه استان کهگیلویه و بویراحمد از استان‌های پرآب کشور است که 10 درصد روان آب کشور در این استان که مساحت و جمعیت آن یک درصد از خاک کشور را تشکیل می‌دهد، جریان دارد.

اما متأسفانه به علت نبود مدیریت صحیح، مردم از نبود آب آشامیدنی سالم رنج می‌برند، این معضل بزرگ در مرکز یک استان که رودخانه‌ها و چشمه‌ها و آبشارهای فراوانی در آن جاری است زیبنده نیست.

امروز مردم در شهر یاسوج از قطع مکرر آب به شدت آزرده‌خاطر شده‌اند و مسئولان نیز از صرفه‌جویی در مصرف آب سخن می‌گویند، اما این همه ماجرا نیست در ورودی شهر یاسوج روستایی به نام «تلخسرو» قرار دارد که از نقاط قدیمی و تاریخی این شهر است و نام آن برای همه مردم استان و مورخان تاریخی نامی آشنا است.

این روستا چسبیده به شهر یاسوج است که خدمات‌دهی به مردم این دیار توسط دستگاه‌های خدمات‌رسان آب و برق و گاز شهر یاسوج انجام می‌شود.

مردم در این روستا از بی‌تدبیری مسئولان ارشد استانی و شهرستانی اظهار گلایه دارند که با وجود مراجعات حضوری و تلفنی نسبت به رفع مشکل آب آشامیدنی خود که زیر نظر آب و فاضلاب شهری یاسوج است، هیچ تدبیری اندیشیده نمی‌شود.

یوسف متقی از اهالی خیابان توحید 50 روستای «تلخسرو» می‌گوید: مدت‌هاست که از نبود آب آشامیدنی رنج می‌بریم که در ماه مبارک رمضان ماه میهمانی خدا نبود این مایه حیاتی به اوج خود رسیده است، به طوری که در این روزها مثل بقیه روزهای سال که از آب خبری نیست در شب‌ها نیز یک قطره آب نداریم.

وی از تماس‌های مکرر خود با استاندار و مدیران آبفای شهری استان و شهر یاسوج گفت و با اظهار نگرانی از بی‌توجهی مسئولان به حل مشکلات مردم ادامه این وضعیت را فاجعه‌آمیز ذکر کرد.

حجت‌الاسلام سعید افراشته از دیگر ساکنان این خیابان نیز حرف‌های شنیدنی جالبی دارد.

وی با بیان این‌که شهر یاسوج از نقاط پر آب کشور و استان است، ضعف مدیریت را عامل کم‌آبی در این روستا می‌داند و ابراز می‌دارد:‌ با مدیریت صحیح در بخش آب ما هیچ مشکلی نباید در تأمین آب برای مردم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مردم ما طبق آموزه‌های دینی و اسلامی همیشه جانب انصاف را رعایت می‌کنند و اهمیت صرفه‌جویی در مصرف آب بالاخص در فصل تابستان را می‌دانند، اذعان می‌دارد: وقتی قطره‌ای آب در لوله‌های آب وجود ندارد، مردم چگونه صرفه‌جویی کنند، در حالی که مسئولان همه از صرفه‌جویی حرف می‌زنند که شهروندان از مصرف آب غیر ضروری پرهیز کنند.

وی، برخورد قاطع با متخلفان به حقوق مردم و کسانی که در مسیر خطوط توزیع آب آشامیدنی شرب مردم استفاده غیرمجاز برای مصارف کشاورزی و باغات را دارند امری لازم برمی‌شمارد و بیان می‌کند: این توجیه مسئولان که مردم رعایت نمی‌کنند، غیر قابل پذیرش است و باید افراد متخلف شناسایی و به مقامات قضایی معرفی شوند.

افراشته، تدبیر مدیریتی را تنها راه‌حل این مشکل عنوان کرد و متذکر می‌شود: ما هیچ مشکلی به نام کم‌آبی در شهر یاسوج نداریم.

یکی از فرهنگیان این منطقه نیز به عدم توان مدیریتی در بخش آبفای شهری یاسوج انتقاد می‌کند و یادآور می‌شود: در کلانشهرهای کشور و استان‌های کم‌بارش و خشک کشور ما مشکلی به نام قطعی آب و یا جیره‌بندی آب نداریم؛ چطور در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد یا همان شهر یاسوج که آب‌های فراوانی در آن جریان دارد ما در شبانه‌روز یک قطره آب نداریم و مردم رنج می‌برند.

 جهانبازی، خدمت به مردم را وظیفه و رسالت مسئولان می‌داند و ابراز می‌دارد: آیا شایسته است مسئولان در نظام جمهوری اسلامی که نظامی الهی و مردمی است نسبت به نیازهای اولیه مردم بی‌تفاوت باشند.

وی می‌گوید: اگر مسئولی توان پاسخگویی به مردم را ندارد و در مدیریت ضعف دارد باید جای خود را به افراد توانمندتر از خود بدهد و یا شجاعانه و با اقتدار در حل مشکلات مردم بکوشد.

وی با اظهار تأسف فراوان از ضعف شدید مدیریت و عدم چاره‌اندیشی مسئولان، تأکید می‌کند: در ماه مبارک رمضان که نیاز ضروری بیشتری به آب وجود دارد قطره‌ای آب نداریم و پیگیری‌های مکرر ما هم نتیجه ندارد و در این میان نمی‌دانیم چه کسی باید پاسخگوی مردم باشد.

شکرالله رضوان‌زاده از دیگر اهالی این روستا اضافه می‌کند: با زحمات فراوان و با شرایط سخت اقتصادی که در شبانه‌روز چند ساعت بیشتر آب نداشتیم خانه‌ای برای سرپناه بنا کردم تا از دغدغه مستاجری رهایی پیدا کنم در اوایل تیرماه که اسباب کشی کردم از همان ابتدا تانکری برای ذخیره آب در پشت بام خانه گذاشتم تا در مواقعی که آب نیست بدون آب نباشیم ولی متاسفانه تا سحر بیدارم ولی از قطره‌ای آب خبری نیست و مجبورم که برای فرار از کم‌آبی به خانه دیگر بستگان در شهر برویم.

وی با ذکر این سئوال که چرا در روستایی که چسبیده به مرکز استان است آب نداریم، اما در روستاهایی که فرسخ‌ها کیلومتر لوله‌گذاری شده است، آب فراوان وجود دارد، بیان می‌کند: با ادامه این وضعیت و عدم پاسخگویی مسئولان ارشد استانی و شهرستانی به مردم دچار بحران خواهیم شد و این زیبنده مسئولان در نظام جمهوری اسلامی نیست.

وی با اشاره اینکه این استان از استان‌های پربارش کشور است و مشکل کم آبی ندارد، یادآور می‌شود: ضعف مدیریت در توزیع آب عامل اصلی کم‌آبی است.

رضوان‌زاده ادامه می‌دهد: اگر در مسیر خطوط آبرسانی که کاملاً مشخص است استفاده نامناسب از آب می‌شود و یا انشعابات غیر مجاز وجود دارد باید متخلفان به مقامات قضایی معرفی شوند و طبق قانون با آنان برخورد شود. 

وی صرفه‌جویی در مصرف آب را امری لازم و حیاتی برمی‌شمارد و اذعان می‌دارد: اگر آب در خطوط لوله نباشد، چگونه باید صرفه جویی کرد که مسئولان همه از صرفه‌جویی حرف می‌زنند.

علی‌شیر دهقان، محمود محمودی، براتی، تقوایی، اکرمی، شکیبایی، زمان‌زاده، خسروانی، اصلانی و موسوی از دیگر ساکنین این روستا  در گفت‌وگو با خبرنگار ما از عدم چاره‌اندیشی و بی‌تدبیری مسئولان اظهار گلایه کردند و با ذکر این نکته که آب از نیازهای اولیه انسان است خواستار توجه استاندار، مدیرعامل آبفای استان و شهر یاسوج به رفع مشکل آب آشامیدنی این روستا شدند.

در همین زمینه استاندار کهگیلویه و بویراحمد به فارس اظهار می‌دارد: امسال موضوع کم‌آبی تنها به استان ما برنمی‌گردد.

سید حسین صابری می‌افزاید: قطعی آب محصول و معلول عوامل زیادی است که برشمردن آن‌ها به درازا می‌انجامد.

وی می‌گوید: فرسودگی شبکه‌ها که از سال‌ها قبل کار گذاشته شده یکی از دلایل هدرروی آب به شمار می‌رود که اگر اعتبارات لازم باشد لازم است بسیاری از این شبکه‌ها تعویض شوند.

صابری، عمده دلیل در این مشکل را مصرف بد می‌داند و می‌گوید: چرا باید با آب آشامیدنی در خانه‌های خود کشاورزی کنیم.

این مسئول ارشد استانی خاطرنشان می‌کند: همواره به کسانی که از قطعی آب می‌نالند گفته‌ام که اگر می‌خواهید آب داشته باشید از همسایه و دوست و فامیل خود بخواهید که شیر اضافی آب را ببندند و از آب شیر مردم استفاده دیگر نکنند.

وی با بیان اینکه همه مشکلات مربوط به این موضوع نیست، ابراز می‌کند: ما مدیران هم مقصریم و با تدبیر بیشتری می‌توان با رعایت عدالت در توزیع آب کاری کنیم که مردم همه از حداقل‌ها برخوردار باشند.

مدیرعامل آبفای شهری استان کهگیلویه و بویراحمد هم به فارس می‌گوید: یکی از عمده دلایل مشکلات ما در این استان و شهر یاسوج در زمینه آب به معارضات اجتماعی برمی‌گردد.

علی‌جان صادقپور ادامه می‌دهد: برای مثال شبکه آب مناطقی چون تلخسرو و نرگاه و چنارستان‌ها را جدید کرده‌ایم ولی معارضین اجازه نمی دهند که آب را از شبکه قدیم به جدید وصل کنیم.

این مسئول تصریح می‌کند: به اندازه 1.5 تا دو برابر مصرف شهر یاسوج اکنون آب تولید می‌کنیم اما مصرف نادرست موجب شده که این مشکلات وجود داشته باشد.

صادق‌پور، مشکلات امسال آب در یاسوج را بسیار کمتر از سال‌های گذشته می‌داند و عنوان می‌کند: چرا باید یک خانوار به اندازه مصرف 50 خانوار آب هدر بدهد تا دیگران با رنج و زحمت زندگی کنند.

وی دوباره از مشکلات معارضین می‌گوید و می‌افزاید: شب گذشته کارکنان و نیروهای ما را در منطقه «تلخسرو» کتک زده‌اند و برخی اجازه نمی‌دهند که مشکلات مردم برطرف شود.

انتهای پیام/2571/ذ40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول